Przejdź do treści

Gruszka – 5 powodów, dla których warto ją jeść jesienią i zimą

Gruszka - 5 powodów, dla których warto ją jeść Unsplash.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Gruszka jest niskokalorycznym produktem o całym wachlarzu zastosowań, które nie ograniczają się tylko do możliwości przygotowywania pysznych deserów. Sezon jesienno-zimowy stanowi idealny czas, by w pełni korzystać z właściwości zdrowotnych i smaku lokalnie uprawianych owoców. Sprawdź, dlaczego warto jeść gruszki!

Gruszka stanowi skarbnicę składników pokarmowych

Gruszka jest owocem przyczyniającym się do zachowania zdrowia za sprawą zawartości całego mnóstwa potrzebnych organizmowi substancji. Średniej wielkości owoc o masie 180 g zaspokaja znaczną część naszego zapotrzebowania na niektóre składniki pokarmowe, w tym:

  • około 14 proc. dziennego zapotrzebowania na witaminę K, substancję przyczyniającą się do utrzymania prawidłowej mineralizacji kości i wykazującą działanie przeciwzapalne;
  • około 10 proc. dziennego zapotrzebowania na witaminę C, która neutralizuje wolne rodniki i zapobiega związanym z ich obecnością uszkodzeniom komórek, poprawia także przyswajalność żelaza;
  • około 6 proc. dziennego zapotrzebowania na potas, składnik mineralny potrzebny do utrzymania prawidłowej gospodarki wodno-elektrolitowej oraz uczestniczący w metabolizmie węglowodanów i białek; niedobory potasu mogą przyczyniać się do rozwoju nadciśnienia tętniczego.

Gruszka dostarcza, w mniejszych ilościach w odniesieniu do zapotrzebowania, również innych istotnych składników mineralnych (m.in. magnezu, cynku, żelaza) oraz witamin (w tym wielu witamin z grupy B oraz witaminy A i E).

Zestaw istotnych substancji, w tym antyoksydantów, przyczynia się do konkretnych efektów zdrowotnych związanych z regularnym uwzględnianiem tego owocu w diecie. Jedzenie gruszek potencjalnie zmniejsza ryzyko wielu chorób cywilizacyjnych, w tym insulinooporności i cukrzycy oraz schorzeń układu krążenia (miażdżycy, choroby wieńcowej oraz powikłaniom w postaci zawału serca i udaru mózgu).

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł
Trawienie
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
79,00 zł
Trawienie, Verdin
Verdin Fix, Kompozycja 6 ziół z zieloną herbatą, 2 x 20 saszetek
15,90 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł

Gruszka jest niskokaloryczna

Owoce takie jak gruszka zaliczamy do produktów o wysokiej gęstości odżywczej. Oznacza to, że w artykule o niskiej wartości energetycznej (czyli dostarczającym niewielkiej ilości kilokalorii) znajduje się wiele składników pokarmowych w znaczących dawkach.

Gruszka jest niskokaloryczna, jeden owoc dostarcza około 100 kcal. Ma śladową zawartość tłuszczu oraz białka (poniżej 1 g w sztuce). Stanowi źródło węglowodanów (27 g), w tym naturalnie występujących cukrów i błonnika pokarmowego.

Gruszka wspomaga trawienie

Wysoka zawartość błonnika w gruszce przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania przewodu pokarmowego. Jeden owoc dostarcza około 6 gramów tej substancji, co stanowi aż 24 proc. minimalnego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej.

Uwzględnianie w diecie wystarczającej ilości błonnika pokarmowego zwiększa perystaltykę jelit i przyspiesza pasaż treści jelitowej. Ponadto niektóre frakcje (w tym zawarte w dużej ilości w gruszkach pektyny) wpływają na rozluźnianie masy kałowej, przez co przeciwdziałają występowaniu zaparć.

Jest to istotne nie tylko w kontekście zapobiegania występowaniu dyskomfortu na skutek zaburzeń trawienia. Profilaktyka zaparć ma również znaczenie związane z ochroną przed wieloma schorzeniami dolnego odcinka przewodu pokarmowego, w tym przed polipami, żylakami odbytu (tzw. hemoroidami), uchyłkowatością jelit, a także nowotworami.

Co więcej, błonnik pokarmowy zawarty w gruszkach stanowi probiotyk, czyli pożywkę dla prawidłowej flory bakteryjnej. Utrzymywanie mikrobioty w dobrym stanie przyczynia się do uzyskania całej gamy pozytywnych efektów zdrowotnych. Związane jest m.in. z poprawą funkcjonowania układu odpornościowego.

Jak działa na cerę gruszka? Poznaj 5 właściwości

Gruszka poprawia stan skóry

Bogactwo przeciwutleniaczy zawartych w gruszce ma znaczenie nie tylko w kontekście zapobiegania chorób. Ich wystarczająca ilość w diecie wpływa również na kondycję skóry.

Spożywając zawarte w owocu antyoksydanty (witaminę C, beta-karoten, luteinę i zeaksantynę) chronimy komórki skóry przed uszkodzeniami związanymi m.in. z ekspozycją na niekorzystnie oddziałujące czynniki zewnętrzne, w tym promieniowanie UV.

