Przejdź do treści

Brzydka cera? Sprawdź, co może tak na nią wpływać

Brzydka cera? Sprawdź, co może tak na nią wpływać Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Brzydka cera to coś, na co możemy mieć wpływ, jeśli tylko znajdziemy przyczynę problemu. Ciąża, palenie papierosów, a nawet niewłaściwa dieta – to wszystko może odbijać się na naszej skórze. Mam taką zasadę: nie jem słodyczy przed ważną imprezą i unikam kawy rozpuszczalnej z mlekiem. Sprawdziłam i wiem, że jeśli się skuszę, to nieproszonych gości na twarzy mam jak w banku. Sprawdź, dlaczego na twarzy wychodzą pryszcze.

Przyczyny brzydkiej cery

Problemy z cerą mogą pojawić się w każdym wieku, choć najczęściej dotyczą okresu dojrzewania. Niedoskonałości, które zauważamy na skórze to: zaskórniki, rozszerzone pory, teleangiektazje (rozszerzone naczynka), przebarwienia, wypryski, krosty i stany zapalne. Przyczyn brzydkiej cery może być wiele, choć najczęściej jest ona skutkiem:

  • zmian hormonalnych zachodzących w okresie dojrzewania i podczas ciąży
  • narażenia na silny stres
  • palenia papierosów i spożywania alkoholu w nadmiernej ilości
  • nieodpowiedniej pielęgnacji twarzy
  • przebywania na słońcu bez środków ochronnych
  • braku witamin i minerałów
  • niezdrowej diety

Na niektóre czynniki mamy wpływ i możemy je modyfikować. Niestety problemy skórne, a zwłaszcza trądzik pospolity czy trądzik różowaty to choroby wieloczynnikowe. Na genetykę nic nie poradzimy, zanim jednak przypiszemy jej sprawstwo, sprawdźmy, czy cera nie pogarsza nam się w różnych sytuacjach życiowych.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Trawienie, Verdin
Verdin Fix, Kompozycja 6 ziół z zieloną herbatą, 2 x 20 saszetek
15,90 zł
Trawienie
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
79,00 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Jak kontrolować stres?

Brzydka cera w ciąży

Decydujący wpływ na cerę w czasie ciąży mają zmiany hormonalne. W okresie tym dochodzi do wzrostu stężenia gonadotropin kosmówkowych oraz estrogenów: estriolu, estradiolu i estronu, progesteronu i kortyzolu. W czasie ciąży mogą pojawić się hiperpigmentacje nazywane ostudą czyli ciemnobrunatne plamy najczęściej zlokalizowane na policzkach, nosie, górnej wardze lub podbródku.

Trądzik w okresie ciąży to skutek zmian w wydzielaniu estrogenu, który prowadzi do zwiększonej produkcji łoju. Najbardziej nasilone zmiany trądzikowe obserwuje się w I trymestrze ciąży. Leczenie trądziku w tym okresie może być problematyczne, ponieważ w czasie ciąży nie wolno stosować większości leków. Dobranie odpowiedniej terapii wymaga konsultacji z lekarzem. Trądzik po porodzie w większości przypadków ustępuje samoistnie.

Jak pielęgnować twarz w czasie ciąży? Nie korzystajmy z kosmetyków zawierających barwniki, substancje aktywne, substancje zapachowe i konserwanty. Zrezygnujmy z kremów przeciwzmarszczkowych, ponieważ zawierają retinol, który w nadmiarze może być teratogenny. Demakijaż wykonujmy wodą termalną lub płynem micelarnym. Codziennie stosujmy krem nawilżający oraz kremy z filtrami ochronnymi UVA i UVB.

Słodycze a trądzik

Cera nie lubi produktów z wysokim indeksem glikemicznym oraz mleka. Badanie z Harvard School of Public Health sprzed kilku lat pokazało, że mleko – przez to, że zawiera hormony –  sprzyja powstawaniu trądziku. Z kolei Niemcy w swoim badaniu sięgnęli do prehistorycznych korzeni i pokazali, że jaskiniowcy nie mieli trądziku, bo ich dieta (tzw. dieta paleo) opierała się o produkty z niskim IG oraz wykluczała mleko.

