Przejdź do treści

Masz ochotę na pierogi? Spróbuj w zdrowszej wersji: orkiszowe z kiszoną kapustą

Pierogi orkiszowe z kiszoną kapustą
Zdjęcie: Śliwka | Burczymiwbrzuchu
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Smak pierogów kojarzy się z domem rodzinnym, smakiem dzieciństwa. Najczęściej domowa wersja jest tłusta, dlatego przygotowaliśmy „odchudzoną” wersję pierogów z mąki orkiszowej z farszem z kiszonej kapusty.

Kapusta w wersji kiszonej jest nie do przecenienia – głównie ze względu na ilość zawartej w niej witaminy C. To także spec od przyspieszania przemiany materii, choć należy uważać na jej nieprzyjemne, wzdymające właściwości, gdy łapczywie rzucimy się na zbyt dużą porcję.

Jeśli nie jesteście kiszonkowymi fanatykami i nie macie własnych zapasów w spiżarni, zawsze można pomóc sobie wersją sklepową. Pamiętajcie jednak, żeby przede wszystkim zwrócić uwagę, czy kapusta jest kiszona (poddana naturalnym procesom fermentacji), czy kwaszona – do takiej producenci potrafią dodać różne nieprzyjemne niespodzianki w postaci ulepszaczy smaku i konserwantów.

Pamiętajcie jednak, żeby przede wszystkim zwrócić uwagę, czy kapusta jest kiszona (poddana naturalnym procesom fermentacji), czy kwaszona – do takiej producenci potrafią dodać różne nieprzyjemne niespodzianki w postaci ulepszaczy smaku i konserwantów

Do pierogów z kapustą, niby wszystkim dobrze znanych, podeszłam nieco inaczej. Postanowiłam, wbrew tradycyjnym polskim zwyczajom, nieco je „odchudzić”, używając zdrowszych zamienników. Zamiast białej mąki pszennej, użyłam orkiszowej (która, podobnie jak sama kiszona kapusta, świetnie poprawia przemianę materii), zamiast skwarków postawiłam na przyjemnie chrupiące pestki dyni i słonecznika, a starą, poczciwą śmietanę zastąpiłam jogurtem greckim. Dacie się namówić?

Pierogi orkiszowe z kapustą kiszoną i żurawiną (24 sztuki)

Zdjęcie: Śliwka / Burczymiwbrzuchu

Zdjęcie: Śliwka | Burczymiwbrzuchu

Składniki na ciasto:

– 250 g mąki orkiszowej jasnej (typ 650)
– 4 łyżki oliwy
– pół łyżeczki soli
– 130 ml ciepłej wody

Składniki na farsz:

– 250 g kiszonej kapusty
– 150 g suszonej żurawiny
– 150 ml czerwonego wina
– 1 łyżeczka słodkiej mielonej papryki
– 1 łyżeczka kuminu (mielonego kminu rzymskiego)
– pieprz
– 1 łyżka masła 

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Trawienie
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
79,00 zł
Trawienie, Verdin
Verdin Fix, Kompozycja 6 ziół z zieloną herbatą, 2 x 20 saszetek
15,90 zł

„Skwarki”:

– 2 łyżki masła
– 2 łyżki pestek dyni
– 2 łyżki pestek słonecznika

Do podania:

– jogurt grecki

Przygotowanie:

Farsz:
Poszatkuj drobno kapustę. Podsmaż na maśle kapustę z żurawiną i dolej wina. Smaż, aż wino wyparuje. Dopraw papryką, kuminem i dużą ilością pieprzu.

Ciasto:
Pomieszaj w misce wszystkie składniki poza wodą. Powoli zacznij dolewać wodę i zagniatać ciasto. Po zagnieceniu ciasto powinno mieć elastyczną konsystencję i nie kleić się do rąk (jeśli mimo wszystko lekko się klei, podsyp nieco mąką).

Wyłóż ciasto na oprószony mąką blat, oprósz mąką z góry i pokrój ciasto na dwie części. Jedną z części przykryj odwróconą do góry dnem miseczką. Drugą część rozwałkuj na bardzo cienki placek. Wytnij z ciasta kółka (jedno przy drugim) za pomocą odwróconej do góry dnem szklanki. Na każdym kółku umieść na środku ok. dwie łyżeczki farszu i sklej pierogi palcami. W miejsce sklejenia nie może dostać się farsz, gdyż w przeciwnym razie pierogi mogą rozkleić się podczas gotowania. Pozostałe skrawki ciasta ponownie zagnieć i rozwałkuj. To samo zrób z drugą częścią ciasta, wcześniej nieco podsypując ją mąką.

