Przejdź do treści

Termin przydatności do spożycia jabłek? Wiemy, kiedy lepiej ich nie jeść

Jabłka - czy mają termin przydatności do spożycia? / unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Granny Smith, Janagold, Ligol, Szampion, Szara Reneta, Lobo – wszystkie pyszne, soczyste i chrupiące. Jabłka to nie tylko wyśmienita przekąska, ich wartości odżywcze są nieocenione. Kiedy jabłka przestają być zdrowe, a dodatkowo mogą nam zaszkodzić?

Zdrowe jabłko = świeże jabłko

Dopóki jabłko jest świeże, na pewno nam nie zaszkodzi. Jak zorientować się, kiedy owoc jest już „po terminie”? Jest parę czynników, które mają bezpośredni wpływ na termin przydatności do spożycia danego jabłkaDużo zależy od sadowników i dystrybutorów, w tym: sposób i czas przeprowadzania zbiorów, transportu, a wreszcie metody przechowywania plonów. Część hurtowników przechowuje owoce w kontrolowanych warunkach, które wspomagają utrzymanie świeżości nawet przez kilka miesięcy, przed tym, jak trafią na półki w sklepie.

Najczęściej stosowanym sposobem konserwacji jest zastosowanie związku organicznego o nazwie 1-metylkocyklopropen (1-MCP) w postaci gazu. 1-MPC blokuje wydzielanie innego gazu – etylenu, który jest odpowiedzialny za proces dojrzewania owoców. Niestety, nie zawsze mamy możliwość prześledzenia tego procesu i nie wiemy, jak długą drogę przebył owoc zanim trafił do naszych rąk.

Czas ma znaczenie

Ważniejszym pytaniem powinno być: co się dzieje po tym, gdy owoce przestaną być przechowywane w tych szczególnych warunkach? Dalej dojrzewają. Dlatego, dla nas jako konsumentów, powinno być ważne, ile średnio jabłka mogą być przechowywane tak, by zachowały swoje walory.

Przybliżony czas przydatności jabłka do spożycia, z uwzględnieniem szczególnych warunków:

  • Na blacie stołu lub ladzie w sklepie: 5-7 dni,
  • W ciemnym, chłodnym miejscu (np. spiżarni): 3 tygodnie,
  • W lodówce (najlepiej w dolnej szufladzie): 4-6 tygodni,
  • Obrane lub pokrojone: 3-5 dni w lodówce, 8 miesięcy w zamrażarce,
  • W postaci musu: 7–10 dni w lodówce, 2 miesiące w zamrażarce,
  • Gotowane lub pieczone (np. w postaci farszu do ciasta): 3-5 dni w lodówce.

Jeśli chcesz rozkoszować się, jak najdłużej smakiem jabłek, dostosuj sposób ich przechowywania do swoich potrzeb.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Trawienie, Verdin
Verdin Fix, Kompozycja 6 ziół z zieloną herbatą, 2 x 20 saszetek
15,90 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł
Trawienie
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
79,00 zł

Jeść czy już nie jeść?

Gdy nie pamiętasz, którego dnia robiłaś zakupy na straganie, a dodatkowo nie masz pewności, ile czasu owoce mogły być przechowywane w niekorzystnych warunkach, wystarczy, że poddasz je niezbyt wnikliwej obserwacji. Świeże jabłka powinny być jędrne i dosyć twarde, a po spróbowaniu – soczyste i chrupiące.

Oto parę oznak, po których poznasz, że jabłko zaczęło się psuć:

  • miękkie nagniotki lub brązowe plamy,
  • pomarszczona skóra,
  • skazy i pęknięcia na skórce,
  • wypływanie soku,
  • papkowata konsystencja,
  • mączny, mdły lub ziarnisty smak.

Takie jabłka niestety nadają się jedynie na kompost, wyrzuć je do pojemnika na bio odpady. W zimie jabłka, które mają miękką skórkę (ale nie są zgniłe!) możesz przeznaczyć dla ptaków (nie powinny wybrzydzać).

Efekt Królewny Śnieżki

Jak bardzo może zaszkodzić ci nieświeże jabłko? W większości przypadków, incydentalne zjedzenie zepsutego jabłka, nie powinno wywołać niebezpiecznych skutków. Najbardziej groźna dla naszego organizmu w zepsutych jabłkach jest pleśń. Pleśń może wywoływać liczne reakcje alergiczne, wpływać negatywnie na nasz układ oddechowy, pokarmowy, a także odpornościowy. Wszystkiemu winne są mikroorganizmy – grzyby, które są odpowiedzialne za produkcje mykotoksyn.

