Przejdź do treści

Soki NFC – co to oznacza, czy są zdrowe, jakie mają właściwości?

Soki NFC
Soki NFC – co to oznacza, czy są zdrowe, jakie mają właściwości? Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) dla utrzymania dobrej kondycji i zapobiegania rozwojowi wielu chorób codziennie należy spożywać ok. 400 g owoców i warzyw. Dzieląc je na pięć porcji – jedną z nich może być szklanka soku. Ważne przy tym, aby były to produkty wartościowe, a do takich z pewnością należy zaliczyć soki NFC.

Sok NFC – co to jest?

Soki z etykietą NFC to wszystkie te produkty, które określane są przez producentów mianem: soków świeżo tłoczonych, mętnych, prostych i bezpośrednich.

Skrótowiec NFC pochodzi od angielskiego określenia: not from concentrate. Oznacza to, że bazą produktu nie jest koncentrat owocowy. Innymi słowy – jest zdrowszy, smaczniejszy i bardziej aromatyczny.

Soki NFC produkowane są ze świeżych owoców i warzyw (rzadziej mrożonych). Mogą zostać wzbogacone o naturalne aromaty, owocowe: miazgę i przecier, a także witaminy i składniki mineralne. W przeciwieństwie do zwykłych soków odtworzeniowych (FC – from concentrate) nie można do nich dodawać wody ani soku zagęszczonego. To właśnie dlatego z roku na rok spada spożycie soków zagęszczonych na rzecz NFC – są bardziej wartościowe

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł
Trawienie
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
79,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Trawienie, Verdin
Verdin Fix, Kompozycja 6 ziół z zieloną herbatą, 2 x 20 saszetek
15,90 zł
Sok z aloesu

Zwykłe soki, a soki NFC – różnice

Podstawowa różnica pomiędzy sokiem NFC a zwykłym sokiem dotyczy technologii produkcji. Owoce po wymyciu, rozdrobnieniu są tłoczone. Produkcja soku NFC skupia się na dalszych etapach wyłącznie do wirowania, dekantacji (zlewanie cieszy bez osadu) lub sedymentacji oraz finalnie pasteryzacji i rozlania do kartonów lub butelek, w których produkt jest sprzedawany. 

W praktyce proces produkcyjny ograniczony zostaje do:

  • mycia i sortowania owoców,
  • tłoczenia,
  • pasteryzacji,
  • rozlewania i schładzania szokowego.

Pasteryzacja przebiega jednak nie tak, jak ma to miejsce w warunkach domowych. Nowoczesna technologia pozwala na oddziaływanie wysokiej temperatury na produkt nie dłużej niż pół minuty. Utrata cennych witamin, minerałów i fitoskładników jest więc niewielka. Mimo to coraz częściej zamiast pasteryzacji wykorzystuje się technologię HPP (metoda wysokiego ciśnienia hydrostatycznego), co sprawia, że produkt traci mniej cennych substancji niskocząsteczkowych, takich jak choćby witaminy czy karotenoidy.

Tymczasem zwykłe soki, po ich wytłoczeniu są odparowywane. W ten sposób dostarczane są do producenta, gdzie po zmieszaniu z wodą są podgrzewane lub obrabiane enzymatycznie.

W procesie produkcji soków NFC nie ma więc miejsca na enzymację, filtrowanie czy zagęszczanie. Ponadto w przeciwieństwie do produktów odtworzeniowych (FC) nie są klarowane. W procesie tym najczęściej wykorzystywana jest żelatyna. To sprawia, że soki tego typu nie są odpowiednie dla wegan i wegetarian.

Miksujemy: koktajl na anemię

Soki NFC –  właściwości

Soki oznaczone jako NFC są zdrowszą alternatywą dla soków odtworzeniowych. Zawierają bowiem znacznie więcej witamin, mikro i makroelementów, błonnika i pektyn. Nie brak w nich również polifenoli, które zwalczają wolne rodniki, zapobiegając tym samym przedwczesnemu starzeniu się komórek oraz rozwojowi nowotworów i stanów zapalnych.

Soki NFC zawierają dużo cukru, dlatego należy spożywać je z umiarem. Jest to jednak dobra i zdrowa (a przy tym mniej kaloryczna) alternatywa dla słodkich przekąsek. W produktach tych znajdują się także cenne karotenoidy, które poprawiają kondycję oczu i przeciwdziałają rozwojowi nowotworów, chorób serca oraz osteoporozy.