Produkty z wysokim IG to węglowodany, które szybko wchłaniamy i trawimy. To na przykład piwo, białe pieczywo, gotowane ziemniaki, napoje gazowane albo długo gotowany makaron (al dente jest zdrowszy!) oraz słodycze takie jak batony i chipsy.  Wysoki indeks glikemiczny może prowadzić do hiperinsulinemii, produkcji antrogenów i sebum. Dieta bogata w słodycze może  zwiększać ilość insulinopodobnego czynnika wzrostu (IGF 1) i zaostrzać trądzik.

Badania przeprowadzone przez Smitha i wsp. wykazały, iż dieta zawierająca produkty o niskim indeksie glikemicznym prowadziła do zmniejszenia liczby zmian trądzikowych. Dodatkowo redukcja masy ciała powodowała zwiększenie wrażliwości na insulinę i zmniejszenie produkcji androgenów, które odpowiadają za rozwój trądziku. W badaniu Kwona i wsp., zastosowanie diety niskoglikemicznej u osób z trądzikiem wpływało na poprawę stanu skóry po 10 tygodniach stosowania diety.

Oprócz słodyczy i kawy rozpuszczalnej na cerę źle wpływa również kakao. Od czasu do czasu każdy może mieć problem z mniejszym lub większym trądzikiem – i wcale nie dotyczy to wyłącznie nastolatków przechodzących burzę hormonalną.

Brzydka cera a używki

To, że palenie szkodzi zdrowiu wiemy wszyscy. Zwykle jednak myślimy o tytoniu w kontekście ryzyka zachorowania na choroby nowotworowe oraz choroby krążenia. Tymczasem palenie w równie dużym stopniu wpływa na skórę. Skóra palacza bardzo szybko się starzeje, pojawiają się na niej zmarszczki, szczególnie w okolicy ust, spada jędrność i elastyczność. Tak zanieczyszczoną skórę poznamy po jej niezdrowym kolorycie – jest zażółcona lub ziemista, z licznymi plamami, przebarwieniami i teleangiektazjami.

Rzucenie palenia jest zbawienne dla naszej skóry. Już po około 6 tygodniach koloryt cery ulega poprawie. Jest to skutkiem rozszerzenia naczyń krwionośnych i poprawy mikrokrążenia. W dalszym okresie czasu zmarszczki wokół ust mogą ulec delikatnemu wygładzeniu, ale niestety nie znikną całkowicie. Skóra po paleniu wymaga dotlenienia, delikatnych peelingów, regeneracji oraz rozjaśnienia.

kobieta pali papierosa

Co dobrze wpływa na cerę?

W pierwszej kolejności warto zadbać o swoją dietę. Jedno z badań, przeprowadzone przez tureckich naukowców podpowiada, że koniecznie trzeba postawić na produkty bogate w cynk oraz witaminy A i E. Badanie pokazało, że osoby z problemami skórnymi miały niedobór tych składników odżywczych. Cynku jest sporo w dyni, szpinaku, produktach pełnoziarnistych i owocach morza. Chrupiąc marchewki, dostarczycie organizmowi witaminę A. Do tego dołączcie jeszcze ryby, tran i bogate w witaminę E oliwki, nasiona słonecznika i dyni, kiełki, awokado, migdały oraz suszone morele. Sprawdźcie, co na to wasza cera. Może makijaż będzie mógł być wtedy oszczędniejszy?

Zdrowa cera może być zasługą odpowiedniej pielęgnacji. W każdym typie cery (normalnej, suchej, tłustej, mieszanej, naczynkowej czy trądzikowej) pielęgnacja będzie się różnić. Skóra trądzikowa wymaga kosmetyków o działaniu oczyszczającym i ściągającym. Raz w tygodniu konieczny jest peeling, by pozbyć się martwych komórek naskórka. Nie zapominajmy o nawilżeniu skóry oraz ochronie przed promieniowaniem słonecznym. Dla skóry mieszanej polecane są kosmetyki matujące. Dla skóry naczynkowej przydadzą się kosmetyki o działaniu łagodzącym i wyciszającym. Każdy typ cery będzie wymagał odżywienia.

