Przejdź do treści

Olej arachidowy – właściwości i zastosowanie

olej arachidowy i orzechy
Olej arachidowy – właściwości i zastosowanie Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Orzechy arachidowe stanowią smaczną przekąskę, produkt, z którego wykonuje się masło orzechowe oraz cenny dodatek do sałatek i deserów. Olej arachidowy rafinowany bądź tłoczony na zimno jest cennym składnikiem diety. Poza tym może być stosowany do pielęgnacji skóry i włosów.

Olej z orzechów ziemnych – wartości odżywcze i właściwości

Orzechy arachidowe (łac. Arachis hypogaea L.), z których produkowany jest olej arachidowy, są plonem orzechy podziemnej. Jest to roślina z rodziny motylkowatych, podobnie jak bób, fasola czy groch.

Orzechy arachidowe nie są więc typowymi orzechami (jak orzechy włoskie czy laskowe), ale owocem rośliny strączkowej. 

Prym w światowej ich produkcji wiodą Chiny. Tuż za nimi plasują się: Indie, Nigeria i Stany Zjednoczone.

Czy orzeszki ziemne są zdrowe? Są z pewnością cennym składnikiem diety wegan i wegetarian ze względu na wysoką zawartość białka (około 28 proc.). Jednak w oleju arachidowym dominuje przede wszystkim tłuszcz. Jego zawartość wynosi około 49 proc. Większość stanowią kwasy tłuszczowe nienasycone: oleinowy (około 38 proc), czyli omega-9 oraz linolowy (około 45 proc.), czyli omega-6. Głównym reprezentantem kwasów tłuszczowych nasyconych jest kwas palmitynowy (około 11 proc.), czyli omega-3.

Niestety stosunek omega-3 i omega-6 jest w oleju arachidowym niekorzystny.  Nadmierna podaż omega-6 przy jednoczesnych niedostatkach omega-3 może działać prozapalnie oraz przyczyniać się do rozwoju otyłości.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Trawienie, Verdin
Verdin Fix, Kompozycja 6 ziół z zieloną herbatą, 2 x 20 saszetek
15,90 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł
Trawienie
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
79,00 zł
kobieta smażąca jedzenie

Olej z orzeszków ziemnych jako cenny składnik diety

Ze względu na cenne właściwości odżywcze olej z orzechów arachidowych wykorzystywany jest do przyrządzania potraw.

Jego temperatura dymienia wynosi aż 229 st. Celsjusza (w przypadku oleju rafinowanego). Jest to punkt, w którym olej traci cenne właściwości odżywcze i ulega rozkładowi na wolne kwasy tłuszczowe i glicerol. Dla porównania, olej rzepakowy ma temperaturę dymienia około 190 st. Celsjusza a masło 150 st. Celsjusza.

Dzięki tej właściwości olej arachidowy może być wykorzystywany do smażenia głębokiego. Zapewnia wówczas obrabianym termicznie produktom chrupką powierzchnię, a jednocześnie nie wnika w ich głąb i nie zmienia smaku.

Niestety jak już wcześniej wspomniano stosunek omega-3 i omega-6 w oleju arachidowym jest niekorzystny dla zdrowia. Czy jest to więc zdrowy olej do smażenia i sałat? Może wpłynąć negatywnie na zdrowie, jeśli jest stosowany codziennie. Jeśli będzie dodawany okazjonalnie do potraw – stanie się smacznym i aromatycznym ich uzupełnieniem. 

Czym zastąpić olej arachidowy? Najlepiej sięgnąć po olej rzepakowy lub oliwę z oliwek. Mają one bowiem korzystny wpływ na pracę układu sercowo-naczyniowego. Jest to także dobra i bezpieczna alternatywa dla osób uczulonych na orzechy arachidowe.

Olej z ryżu / istock

Olej z orzechów ziemnych w pielęgnacji urody

Olej arachidowy jest jednym z najczęściej wykorzystywanym w pielęgnacji urody olejów.  Może być stosowany także przez osoby uczulone na orzechy arachidowe. Alergeny nie przenoszą się bowiem do oleju w czasie przetwarzania orzechów na olej.

Dzięki swej konsystencji wzmacnia warstwę hydrolipidową skóry. Olej wnika w głąb skóry, dzięki czemu nawilża ją i sprawia, że staje się jędrna i elastyczna.

