Przejdź do treści

Chleb tostowy – kalorie, skład. Czy chleb tostowy jest zdrowy?

Chleb tostowy
Chleb tostowy / iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Chleb tostowy teoretycznie można przygotować z mąki pszennej, drożdży, wody i cukru. W praktyce jego skład wygląda jednak trochę inaczej. Ile kalorii ma chleb tostowy? Czy kaloryczność chleba tostowego pełnoziarnistego różni się od kaloryczności pieczywa z mąki oczyszczonej? Czy chleb tostowy jest zdrowy? 

Co to jest chleb tostowy?

Chleb tostowy to rodzaj pieczywa, którego cechami charakterystycznymi są miękkość i elastyczność struktury, która po podgrzaniu staje się na zewnątrz twarda i chrupiąca. Dodatkowo, chleb tostowy ma dłuższą datę przydatności do spożycia niż inne rodzaje pieczywa – czerstwieje i psuje się dużo wolniej od tradycyjnego chleba. Wszystko za sprawą specyficznego składu chleba tostowego. Z jakich składników produkuje się to pieczywo?

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
PROMOCJA
Trawienie, Promocje
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
20,00 zł 79,00 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł

Skład chleba tostowego

Skład chleba tostowego znacząco różni się w zależności od rodzaju i marki wybieranego pieczywa. Podstawowe składniki do produkcji chleba tostowego są jednak praktycznie zawsze takie same: mąka, woda, mleko, tłuszcz, drożdże, sól i cukier. Czasami możemy znaleźć w sklepie chleb tostowy na zakwasie. Dużo częściej wśród listy składników dostrzeżemy jednak inne dodatki – substancje konserwujące, emulgujące, regulatory kwasowości, aromaty, których w domowym chlebie tostowym lub tradycyjnym pieczywie kupowanym w piekarni raczej byśmy nie znaleźli.

Chleb tostowy pełnoziarnisty (graham) jest dużo zdrowszą alternatywą dla tego produkowanego z mąki oczyszczonej. Taka wersja pieczywa tostowego zawiera więcej:

Chleb tostowy żytni również będzie miał więcej korzystnych wartości odżywczych niż jasny chleb pszenny.

Bagietka, dżemy, jedzenie na stole

Kalorie w chlebie tostowym

Ile kalorii ma chleb tostowy? W 100 gramach takiego pieczywa jest 240-320 kcal. Jedna kromka chleba tostowego zawiera około 60-80 kcal.

Chleb tostowy pełnoziarnisty ma wartość energetyczną bardzo zbliżoną do chleba z mąki oczyszczonej. Zawartość kalorii w pieczywie jest determinowana głównie ilością dodanego w procesie produkcyjnym tłuszczu, a nie rodzaju zastosowanej mąki.

Zawartość kalorii nie powinna być jednak głównym wyznacznikiem przy wyborze żywności. Jakie właściwości zdrowotne ma chleb tostowy?

Czy chleb tostowy jest zdrowy?

Trudno doszukać się walorów dietetycznych chleba tostowego. Możemy za to temu produktowi wiele zarzucić. Znikoma ilość błonnika pokarmowego w klasycznym chlebie tostowym sprawia, że jego spożywanie nie sprzyja utrzymywaniu stabilnego poziomu glukozy we krwi. Może za to przyczyniać się do rozwoju cukrzycy i chorób układu krążenia.

W związku z tym, wybierając pieczywo do jedzenia na co dzień, postawmy jednak na tradycyjny chleb razowy. A jeśli chcemy zrobić tosty z pieczywem dedykowanym temu celowi – kupmy chleb tostowy pełnoziarnisty, który zawiera więcej błonnika pokarmowego, składników mineralnych i witamin z grupy B.

Ilustracja: Hosanna Salamon

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta je pizzę

Żywność, która zwiększa ryzyko wystąpienia raka mózgu i jajników. Po te produkty nie sięgaj za często

Czy można mrozić masło? Jak się do tego zabrać?

