Przejdź do treści

Dieta w PCOS, zespole policystycznych jajników

Dieta w zespole policystycznych jajników
Dieta w zespole policystycznych jajników Anton Shakirov/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Zespół policystycznych jajników (PCOS) to jedna z częstszych chorób endokrynologicznych diagnozowana u kobiet w wieku reprodukcyjnym. Jak z nią walczyć? Poza leczeniem farmakologicznym, kluczową rolę odgrywa dieta! Na co w takim razie zwrócić uwagę, gdy zmagamy się z PCOS? Co jeść, a z czego zrezygnować?

Kontrola masy ciała

U ponad 50 proc. kobiet zmagających się z PCOS stwierdza się otyłość lub nadwagę. Chorobie tej stosunkowo często towarzyszy również insulinooporność, czyli obniżona wrażliwość organizmu na działanie insuliny, hormonu odpowiedzialnego za regulację poziomu cukru we krwi. Dlatego też w przypadku nadmiernej masy ciała, konieczne jest zrzucenie kilku kilogramów, co korzystnie wpłynie nie tylko na wydzielanie insuliny, ale także na poprawę samopoczucia. Ponadto redukcja masy ciała pomoże w regulacji cyklu miesiączkowego, co z kolei zwiększy szansę na zapłodnienie.

Niski indeks glikemiczny

Żywność o niskim indeksie glikemicznym to przede wszystkim produkty pełnoziarniste, orzechy, niektóre owoce (np. arbuz czy truskawki), warzywa, nasiona, jak i inne nieprzetworzone produkty o niskiej zawartości węglowodanów.

Badania dowodzą, że wiele kobiet zmagających się z PCOS, w wyniku problemów z insulinoopornością, czyli opornością komórek na działanie insuliny, odczuwa nieprzyjemne i utrudniające życie objawy jak np. senność, problemy z koncentracją, zachcianki na produkty wysokowęglowodanowe jak słodycze. Przestrzeganie diety może okazać się pomocne w utrzymaniu stabilnego poziomu glukozy we krwi.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Trawienie, Verdin
Verdin Fix, Kompozycja 6 ziół z zieloną herbatą, 2 x 20 saszetek
15,90 zł
Trawienie
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
79,00 zł
Czy dieta ketogeniczna jest dla wszystkich?

A co z glutenem?

O tym, czy dieta kobiety zmagającej się z PCOS powinna być pozbawiona glutenu, mówi mgr Kamila Urbaniak, dietetyk specjalizująca się w dietoterapii kobiet z PCOS.

W przypadku PCOS nie ma konieczności wykluczania produktów zawierających gluten. Są jednak od tego wyjątki i w dużej mierze zależą przede wszystkim od chorób współistniejących z PCOS. Jeśli pacjentka została dodatkowo zdiagnozowana w kierunku celiakii musi przejść na dietę bezglutenową. PCOS bardzo często współwystępuje również z chorobą Hashimoto. Około 10 proc. osób z Hashimoto ma celiakię lub nieceliakalną nadwrażliwość na gluten. Jeśli diagnostyka potwierdzi powyższe, wtedy pacjentka z PCOS powinna prowadzić również dietę bezglutenową.

W praktyce klinicznej obserwuję również, że niektóre pacjentki z PCOS starające się o ciążę od długiego czasu i zmagające się z niepłodnością, czasem po wprowadzeniu diety bezglutenowej zachodzą w ciążę. Mamy doniesienia naukowe mówiące o tym, że pacjentki zmagające się z niepłodnością 6-krotnie częściej chorują na celiakię, która nie była zdiagnozowana wcześniej. Nie mamy jednak standardów medycznych z obowiązkowym screeningiem pacjentek z problemem niepłodności w kierunku celiakii. Czasem badania zlecają lekarze, czasem pacjentki samodzielnie przechodzą na dietę, niekiedy moja rola sprowadza się do tego by uszanować decyzję pacjentki i na danym modelu żywieniowym zastosować strategie propłodnościowe – mówi Urbaniak.

Błonnik

W utrzymaniu prawidłowej glikemii, pomocne okaże się wprowadzenie do codziennego menu większej ilości błonnika, który wpływa również na zmniejszenie stężenia cholesterolu LDL określanego jako „zły cholesterol”. Jego głównym źródłem są owoce, warzywa, otręby, czy makaron razowy. Pamiętajmy – im więcej błonnika w danym produkcie tym niższy indeks glikemiczny.

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Żywność nieprzetworzona

Codzienny jadłospis kobiet z PCOS powinien opierać się na nieprzetworzonej żywności. Bardzo istotne jest unikanie wysoko przetworzonych produktów, będących źródłem jedynie pustych kalorii – np. fast foodów, słonych i słodkich przekąsek. Ponadto smażenie na głębokim tłuszczu, zastąpmy pieczeniem w naczyniu żaroodpornym, duszeniem czy gotowaniem.

Kwasy tłuszczowe

Odpowiednia podaż zdrowych tłuszczów, w tym kwasów tłuszczowych omega-3, pomoże w uregulowaniu gospodarki hormonalnej i poprawie stężenie insuliny na czczo i po posiłkach u kobiet z PCOS. Warto, aby w ich menu znalazły się źródła kwasów omega-3 np. tłuste ryby morskie, orzechy włoskie, nasiona, olej lniany czy awokado. Kwasy tłuszczowe omega-3 zmniejszają ryzyko chorób układu sercowo-naczyniowego i działają przeciwzapalnie.

insulinooporność

Witamina D

Kobiety cierpiące na zespół policystycznych jajników, powinny zwrócić uwagę na poziom witaminy D w organizmie, której jak wiadomo głównym źródłem jest słońce. Niedobór wspomnianej witaminy może być związany z negatywnymi skutkami ubocznymi PCOS – otyłością, insulinoopornością, jak i zaburzeniami owulacji. Jej suplementacja zwiększa szansę na przywrócenie regularnych cyklów miesiączkowych, a tym samym zwiększa szansę na zajście w ciążę.

– Z mojej praktyki wynika, że u kobiet z PCOS niedobór witaminy D często jest chroniczny, nieważne czy zimą, czy latem po ekspozycji na słońce. Suplementacja u nich jest kluczowa w celu regulacji miesiączek, owulacji, zmniejszania insulinooporności, czy w działaniach propłodnościowych. Dostrzegam również zmniejszenie zmęczenia, senności i więcej energii i pacjentek u których poziom witaminy D zostanie odpowiednio uzupełniony w organizmiemówi mgr Kamila Urbaniak.

 Po jakim czasie możemy oczekiwać reakcji organizmu na wprowadzone zmiany żywieniowe?

– Wszystko zależy od tego, jak wprowadza je pacjentka i jak duże manifestacje choroby u niej występują. Czasem wystarczą 3 miesiące, a czasem ten czas się wydłuży. Leczenie PCOS to nie tylko dietoterapia czyli dieta o niskim stopniu przetworzenia, podobna w istocie do diety środziemnomorskiej, ale też inne modyfikacje stylu życia – praca nad redukcją stresu, częstszymi niż w innych grupach współwystępującymi problemami natury psychicznej (np. zaburzenia lękowe, depresja), ale też ruch, sen i odpowiednia suplementacja, która w PCOS pozwala np. radzić sobie z nadmiernym owłosieniem, regulować występowanie miesiączek czy owulacji – dodaje mgr Kamila Urbaniak.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Zespół policystycznych jajników a węglowodany. O czym pamiętać? / Fot: Unsplash

Zespół policystycznych jajników a węglowodany. O czym pamiętać?

Cytrusy

Superfoods przy PCOS. Które produkty warto włączyć do swojej diety?

Kobieta

Masz PCOS i nieregularny okres? Zwróć uwagę na indeks glikemiczny! Wyjaśnia dietetyczka Zofia Pomes

3 kluczowe zmiany, które możesz wprowadzić w diecie, jeśli masz PCOS. Podpowiada dietetyczka Zofia Pomes

3 kluczowe zmiany, które możesz wprowadzić w diecie, jeśli masz PCOS. Podpowiada dietetyczka Zofia Pomes

Kontroluj cukier

Kontroluj cukier! Podpowiadamy, jakie produkty ci w tym pomogą

Palma sabałowa i właściwości dla kobiet / freepik

Palma sabałowa coraz bardziej popularna. Czym jest, na co pomaga i gdzie ją możemy znaleźć?

pączek

Co cukier robi z twoim mózgiem? Nie będziesz zadowolona

cynamon

Nie tylko na przeziębienie. Dietetyczka o wpływie cynamonu na PCOS

Czy chipsy rzeczywiście uzależniają jak nikotyna? Odpowiada dr Damian Parol

Czy chipsy rzeczywiście uzależniają jak nikotyna? Odpowiada dr Damian Parol

Woda to podstawa. Warto jednak zaufać nauce \źródło: kaboompics.com

Osiem szklanek dziennie wody to konieczność? Naukowcy mają inne zdanie na ten temat

Ograniczenie węglowodanów w diecie może zwiększyć ryzyko cukrzycy? Są najnowsze wyniki badań na ten temat

Ograniczenie węglowodanów w diecie może zwiększyć ryzyko cukrzycy? Są najnowsze wyniki badań na ten temat

Krowiak podwinięty (olszówka) – grzyb jadalny czy trujący?

Rdest ptasi – właściwości lecznicze, zastosowanie w chorobach nerek i kosmetyce

Nie jesteś w stanie opanować się przed jedzeniem słodyczy? Oto kilka sposobów na ratowanie sytuacji

Ciastka

Ciasteczka z chia – zdrowa alternatywa dla tych kupowanych w sklepie

Zdrowe chrupacze telewizyjne

Wieczór z filmami? Polecamy zdrowe przekąski do pochrupania

Pudding jaglany z przyprawami korzennymi

Pudding jaglany z przyprawami korzennymi – dawka witamin na pogodowe zawirowania

Sezam – jak rośnie, właściwości zdrowotne, produkty, przepisy

Brokuły jesienią – wartości odżywcze, właściwości. Jak je gotować?

Dodaje się go do produktów spożywczych, żeby poprawić ich teksturę i zwiększyć wagę. Co warto wiedzieć o błonniku bambusowym? / istock

Widzisz w składzie błonnik bambusowy i nie wiesz, czy to dobrze? Wyjaśnia Katarzyna Bosacka

2-latek był tak blady, że rodzice myśleli, że ma białaczkę. Okazało się, że "przedawkował" mleko

2-latek był tak blady, że lekarz podejrzewał białaczkę. Okazało się, że chłopiec „przedawkował” mleko

oczy

Co jeść, aby mieć zdrowe i sprawne oczy?

Szybka utrata wagi – o czym może świadczyć nagłe chudnięcie?

Po przebytej infekcji czujesz się osłabiona? Dowiedz się, jak zadbać o dietę po chorobie

×