Bibliografia:

[1] Kwon HH, Yoon JY, Hong JS i wsp. „Clinical and histological eff ect of a low glycaemic load diet in treatment of acne vulgaris in Korean
patients: a randomized, controlled trial”. Acta Derm Venereol. 2012;92(3):241-6.

[2] Smith R, Mann N, Braue A i wsp. „A low-glycemic-load diet improves symptoms in acne vulgaris patients: a randomized controlled trial1”. Am J Clin Nutr. 2007;86(1):107-15

[3]  Woźniak M., Zegarska B, Urtnowska K, Kaczmarek-Skamira E., “Fizjologiczne zmiany dermatologiczne w ciąży”. Dermatologia Estet., 2015; 17(1).

[4] Bojarska-Hurnik S., “Pielęgnacja skóry w okresie ciąży”. Kosmetologia Estet., 2019. 8(2).

 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Ocet jabłkowy

Ocet jabłkowy poprawia stan skóry i pomaga zrzucić kilogramy – prawda czy mit? Wyjaśnia chemiczka Sylwia Bogdan

7 powszechnych wyborów żywieniowych, które rujnują naszą skórę /fot. Getty Images

7 powszechnych wyborów żywieniowych, które rujnują naszą skórę

„Skóra to często swoisty papierek lakmusowy kondycji naszego organizmu” – mówi dietetyczka Agnieszka Kubasińska-Sajnóg

Łuszczyca odwrócona – przyczyny, objawy, leczenie, dieta

Kobieta trzyma herbatę w szklance

Nie tylko pielęgnacja ma znaczenie dla skóry! Poznaj żywność, która pomoże ją oczyścić

Deser z cynamonem

Cynamon – dlaczego warto dodawać go do deserów? 

Stwardnienie rozsiane – jakie znaczenie ma dieta? Przykłady jadłospisu

cukier

Życie bez cukru. Co się zadzieje, kiedy odstawisz słodkości?

oliwa

Wysoki cholesterol? Oto 6 produktów obniżających cholesterol

Brakuje ci pomysłu na obiad? Przedstawiamy trzy przepisy na vege zupy z różnych stron świata

Idealna przekąska na imprezę – orzeźwiające spring rollsy z krewetkami i pomelo

Co oponka na brzuchu ma wspólnego ze zdrowiem mózgu?

Mała czarna – niebezpieczna? Sprawdziłyśmy, czy rzeczywiście trzeba się jej bać

Czy chipsy rzeczywiście uzależniają jak nikotyna? Odpowiada dr Damian Parol

Czy chipsy rzeczywiście uzależniają jak nikotyna? Odpowiada dr Damian Parol

Woda to podstawa. Warto jednak zaufać nauce \źródło: kaboompics.com

Osiem szklanek dziennie wody to konieczność? Naukowcy mają inne zdanie na ten temat

Ograniczenie węglowodanów w diecie może zwiększyć ryzyko cukrzycy? Są najnowsze wyniki badań na ten temat

Ograniczenie węglowodanów w diecie może zwiększyć ryzyko cukrzycy? Są najnowsze wyniki badań na ten temat

Krowiak podwinięty (olszówka) – grzyb jadalny czy trujący?

Rdest ptasi – właściwości lecznicze, zastosowanie w chorobach nerek i kosmetyce

Nie jesteś w stanie opanować się przed jedzeniem słodyczy? Oto kilka sposobów na ratowanie sytuacji

Ciastka

Ciasteczka z chia – zdrowa alternatywa dla tych kupowanych w sklepie

Zdrowe chrupacze telewizyjne

Wieczór z filmami? Polecamy zdrowe przekąski do pochrupania

Pudding jaglany z przyprawami korzennymi

Pudding jaglany z przyprawami korzennymi – dawka witamin na pogodowe zawirowania

Sezam – jak rośnie, właściwości zdrowotne, produkty, przepisy

Brokuły jesienią – wartości odżywcze, właściwości. Jak je gotować?

×