Mąka ze świerszczy zasmakuje Polakom? Właśnie dołączyła do superfoods. Na rynek UE ma trafić jeszcze w tym miesiącu

Zdrowsze grzechy żywieniowe. Jak wybrać najzdrowsze chipsy?

Hummus z buraczków, a kotlety z bigosu? Świąteczne dania, które nam zostały, świetnie sprawdzą się w nowych wersjach

Deski do krojenia mogą być prawdziwym siedliskiem bakterii! Mama Chemik wyjaśnia, jak do tego nie dopuścić

Deski do krojenia mogą być prawdziwym siedliskiem bakterii! Mama Chemik wyjaśnia, jak do tego nie dopuścić

Dr Damian Parol ostrzega, czego nie robić w trakcie jedzenia. "Może wydawać się, że jest to przyjemny i niewinny nawyk, ale..."

Dr Damian Parol ostrzega, czego nie robić w trakcie jedzenia. „Może wydawać się, że jest to przyjemny i niewinny nawyk, ale…”

Lara Gessler o życiu z ortoreksją: „Wpadałam w panikę, kiedy miałam pięć, a nie sześć migdałów na śniadanie”

Zjedzenie pleśni - objawy. Czym grozi?

Zjadłaś spleśniały chleb? Dowiedz się czym to grozi i jakie są objawy zatrucia pleśnią

"Coraz więcej produktów zmniejsza swoją gramaturę, nie zmieniając przy tym ceny". Katarzyna Bosacka pokazuje spryt producentów / istock

„Coraz więcej produktów zmniejsza swoją gramaturę, nie zmieniając przy tym ceny”. Katarzyna Bosacka pokazuje spryt producentów

„Bycie na diecie stało się w naszej kulturze atrybutem kobiety”. Psychodietetyczka Małgorzata Akkus wyjaśnia, dlaczego diety odchudzające są nieskuteczne i dlaczego warto zacząć jeść intuicyjnie

„Bycie na diecie stało się w naszej kulturze atrybutem kobiety”. Małgorzata Akkus tłumaczy, jak jeść intuicyjnie i dlaczego diety odchudzające są nieskuteczne

Galangal – co to jest, gdzie kupić i jak wykorzystać kłącze popularne w kuchni azjatyckiej?

Mięso z kurczaka

Sprawdzili mięso z supermarketów. Ponad 99 proc. filetów z kurczaka nosi ślady choroby

Porchetta – czym jest i jak ją przyrządzić?

„Panie, które charakteryzują się prawidłową masą ciała, mają większe skłonności do tego, żeby podjadać pod wpływem nudy” – mówi Aleksandra Ulatowska, psychodietetyczka

MOM – mięso oddzielane mechanicznie. Co to jest? Czy to jeść?

Uwielbiasz mięso z kurczaka? Zobacz, jak sprawdzić, czy jest świeże

Pyszny, w kolorze bursztynu i niezwykle zdrowy. Poznaj moc miodu wrzosowego!

Poznaj 8 tanich składników i pomysły na to jak, je wykorzystać w kuchni. Radzi Olga Pawlikowska

Poznaj 8 tanich składników i pomysły na to, jak je wykorzystać w kuchni. Radzi Olga Pawlikowska

Co może się stać, gdy zjesz spleśniałe jedzenie? Sprawdziłyśmy!

Zawsze zapominasz o wyjęciu masła z lodówki? Ten trik ci się spodoba

Przyprawa do ziemniaków pieczonych i smażonych – jak zrobić taką bez soli?

Garnek rzymski – co w nim piec i jak go prawidłowo używać?

„Zbyt niski poziom cholesterolu zwiększa ryzyko nie tylko agresji, ale także choroby afektywnej dwubiegunowej, depresji i samobójstw” – mówi psychodietetyczka Agnieszka Ślusarska-Staniszewska

×