Właściwości te sprawiają, że jest to produkt szczególnie zalecany do pielęgnacji skóry suchej, wrażliwej i skłonnej do podrażnień. Olej arachidowy uznawany jest za tłusty emolient, który może być stosowany do pielęgnacji skóry dotkniętej stanami zapalnymi, w tym towarzyszącymi atopowemu zapaleniu skóry.

 

 

Źródła:

  1. M. Wroniak, J. Parzychowska, A. Rękas, Charakterystyka i porównanie wartości żywieniowej orzechów i otrzymywanych z nich olejów, Postępy Nauki i Technologii Przemysłu Rolno-Spożywczego, 2016/ 71, nr 3, s. 44–58. 
  2. W. Jankowiak, K. Schaschner, Surowce roślinne w kosmetyce – fitokosmetyki, Kosmetologia Estetyczna, 2013/2, nr 4, s.  239–241.
  3. Arachis Hypogaea Oil, https://www.kosmopedia.org/encyklopedia/arachis-hypogaea-oil/, dostęp: 14.12.2021 r.
  4. K. Śliwa, E. Sikora, J. Ogonowski, Kosmetyki do pielęgnacji skóry atopowej, Wiadomości Chemiczne, 2011/65, s. 7–8.

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Nie jesteś w stanie opanować się przed jedzeniem słodyczy? Oto kilka sposobów na ratowanie sytuacji

herbata

Jak jeść, żeby nie marznąć jesienią i zimą? Zdradzamy kilka prostych trików

Dzień pod znakiem selera

Dzień pod znakiem selera! Najwyższa pora, żeby odczarować to niedoceniane warzywo

Dieta po usunięciu woreczka żółciowego – zalecenia żywieniowe, przykładowy jadłospis

Meal prep – co to jest i jak go zaplanować? Menu na trzy dni

Orzechy laskowe w misce

Stres bierze nad tobą górę? Ekspertka wymienia, co jeść, by wspomóc organizm w tym czasie

Zjedzenie pleśni - objawy. Czym grozi?

Zjadłaś spleśniały chleb? Dowiedz się czym to grozi i jakie są objawy zatrucia pleśnią

Słodycze dla cukrzyka – jaki typ jest dozwolony? Zdrowe desery i przekąski

Bromelaina – właściwości, wskazania i przeciwwskazania. Na co pomagają tabletki z ananasa?

Jak długo trzeba jeść awokado, żeby obniżyć poziom cholesterolu? Zaskakujące wyniki nowego badania

Jak długo trzeba jeść awokado, żeby obniżyć poziom cholesterolu?

Anchois – co to, właściwości odżywcze, gdzie kupić, przepisy na dania z anchois

Irena Wielocha/ Fot. Andrzej Wielocha

„Cukrzycę typu II da się opanować dietą. I to była moja najważniejsza broń w tej walce” – pisze Irena Wielocha w swojej książce

Jak zapobiegać stanom zapalnym i jak je zmniejszać, by cieszyć się zdrowiem? Poznaj zasady diety przeciwzapalnej

Napój, sok, nektar czy koktajl? Wyjaśniamy, co będzie najlepszym wyborem

Plan żywieniowy – jak go ułożyć? Co jeść, by zdrowo się odżywiać?

Jak wybrać arbuza, by był idealny? / pexels

Często kupujesz arbuza? Agnieszka Pocztarska podpowiada, którego wybrać, by był idealny

Przyprawa do ziemniaków pieczonych i smażonych – jak zrobić taką bez soli?

„Zbyt niski poziom cholesterolu zwiększa ryzyko nie tylko agresji, ale także choroby afektywnej dwubiegunowej, depresji i samobójstw” – mówi psychodietetyczka Agnieszka Ślusarska-Staniszewska

Dressing do sałatki – jak zrobić dobry sos sałatkowy?

Szybkowar – jak i co można w nim gotować, tabela czasu obróbki

Przetwory z ogórków – przepisy na ogórki kiszone i konserwowe

Wolnowar – co to jest i jaki wybrać? Dania z wolnowaru 

Przepis na "zdrową colę" z TikToka / unsplash

Masz ochotę na „zdrową colę” z TikToka? Lekarze odradzają

Koszerność – co to znaczy? Kuchnia i jedzenie koszerne

×