Warto również wspomnieć, że soki warzywne i owocowe NFC są cennym źródłem witaminy C. Spożycie takiego soku wraz z produktami bogatymi w żelazo – sprzyja wchłanianiu tego mikroelementu. Jest to szczególnie ważne dla wegan i wegetarian, w których diecie dominuje żelazo niehemowe, a więc takie, które jest gorzej przyswajalne przez organizm.

Soki NFC – zalety

Soki NFC warzywne i owocowe warto włączyć do swojej codziennej diety i zastąpić nimi soki produkowane z koncentratów. Na ich korzyść przemawiają:

  • wysoka zawartość cennych składników (przede wszystkim witamin i minerałów);
  • duża zawartość cukru, który dodaje energii, a jednocześnie ma niższy indeks glikemiczny niż cukier biały (co jest zasługą dłuższego trawienia cukru z soków);
  • wysoka zawartość błonnika, sprzyjającego utrzymaniu zgrabnej sylwetki.

 

Źródło:

  1. P. Trojanowicz, Dynamiczny rozwój rynku soków NFC w Polsce, „Przemysł Fermentacyjny i Owocowo-Warzywny” 2015, nr 7–8, s. 59–65.
  2. J. Szczepańska, K. Marszałek, S. Skąpska, Zastosowanie wysokich ciśnień do utrwalania soków NFC,  „Przemysł Fermentacyjny i Owocowo-Warzywny” 2017, nr 11–12, s. 48–52.
  3. B. Pałacha, Jak uzyskać bezpieczny sok NFC?, „Przemysł Fermentacyjny i Owocowo-Warzywny” 2015, nr 7–8, s. 76–79.
  4. Sok a nauka, https://apetytnapolskie.com/wp-content/uploads/2020/10/Folder_Sok_a_Nauka.pdf, dostęp: 10.10.2021 r.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Brokuły jesienią – wartości odżywcze, właściwości. Jak je gotować?

Dodaje się go do produktów spożywczych, żeby poprawić ich teksturę i zwiększyć wagę. Co warto wiedzieć o błonniku bambusowym? / istock

Widzisz w składzie błonnik bambusowy i nie wiesz, czy to dobrze? Wyjaśnia Katarzyna Bosacka

awokado na talerzu

Nie daj się nabrać na bio i eko. 5 rad dla tropicieli spożywczej ściemy

pomidorki koktajlowe

Pomidory dostarczają mnóstwo dobra. Jaki jest twój ulubiony gatunek?

Gruszka – 5 powodów, dla których warto ją jeść jesienią i zimą

Sok z wiśni – przepisy i właściwości

Czosnek / unsplash.com

Czosnek to naturalny antybiotyk. W czym tkwi jego sekret?

Katechiny – działanie, źródła w diecie, właściwości

Miód faceliowy – jak go rozpoznać i jakie ma właściwości?

4 ważne powody, dla których lepiej zrezygnować z produktów typu „light”

Astaksantyna – działanie, właściwości, skutki uboczne

"Jem warzywa, ale mam po nich rewolucje jelitowe" - znasz to? Dietetyczka wyjaśnia, dlaczego tak się dzieje / istock

„Jem warzywa, ale mam po nich rewolucje jelitowe” – znasz to? Dietetyczka wyjaśnia, dlaczego tak się dzieje

Jak zrobić własną miskę superodżywczych polifenoli? Podpowiada Michał Kot

Jak zrobić własną miskę superodżywczych polifenoli? Podpowiada Michał Kot

Jak przygotować zupę, która będzie sycąca i dobrze zbilansowana? Magda Gembacka dzieli się swoimi radami / unsplash

Jak przygotować zupę, która będzie sycąca i dobrze zbilansowana? Magda Gembacka dzieli się swoimi radami

Makaron

Popularny makaron wycofany ze sprzedaży. Zawiera niebezpieczne dla zdrowia toksyny

Mizuna (sałata japońska) – przepisy, właściwości, uprawa musztardowca w ogródku i na balkonie

Polenta – co to jest, jak gotować? Przepis na kaszę kukurydzianą 

Mleko acidofilne – co to jest, właściwości, gdzie kupić

Jak wybrać arbuza, by był idealny? / pexels

Często kupujesz arbuza? Agnieszka Pocztarska podpowiada, którego wybrać, by był idealny

Co jeść w sierpniu? / pexels

Po jakie warzywa i owoce sięgać w sierpniu, by zaoszczędzić? Dietetycy mają kilka propozycji

Superowoc, który zapewni ci zdrowie i długie życie. Poznaj jagodę kamczacką!

Szybkowar – jak i co można w nim gotować, tabela czasu obróbki

Dieta na urlopie. Jak uniknąć niezdrowych pułapek?

Przetwory z ogórków – przepisy na ogórki kiszone i konserwowe

×