Przejdź do treści

Frytki w wersji fit i na dodatek pyszne? Jak najbardziej! Wystarczy, że zrobisz je z marchewek

Tekst o zdrowych frytkach z pieczonej marchewki. Na zdjęciu: Miska guacamole i jedzenie na desce do krojenia - HelloZdrowie
Marchewkowe frytki możesz jeść bez wyrzutów sumienia. Zdjęcie: masz.talerz | www.masztalerz.tumblr.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Podoba Ci
się ten artykuł?

Większość z nas lubi tradycyjne, smażone na głębokim tłuszczu frytki, które niekorzystnie wpływają na nasze zdrowie. Przygotowaliśmy zdrową wersję frytek – pieczone z marchewki.

 

Dlaczego marchewka?

Klasyczne frytki to białe ziemniaki smażone w głębokim tłuszczu. Tłuszcz i cholesterol w dawce powalającej. Na szczęście mamy sposób na to, aby jeść je w zdrowej wersji. Zamiast ziemniaków użyliśmy kolorowych marchewek, które są dużo bardziej wartościowym warzywem. Korzeń marchwi zawiera wiele beta-karotenu, witamin i składników odżywczych. Jest pełen przeciwutleniaczy, które zapobiegają starzeniu się organizmu. Według naukowców jedzenie jednej marchewki dziennie obniża poziom złego cholesterolu, zmniejszając przez to ryzyko zawału serca aż o 20 proc. Warzywo to pomaga również przy zbyt wysokim ciśnieniu oraz przeciwdziała cukrzycy. Zamiast smażyć je w tłuszczu, my postanowiliśmy je upiec z odrobiną miodu, dzięki czemu podkreślimy słodki smak pieczonej marchewki. Dip z awokado nie jest tu bez przyczyny ‒ kwas oleinowy, który jest w nim zawarty, obniża poziom cholesterolu, a potas reguluje ciśnienie krwi.

Takie frytki możesz jeść bez wyrzutów sumienia jako przekąskę, idealnie sprawdzą się też jako imprezowy fast food. Jeśli po marchewkowych frytkach będzie ci mało, przetestuj inne warzywa: bataty, buraki, seler czy korzeń pietruszki. Gwarantujemy, że jak raz ich spróbujesz, to już nie sięgniesz po inne frytki!

Marchewkowe frytki

Kolorowe marchewki idealne na frytki. Zdjęcie: masz.talerz

Składniki:

– 5 średniej wielkości marchewek (my wybraliśmy kolorowe fioletowe, żółte i pomarańczowe)
– 2 łyżki harissy
– łyżeczka miodu
– łyżeczka kurkumy
– 4 łyżki oleju roślinnego
– czarny sezam
– 1 dojrzałe awokado
– garść świeżej kolendry
– sok z połowy limonki
– 1 ząbek czosnku
– łyżka sosu sojowego
– pieprz do smaku

Przygotowanie:

Umyj i obierz marchewki. Pokrój je w cząstki wielkości palca wskazującego. Natrzyj je harissą i kurkumą, polej miodem, a potem oliwą, dodaj sól i pieprz do smaku. Dokładnie wymieszaj. Nagrzej piekarnik do 250 stopni i piecz 20 minut. Po upływie tego czasu umieść frytki na najwyższej półce w piekarniku i piecz jeszcze 10 minut. W tym czasie przygotuj dip do frytek. W moździerzu umieść obrane awokado, posiekaną kolendrę, sos sojowy, sok z limonki, czosnek przeciśnięty przez praskę oraz pieprz do smaku. Dokładnie połącz ze sobą wszystkie składniki.

Wyjmij frytki z piekarnika, posyp je czarnym sezamem i podawaj z dipem awokadowym. Jedz gorące.

masz.talerz – duet fotografów, na co dzień współpracującychz organizacją Slow Food Youth Warsaw, z magazynem Zwykłe Życie, różnymi restauracjami i szefami kuchni.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Powiązane tematy: