Przejdź do treści

Sok winogronowy pomoże w walce z grypą żołądkową?

Sok winogronowy pomoże w walce z grypą żołądkową? Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Słodki i jednocześnie orzeźwiający oraz klarowny – sok winogronowy. Czy poza walorami smakowymi może faktycznie być lekarstwem, zwalczającym wirusy grypy żołądkowej? Czy temu popularnemu przekonaniu nie przeczą jednak badania naukowe?

Fakty i mity o działaniu soku winogronowego

Zaczął się sezon na grypę? A może właśnie się skończył? Tak naprawdę nigdy nie ma czasu wolnego od wirusów, więc cały rok powinniśmy profilaktycznie dbać o dobrostan naszego organizmu i umacniać jego system immunologiczny. Pytanie, czy sok winogronowy ma naprawdę takie działanie, jakie mu się często przypisuje? Pomaga walczyć z grypą żołądkową? Przyjrzyjmy się paru powszechnym opiniom.

  1. Znane są sugestie, że ten napój wpływa bezpośrednio na pH i poziom kwasu żołądkowego, czego skutkiem jest zablokowanie namnażania się patogenów i wystąpienia choroby.  Jednak, jak dowodzą badania, wirusy pokarmowe najobficiej namnażają się w jelitach, gdzie wskaźnik pH jest bardziej neutralny niż w żołądku.
  2. Inni, wspierające w walce z „jelitówką” działanie soku winogronowego, wiążą z zawartością witaminy C w tym napoju. Znane są właściwości przeciwwirusowe, antyoksydacyjne i pro immunologiczne witaminy C. Jako konsumenci zazwyczaj przyswajamy ją z pożywieniem lub suplementując w postaci tabletek. Obecnie na szeroką skale prowadzone są badania nad wpływem witaminy C przy podaniu dożylnym.

Dawniej, podczas badań laboratoryjnych na próbkach, wykazano, że wirus odpowiedzialny za grypę żołądkową przy interakcji z witaminą C został zdezaktywowany i uniemożliwiło to jego rozwój. Faktem jest, że dieta bogata w pokarmy, które zawierają duże stężenie kwasu askorbinowego jest podstawą do budowania swoistej tarczy układu pokarmowego dla ochrony przeciwko drobnoustrojami.

Witamina C w soku winogronowym

Według danych z USDA (Departamentu Rolnictwa USA) – zawartość witaminy C w stuprocentowym soku winogronowym, w dawce 180 ml, zawiera 63 proc. dziennej, zalecanej dawki. Z kolei duża pomarańcza wypełni całkowite zapotrzebowanie na ten składnik, a spożycie 76 g surowych brokułów również przekroczy wartość procentową uzyskaną podczas wypicia szklanki soku z winogron (zaspokoi 85 proc. dziennej, zalecanej dawki).

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Trawienie, Verdin
Verdin Fix, Kompozycja 6 ziół z zieloną herbatą, 2 x 20 saszetek
15,90 zł
Trawienie
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
79,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł

W próbówce działa, w szklance niekoniecznie

Wygląda na to, że nie wszystkie powszechnie stosowane domowe sposoby na leczenie grypy żołądkowej są skuteczne. Żadne dotąd przeprowadzone testy nie wykazały skuteczności picia soku winogronowego w walce z wirusami wywołującymi grypę żołądkową. Warto też nadmienić, że wpływ substancji zawartych w soku z winogron na zwalczanie wirusów grypy żołądkowej, sprawdzono nie w testach klinicznych (na ludziach), a w laboratorium.

Do tej pory zostały przeprowadzone badania laboratoryjne pozaustrojowe (w próbówkach), gdzie działanie składników soku winogronowego miało pozytywne rezultaty. Są to dane sprzed ponad 40 lat, które sugerują, że niektóre wirusy atakujące nasz układ pokarmowy w reakcji z sokiem z owoców winorośli stają się nieaktywne. Nie wykazano tej zależności przy spożyciu tego soku.

Inne badania, w warunkach pozaustrojowych, wykazały antywirusowe działanie wyciągu i naparu z winogron. Miały w tym udział przede wszystkim takie substancje, jak: wodorosiarczyn sodu, witamina C, taniny i polifenole, które znajdują się w skórce winogron. Dodatkowo, ekstrakt z pestek winogron, może również neutralizować działanie niektórych wirusów. Niestety, poprzez picie soku z winogron nie uzyskamy takiego stężenia tych związków, który w wyraźny sposób zahamowałby aktywność wirusów.

Jakie są główne problemy Polaków związane z odżywianiem?

Fantastyczna i sprawdzona piątka w walce z wirusami

Chcesz uniknąć zarażenia wirusem grypy żołądkowej i zwiększyć swoją odporność? Picie soku winogronowego nie jest w tym wypadku najskuteczniejszą metodą. Warto jednak zastosować się do tych paru prostych i sprawdzonych zaleceń:

  1. Dokładne mycie rąk mydłem – w dobie pandemii koronawirusa przekonaliśmy się, jakie ta arcyprosta i podstawowa czynność ma znaczenie.
  2. Unikanie wspólnych przyborów kuchennych, picia i jedzenia z tych samych naczyń. Często tę zasadę łamią dzieci, dlatego warto zwracać im na to uwagę.
  3. Zachowanie dystansu, zwłaszcza wśród osób z wyraźnymi objawami przeziębienia lub grypy.
  4. Witaminy C nigdy za wiele! Najlepiej, gdy jej źródłem będą warzywa i owoce, które poza nią mają w sobie wiele związków roślinnych, które wzmocnią nasz układ odpornościowy.
  5. Aktywność fizyczna jest równie ważna jak zbilansowana dieta, nie zapominaj o tym i dbaj o codzienną dawkę ruchu.

Sok z winogron to niewątpliwie zdrowy napój i na pewno nie zaszkodzi spożywanie go w rozsądnych ilościach (pamiętajmy, że sporo w nim naturalnych węglowodanów). Jednak, póki co, nie posiadamy aktualnych badań, które pomogłyby bliżej przyjrzeć się działaniu antywirusowemu soku winogronowego.

 

Źródło: Healthline

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Jesteś fanką serów? Sprawdź, które są najzdrowsze

Woda z miodem i cytryną – remedium na wiele dolegliwości czy przereklamowany specyfik?

Wina muscat – odmiany, jak smakuje, z czym podawać wino o cytrusowym aromacie

Zwróć uwagę na te sygnały. Może się okazać, że nie tolerujesz glutenu

Pijesz wodę? To dobrze. A zastanawiałaś się, kiedy najlepiej to robić, by korzyści było jak najwięcej?

Uwielbiasz mięso z kurczaka? Zobacz, jak sprawdzić, czy jest świeże

Chcesz pozbyć się „oponki” z brzucha? Wprowadź te pięć zmian, a będzie ci łatwiej osiągnąć cel

Lubisz winogrona? Sprawdź, czy możesz je jeść razem z pestkami

Co może się stać, gdy zjesz spleśniałe jedzenie? Sprawdziłyśmy!

Zawsze zapominasz o wyjęciu masła z lodówki? Ten trik ci się spodoba

poranna kawa

Rozpoczynasz dzień filiżanką kawy? Dowiedz się, jak to wpływa na twój organizm

Jeśli masz te objawy, to najprawdopodobniej jesz za dużo śmieciowego jedzenia

Gorąco? Czujesz się odwodniona? Zrezygnuj z tych potraw

Ograniczasz spożycie cukru? W tych produktach chyba nie spodziewałaś się go znaleźć

Im starsze, tym lepsze? Sprawdziłyśmy!

Trzymasz pomidory w lodówce? Sprawdź, czy robisz to dobrze

Jajecznica to banalna potrawa? Możesz sprawić, że będzie idealna

Zawsze robisz za dużo naleśników? Sprawdź, czy możesz je zamrozić

Ćwiczenia zamiast porannej kawy? Czy to zadziała?

Nie wyobrażasz sobie dnia bez “energetyka”? To może być już uzależnienie

Podjadasz wieczorem? Po te 10 przekąsek możesz sięgać bez wyrzutów

Jesz owsiankę, aby schudnąć? Dobrze, ale musisz uniknąć tych błędów

Wzmocnij odporność przed jesienią. Sięgnij po produkty, które wspierają układ immunologiczny

Zjadłaś przeterminowane jedzenie? Uważaj nie tylko na zatrucie pokarmowe

×