Przejdź do treści

Wpływ stresu na gospodarkę pokarmową. Dietetyczka: jelita to nasz drugi mózg

Źródło; iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Dlaczego jedni zajadają stres, a innym zaciska się żołądek? Dlaczego w sytuacjach nerwowych u jednych pojawia się biegunka, a u innych zaparcia? O odpowiedź na te i inne pytania poprosiliśmy dyplomowaną psycholożkę żywienia i dietetyczkę kliniczną, Agnieszkę Gawlicką. Specjalistka wyjaśniła, co dzieje się z naszymi jelitami w czasie napięcia emocjonalnego.

Agnieszka Gawlicka podkreśla, że nie bez powodu zaleca się dbanie o jelita, bo to tak naprawdę nasz drugi mózg. – Mózg człowieka waży średnio 1,5 kg i ma 100 mld komórek nerwowych. Natomiast o wiele większą rolę w występujących – pozornie bez przyczyny – bólach czy skurczach przewodu pokarmowego odgrywa sieć neuronów w brzuchu – wyjaśnia dietetyczka i dodaje, że badania potwierdziły podobieństwo ośrodków nerwowych w mózgu i w jamie brzusznej. Okazało się, że brzuch to – zaraz po mózgu – najbardziej unerwiona część ciała człowieka.

– Większość substancji przekazujących bodźce nerwowe w mózgu funkcjonuje też w przewodzie pokarmowym, np. serotonina, dopamina, glutaminian czy noradrenalina, a sam układ nerwowy przewodu pokarmowego produkuje 24 różne białka i pewną ilość psychoaktywnych związków chemicznych – zauważa specjalistka.

View this post on Instagram

Kapsaicyna i tabletka odchudzająca z papryczek chili ? Temat poruszył was do żywego! O co cały ten szum? Z kapsaicyną jest tak, że znamy jej właściwości, ale do tej pory trudno było skorzystać z jej dobrodziejstw, ze względu na kiepską wchłanialność w przewodzie pokarmowym. ————————————————————————- Gdzie znajdziesz kapsaicynę? ? W ostrych papryczkach chili, ale w sposób naturalny ciężko byłoby nam dostarczyć takich ilości papryczek, żeby uzyskać efekt szybkiego spalania tkanki tłuszczowej. Z tym wiążą się inne niebezpieczeństwa.————————————————————————- Podobno udało stworzyć się tabletkę, która spełni wszystkie założenia. Badania trwają. A my czekamy na efekty, z dużą dozą ostrożności jednak??‍♀️ ————————————————————————- Czy to znaczy, że jedzenie ostrych potraw z dodatkiem chili niczego wskóra w walce z tkanką tłuszczową? O tym niedługo na blogu! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . #instamatki #mama #polishgirl #polskamama #morningsvibes #dziendobry #stylebook #stylegram #polskadziewczyna #dietetyk #dietetykradzi #kapsaicyna #odchudzanie #odchudzamsie #fitmama #aktywnamama #mummystyle #bloggerlove #bloggerstyle #blogerkami #parenting #blogparentingowy #love #kocham #girl #blondegirl #happy #goodmorning #heathylifestyle

A post shared by Agnieszka Gawlicka (@rodzinneokruszki) on

Wpływ stresu na gospodarkę pokarmową

Silne emocje, napięcia nerwowe i psychiczne, stan zagrożenia, niepokój czy lęk przyczyniają się – jak podkreśla Agnieszka Gawlicka – do powstawania zaburzeń fizjologicznych, powodując chwilowe zmiany w czynności narządów, w tym dysfunkcje żołądkowe i jelitowe. Docierające do brzucha bodźce pobudzają zakończenia nerwowe, co z kolei przyczynia się do przyspieszonej perystaltyki jelit, biegunek i bólów w podbrzuszu.

Stres zaburza także ilość i jakość wydzielanych enzymów trawiennych. Mięśnie jelit i żołądka słabiej i wolniej lub szybciej i intensywniej się kurczą, co powoduje zaburzenia trawienia – szybszego lub wolniejszego przemieszczania się pokarmu. W efekcie możemy odczuwać takie niedogodności jak zgaga, zaparcia lub wzdęcia.