Ulepione pierogi możesz zamrozić. Jeśli chcesz je podać od razu, układaj je na oprószonej mąką desce i przykryj ściereczką, aby nie wysychały.

Gotowanie:
Nalej wodę do dużego garnka, zagotuj i posól ok. 1 łyżką soli. Do gotującej się wody wrzuć świeżo ulepione lub zamrożone pierogi. Czas gotowania zależy od grubości ciasta oraz od tego, czy są świeże, czy zamrożone. Będą potrzebować od 4 (niezamrożone, cienkie) do 7 minut (zamrożone, nieco grubsze). Najlepszą metodą jest obserwacja. Powinny wypłynąć na wierzch, a środek z farszem powinien zacząć nieco prześwitywać. Można również wyjąć jednego i spróbować, czy stopień ugotowania nam odpowiada.

Wyjmij pierogi łyżką cedzakową na talerze.

„Skwarki”:
Rozgrzej masło na patelni. Wrzuć pestki i smaż, aż się zarumienią. Gorącymi pestkami posyp porcję pierogów. Pierogi możesz podać z jogurtem greckim.

Śliwka od ponad 4 lat prowadzi wraz z przyjaciółką Tosią bloga burczymiwbrzuchu. Na co dzień stawia na zdrowe, sezonowe rozwiązania, lecz uczciwie przyznaje, że nie mogłaby żyć bez masła. Wkrótce zostanie mamą, więc materiał o kiszonej kapuście spadł jej jak z nieba.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Szybka utrata wagi – o czym może świadczyć nagłe chudnięcie?

Homogenizacja – co to jest i czy jest szkodliwa? Mleko homogenizowane czy pasteryzowane?

Soplówka jeżowata – właściwości. Kiedy i jak stosować?

Gruszka – 5 powodów, dla których warto ją jeść jesienią i zimą

Dieta po usunięciu woreczka żółciowego – zalecenia żywieniowe, przykładowy jadłospis

Przeterminowana żywność / unsplash

Termin ważności ma znaczenie? Można zjeść przeterminowane jedzenie?

Katechiny – działanie, źródła w diecie, właściwości

Meal prep – co to jest i jak go zaplanować? Menu na trzy dni

Fitoestrogeny – gwarancja zdrowia i dobrego samopoczucia, zwłaszcza w czasie menopauzy

Morele – wartość odżywcza, indeks glikemiczny, przepisy

Bromelaina – właściwości, wskazania i przeciwwskazania. Na co pomagają tabletki z ananasa?

Deska serów – na imprezę i nie tylko. Jak ją zrobić, jakie wino będzie najlepsze?

Jak zapobiegać stanom zapalnym i jak je zmniejszać, by cieszyć się zdrowiem? Poznaj zasady diety przeciwzapalnej

Polenta – co to jest, jak gotować? Przepis na kaszę kukurydzianą 

Marta Stoberska: Kiedyś usłyszałam, że nie wyglądam jak trenerka. Bo co? Bo nie mam kraty na brzuchu i trzęsie mi się skóra na tyłku?

Mleko acidofilne – co to jest, właściwości, gdzie kupić

Plan żywieniowy – jak go ułożyć? Co jeść, by zdrowo się odżywiać?

„Głodówka oczyszczająca nie istnieje. Bo z czego miałaby oczyszczać? Raczej nie z toksyn czy złogów w jelitach” – mówi dietetyk kliniczny Kamil Paprotny

Meczą cię wzdęcia, gazy, zaparcia? „Zadbaj o aktywację MMC!” / istock

Męczą cię wzdęcia, gazy, zaparcia? „Zadbaj o aktywację MMC!” – podpowiada dietetyczka

„Zbyt niski poziom cholesterolu zwiększa ryzyko nie tylko agresji, ale także choroby afektywnej dwubiegunowej, depresji i samobójstw” – mówi psychodietetyczka Agnieszka Ślusarska-Staniszewska

Czego nie można jeść w trakcie ciąży? Odpowiedzi mogą Cię zaskoczyć!

Owady i kotlet z probówki to jedzenie przyszłości? Jagna Niedzielska: „potrzebna nam rewolucja mentalna”

„Budzę się i jem, by móc znowu zasnąć”, czyli czym jest zespół nocnego jedzenia (NES). Rozmowa z psycholożką zdrowia Agnieszką Węgiel

Zioła szwedzkie – czym są, właściwości, zastosowanie. Przepis na nalewkę

×