Ich brak może z kolei prowadzić do przedwczesnego pojawiania się oznak starzenia (w tym utraty elastyczności skóry i pojawiania się zmarszczek) oraz do zwiększonej skłonności do reakcji zapalnych, które stoją u podłoża powstawania zmian skórnych, m.in. trądziku.

Gruszkę można wykorzystać w kuchni na wiele sposobów

Gruszka jest produktem o wielu kulinarnych zastosowaniach. Warto eksperymentować z przepisami z tym owocem w różnorodnych postaciach. Oto kilka propozycji:

  • sałatka z rukoli, gruszki i sera koziego, posypana prażonymi orzechami laskowymi;
  • dżem z gruszki z limonką i imbirem;
  • gruszki w karmelu zapiekane pod owsianą kruszonką;
  • gruszki gotowane w czerwonymi winie, podane z polewą czekoladową;
  • zielony koktajl ze szpinaku, gruszki i napoju migdałowego;
  • sałatka z cykorii, gruszki i orzechów włoskich z dressingiem musztardowym;
  • rozgrzewający napar z gotowanej gruszki, imbiru, cynamonu i goździków;
  • omlet biszkoptowy z nadzieniem ze smażonej gruszki, posypany prażonymi płatkami migdałowymi;
  • pieczone gruszki z rozmarynem, nadziewane gorgonzolą i orzechami włoskimi.

Warto jeść gruszki!

Poszukując produktów o korzystnych właściwościach zdrowotnych, często trafiamy na superfoods sprowadzane z odległych zakątków świata. Faktycznie mogą one wzbogacać naszą dietę w ważne składniki pokarmowe i jednocześnie znacznie ją urozmaicać. Nie zapominajmy jednak o lokalnych artykułach, takich jak gruszki. Choć brakuje im egzotycznego charakteru, w nie mniejszym stopniu przyczyniają się do zachowania zdrowia. Wystarczy odrobina kreatywności, by w kuchni wykorzystać je na mnóstwo ciekawych sposobów.

Źródła

  1. USDA (2019) Pears, raw, FoodData Central Search, https://fdc.nal.usda.gov/fdc-app.html#/food-details/169118/nutrients [dostęp 18.10.2022].
  2. Jarosz M., Rychlik E., Stoś K., Charzewska J. (2020) Normy żywienia dla populacji Polski i ich zastosowanie, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny, Warszawa.
  3. Poljsak B., Dahmane R., Godic A. (2013) Skin and antioxidants, Journal of Cosmetic and Laser Therapy, 15(2): 107-113, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23384037/ [dostęp 18.10.2022].

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Dodaje się go do produktów spożywczych, żeby poprawić ich teksturę i zwiększyć wagę. Co warto wiedzieć o błonniku bambusowym? / istock

Widzisz w składzie błonnik bambusowy i nie wiesz, czy to dobrze? Wyjaśnia Katarzyna Bosacka

Szybka utrata wagi – o czym może świadczyć nagłe chudnięcie?

Homogenizacja – co to jest i czy jest szkodliwa? Mleko homogenizowane czy pasteryzowane?

awokado na talerzu

Nie daj się nabrać na bio i eko. 5 rad dla tropicieli spożywczej ściemy

Soplówka jeżowata – właściwości. Kiedy i jak stosować?

Śliwka – właściwości zdrowotne i wartości odżywcze. Najciekawsze przepisy

Dieta po usunięciu woreczka żółciowego – zalecenia żywieniowe, przykładowy jadłospis

Sok z wiśni – przepisy i właściwości

Galette

Razowe galette z gruszkami. Pyszne i zdrowe jesienne ciasto

Przeterminowana żywność / unsplash

Termin ważności ma znaczenie? Można zjeść przeterminowane jedzenie?

Katechiny – działanie, źródła w diecie, właściwości

Meal prep – co to jest i jak go zaplanować? Menu na trzy dni

Miód faceliowy – jak go rozpoznać i jakie ma właściwości?

4 ważne powody, dla których lepiej zrezygnować z produktów typu „light”

Astaksantyna – działanie, właściwości, skutki uboczne

Fitoestrogeny – gwarancja zdrowia i dobrego samopoczucia, zwłaszcza w czasie menopauzy

Gruszkowe brownie bez pieczenia. Poznaj deser doskonały!

Morele – wartość odżywcza, indeks glikemiczny, przepisy

Bromelaina – właściwości, wskazania i przeciwwskazania. Na co pomagają tabletki z ananasa?

Jak przygotować zupę, która będzie sycąca i dobrze zbilansowana? Magda Gembacka dzieli się swoimi radami / unsplash

Jak przygotować zupę, która będzie sycąca i dobrze zbilansowana? Magda Gembacka dzieli się swoimi radami

Jak długo trzeba jeść awokado, żeby obniżyć poziom cholesterolu? Zaskakujące wyniki nowego badania

Jak długo trzeba jeść awokado, żeby obniżyć poziom cholesterolu?

Makaron

Popularny makaron wycofany ze sprzedaży. Zawiera niebezpieczne dla zdrowia toksyny

Głęboki smak i duża oszczędność. We wrześniu jemy na pomarańczowo, fioletowo i czerwono

Deska serów – na imprezę i nie tylko. Jak ją zrobić, jakie wino będzie najlepsze?

×