 

Kobieta trenuje

Dlaczego jedni zajadają stres, a innym zaciska się żołądek?

Mamy różne poziomy wrażliwości na stres, bo na przykład dla jednych sytuacją stresującą jest spóźnienie do pracy, a dla innych to coś zupełnie normalnego, co nie wiąże się z żadnym napięciem emocjonalnym. W różny sposób też sobie radzimy z tym stresem. Dla jednych ukojeniem jest podjadanie, a inni w sytuacjach wzmożonego stresu nie są w stanie nic przełknąć.

– Z powodu stresu wydziela się nadmierna ilość soków żołądkowych. Wtedy jedzenie przynosi ulgę, bo neutralizuje ich działanie. Skutkuje jak tabletka na nadkwasotę – zmniejsza ssanie, pieczenie i ból – wyjaśnia Agnieszka Gwalicka. – Często jednak napięcie mięśni, a więc i mięśniówki żołądka, jest ogromne. Żołądek się kurczy i nie mamy ochoty na jedzenie – dodaje.

Zaparcia

Jak podkreśla dietetyczka, zaparcia bardzo często mają tło psychosomatyczne – stres psychiczny, ciągły pośpiech, czynniki cywilizacyjne i społeczne. – Ciągłe celowe hamowanie odruchu defekacji może spowodować zmianę progu odczuwania parcia na stolec receptorów czuciowych w odbytnicy. Zaburzony zostaje dobowy rytm pracy jelit, zwłaszcza gdy spożywamy obfite posiłki wieczorem, rezygnując ze śniadań – wyjaśnia Agnieszka Gawlicka i dodaje, że przyczyny zaparć czynnościowych nie są jeszcze w pełni poznane.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł
PROMOCJA
Trawienie, Promocje
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
20,00 zł 79,00 zł
brzuch

– Zwykle dzieli się je na zaparcia spowodowane zwolnionym całkowitym lub odcinkowym pasażem przez okrężnicę oraz związane z nieprawidłowym pasażem przez odbytnicę i odbyt. Może występować kombinacja dwóch powyższych przyczyn – zauważa.

Biegunka

– Na skutek stresu wydzielamy więcej katecholamin, które pobudzają perystaltykę żołądka, a przede wszystkim jelit. I stąd biegunka – zauważa dietetyczka i dodaje, że taki krótkotrwały, trwający zaledwie kilka godzin, stres nie jest specjalnie groźny. Specjalistka jest zdania, że nasz organizm nie powinien przyzwyczajać się do tego, że cały czas jest pod kloszem i ma święty spokój, bo to nie do końca korzystne.

– Stres jest wpisany w nasze życie, musimy być przygotowani na to, że co jakiś czas się pojawia. W końcu kiedyś dzięki tym mechanizmom, które wykształciła u nas ewolucja, mogliśmy przetrwać, np. uciec przed goniącym naszego przodka lwem czy tygrysem – wyjaśnia.

Agnieszka Gawlicka podkreśla, że silne napięcie nerwowe jest naszą naturalną reakcją na trudne sytuacje i zwykle mobilizuje do działania, ale długotrwałe narażenie na stres może być wyniszczające dla naszego organizmu. Może przyczyniać się do kłopotów ze snem, lęków, nerwicy, a nawet depresji. Może objawiać się zmianami zapalnymi, nadżerką, wrzodami, które powodują bóle brzucha.

– Przy ostrym stresie odczuwamy często ściskanie w jelitach. U wielu osób łączy się to z biegunką i skurczami jelit, ale może też dojść do skurczów żołądka i wymiotów – wyjaśnia.