W przypadku jabłek, za proces pleśnienia odpowiedzialny jest grzyb o nazwie Penicillium expansum. Powoduje on tzw. siną pleśń, chorobę dotykającą wiele gatunków roślin, a nazywaną tak ze względu na specyficzną barwę pleśniowego nalotu. Penicillium expansum wytwarza zaś silnie trującą mykotoksyne zwaną patuliną. Wysoki poziom patuliny w naszym ciele, może wpłynąć na nas bardzo niekorzystnie. Często powoduje nudności, zaburza mikroflorę jelitową. Skrajnie może wywołać krwawienie wrzodów żołądka, a długotrwałe utrzymywanie się patuliny, zwiększa ryzyko zachorowania na nowotwór.

Zatem, gdy tylko zaobserwujesz pleśń na jabłkach, nie zastanawiaj się – wyrzuć je od razu, zanim zainfekuje pozostałe owoce w domu.

Jabłko, trwaj!

Przedłuż życie jabłka, a tym samym naucz się kilku prostych zasad, jak przechowywać żywność by dłużej zachowała świeżość i nie traciła swoich naturalnych prozdrowotnych właściwości. Oto czynności i reguły, których warto przestrzegać, nie tylko w stosunku do jabłek:

  1. Nie myj jabłek, jeśli nie zamierzasz ich zjeść bezpośrednio po myciu,
  2. Pokrojone lub starte jabłka szybko się utlenią – będą brązowe, mniej soczyste i chrupiące, nie warto dużo wcześniej przetwarzać tego typu produktów, jeśli nie ma takiej potrzeby,
  3. Przechowuj całe jabłka w dolnej szufladzie lodówki, zamiast w spiżarni lub na blacie,
  4. Pokrojone jabłka zanurz w roztworze wody i soku cytrynowego w proporcjach – 5ml soku z cytryny na 240 ml wody, zapobiegnie to utlenianiu,
  5. Jabłka przechowywane pojedynczo np. w torbach papierowych zachowają dłużej świeżość, z powodu zmniejszenia się produkcji gazu etylowego, w naturalnym procesie dojrzewania owoców.

Źródło: Healthline

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Skorzystaj z mocy polskich jabłek. Oto przepis na gryczane galette z jabłkami i kozim serem

Jesteś fanką serów? Sprawdź, które są najzdrowsze

Muffiny z jabłkami

Jesienne patenty na słodkości. Poznaj trzy przepisy

Woda z miodem i cytryną – remedium na wiele dolegliwości czy przereklamowany specyfik?

Gruszka – 5 powodów, dla których warto ją jeść jesienią i zimą

Śliwka – właściwości zdrowotne i wartości odżywcze. Najciekawsze przepisy

Sok z wiśni – przepisy i właściwości

Tarta z jesiennymi owocami

Przepis na tartę z jesiennymi owocami – rozkosz dla podniebienia!

Morele – wartość odżywcza, indeks glikemiczny, przepisy

Jak długo trzeba jeść awokado, żeby obniżyć poziom cholesterolu? Zaskakujące wyniki nowego badania

Jak długo trzeba jeść awokado, żeby obniżyć poziom cholesterolu?

Zwróć uwagę na te sygnały. Może się okazać, że nie tolerujesz glutenu

Pijesz wodę? To dobrze. A zastanawiałaś się, kiedy najlepiej to robić, by korzyści było jak najwięcej?

Uwielbiasz mięso z kurczaka? Zobacz, jak sprawdzić, czy jest świeże

Chcesz pozbyć się „oponki” z brzucha? Wprowadź te pięć zmian, a będzie ci łatwiej osiągnąć cel

Lubisz winogrona? Sprawdź, czy możesz je jeść razem z pestkami

Co może się stać, gdy zjesz spleśniałe jedzenie? Sprawdziłyśmy!

Zawsze zapominasz o wyjęciu masła z lodówki? Ten trik ci się spodoba

poranna kawa

Rozpoczynasz dzień filiżanką kawy? Dowiedz się, jak to wpływa na twój organizm

Jeśli masz te objawy, to najprawdopodobniej jesz za dużo śmieciowego jedzenia

Gorąco? Czujesz się odwodniona? Zrezygnuj z tych potraw

Witariańskie lato

Witariańskie lato. Poznaj trzy pomysły na warzywa i owoce

Talerz truskawek

Mama Chemik: „Odkrajanie spleśniałego kawałka owocu czy zdejmowanie kożuszka z wierzchu dżemu, a później zjadanie reszty, jest wielkim błędem”

Żywność liofilizowana – co to jest i jakie ma zastosowanie?

kokosowa quinoa

Kokosowa quinoa z truskawkami. Świetna propozycja na śniadanie albo przekąskę w upalny dzień

×