Agnieszka Gawlicka – jest dyplomowaną psycholożką żywienia i dietetyczką kliniczną. Uważa, że od jedzenia zależne jest wszystko. Jako dietetyczka kliniczna zajmuje się żywieniem osób zdrowych oraz chorych. Nie boi się powiedzieć, że wszystkie jednostki chorobowe wymagają wsparcia dietetycznego, bo prawidłowe odżywienie organizmu to klucz do sukcesu. Zajmuje się jedzeniem w każdej postaci, prowadzi pierwszą w swoim mieście śniadaniownię oraz piecze chleb w rodzinnej, tradycyjnej piekarni. Prowadzi bloga rodzinneokruszki.pl

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Gdy jelita stają się leniwe. Jak je rozruszać, by poczuć się dobrze?

Jak to się dzieje, że organizm potrafi oczyszczać jelita? Wyjaśnia dietetyczka Katarzyna Bednarska

Orzechy laskowe w misce

Stres bierze nad tobą górę? Ekspertka wymienia, co jeść, by wspomóc organizm w tym czasie

"Halo! Jelita? Dzwoni mózg". Emilia Cesarek wyjaśnia, jakie nawyki żywieniowe szkodzą i im, i mózgowi

„Halo! Jelita? Dzwoni mózg”. Emilia Cesarek wyjaśnia, jakie nawyki żywieniowe szkodzą i jelitom, i mózgowi

Ewa Wojciechowska

Less Stress From Plants, czyli suplementacja dla wszystkich, którzy chcą naturalnie zadbać o swój układ nerwowy. Przetestowałam!

Metoda 5R pomoże na problemy z jelitami / istock

Masz problemy z jelitami? Wypróbuj „Metodę 5R”, czyli plan naprawczy polecany przez dietetyka

Co dobrego możesz zrobić dla swoich jelit – dziś, w tydzień, w miesiąc, na zawsze?

kobieta smutna siedzi na kanapie

Brak wypróżnienia – zwykłe zaparcia czy poważna choroba?

Komu owoce mogą szkodzić? Sprawdziłyśmy!

Kobieta

Czy organizm może nie tolerować kawy? Sprawdziłyśmy!

8 ziół na redukcję napięcia / pexels

Poczuj się lepiej! 8 ziół, które poprawiają nastrój i redukują napięcie

Z kiszonkami lepiej nie przesadzać! Eksperci z Dietetyki #NieNaŻarty wyjaśniają dlaczego

Z kiszonkami lepiej nie przesadzać! Eksperci z „Dietetyki #NieNaŻarty” wyjaśniają, dlaczego

Jak twój mikrobiom zmienia się wraz z wiekiem? / pexels

Jak twój mikrobiom zmienia się wraz z wiekiem?

Jak skóra reaguje na stres?

Jak skóra reaguje na stres?

Męczą cię zaparcia? Zobacz, jakie produkty powinnaś jeść, aby się ich pozbyć

Kobieta leży na łóżku

Stres działa jak śmieciowe jedzenie. Dlaczego tak się dzieje?

Pizza

To bakterie decydują o tym, co jesz? Dowiedz się, jak przejąć kontrolę nad jadłospisem

Tanie mięso zaburza równowagę w jelitach. Fragment książki „Happy food green. O roślinnej diecie i szczęśliwym życiu” Niklasa Ekstedta i Henrika Ennarta

Czy witamina D może mieć wpływ na choroby zapalne jelit? Wyjaśnia biotechnolożka Ewa Kowalska

Czy witamina D może mieć wpływ na choroby zapalne jelit? Wyjaśnia biotechnolożka Ewa Kowalska

Fot: Unsplash

9 zalet chleba, których nie doceniamy

Jesz błonnik, ruszasz się i pijesz dużo wody, a mimo to cierpisz na zaparcia? Powody mogą być mniej oczywiste

Stres, niepokój i lęk vs jelita i probiotyki. Biotechnolożka wyjaśnia, jaki to ma związek

Diety wege a mikrobiota jelitowa. Idą ze sobą w parze czy nie?

Diety wege a mikrobiota jelitowa. Idą ze sobą w parze czy nie?

Hanna Stolińska-Fiedorowicz: warto odejść od tradycji nakazującej zjedzenie 12 potraw wigilijnych

×