Przejdź do treści

Nie farbuj jajek w chemicznych barwnikach. Czym naturalnie zabarwić pisanki?

Pisanki
Naturalne barwniki do jajek/ iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

„Takie barwienie jest znacznie bardziej przyjazne środowisku. Zresztą barwienie jajek w chemicznych barwnikach też jakoś tak niezbyt fajnie nam się kojarzy” – piszą na swoim profilu na Instagramie eksperci z Czytamy Etykiety. Czym zatem barwić jajka naturalnie? Przygotuj się na poranek z pietruszką, dynią, kawą i nie tylko! 

Nie barw jajek w chemii

Wielkanoc zbliża się wielkimi krokami. Już za kilka dni w wielu domach zagoszczą kolorowe pisanki. Można kupić gotowe barwniki do jajek, jednak te często zawierają szkodliwe substancje. Warto więc sięgnąć po naturalne sposoby.

Takie barwienie jest znacznie bardziej przyjazne środowisku. Zresztą barwienie jajek w chemicznych barwnikach też jakoś tak niezbyt fajnie nam się kojarzy – piszą eksperci z Czytamy Etykiety.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Trawienie, Verdin
Verdin Fix, Kompozycja 6 ziół z zieloną herbatą, 2 x 20 saszetek
15,90 zł
Trawienie
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
79,00 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł

Naturalne barwniki jajek

Najpopularniejszą metodą tradycyjnego barwienia jajek jest moczenie ich w łupinach cebuli. To jednak nie jest jedyny sposób. Czego jeszcze można użyć? Dietetycy z Czytamy Etykiety przygotowali mały poradnik.

  • pietruszka – barwi na zielono,
  • kurkuma, szafran – barwi na żółto,
  • dynia, marchew – barwi na pomarańczowo,
  • łupiny czerwonej cebuli – barwi na brązowo,
  • kawa + łupiny białej cebuli – barwi na brązowo,
  • burak – barwi na różowo,
  • czerwona kapusta – barwi na bladoniebiesko.

Do naturalnego farbowania jajek nadają się także: szpinak, słodka papryka, spirulina, jarmuż , jagody.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Agnieszka Pocztarska (@czytamyetykiety)

Kolor kolorowi nierówny

Zanim zabierzemy się do tworzenia pisanek, warto pamiętać, że efekt zależny będzie od kilku czynników. Eksperci wymieniają:

  • od koloru skorupki (inaczej wyjdzie na jasnej a inaczej najciemniejszej skorupce),
  • ilości danego barwnika – im więcej tym intensywniejsza barwa,
  • czasu barwienia

Czytamy Etykiety

Za profilem na Instagramie i portalem Czytamy Etykiety stoi Agnieszka Pocztarska, absolwentka Wydziału Technologii Żywności Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie ze specjalizacją Żywienie Człowieka z Dietetyką. Jej konto na Instagramie obserwuje ponad 250 tys. osób. 

Jak sama o sobie pisze: „Jestem takim samym konsumentem jak ty i na swoim przykładzie udowadniam, że można zmienić swoje nawyki żywieniowe, wybierać produkty z dobrym składem i dokonywać świadomych wyborów. Obserwuję i słucham czytelników serwisu i każdym działaniem staram się pomóc w codziennych decyzjach zakupowych naszych społeczności”.

„Wszyscy lubimy wiedzieć, co jemy i jak to jedzenie wpływa na nasz organizm. Niestety, nie każdy ma czas i wiedzę, aby móc dobrze wybrać. Dlatego my każdego dnia analizujemy etykiety i przyglądamy się z bliska składom produktów w polskich sklepach – dla WAS! Naszą wiedzą i doświadczeniem chcemy dzielić się z Wami, a jednocześnie ułatwiać codzienne wybory zakupowe” – czytamy na stronie Czytamy Etykiety.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Dodaje się go do produktów spożywczych, żeby poprawić ich teksturę i zwiększyć wagę. Co warto wiedzieć o błonniku bambusowym? / istock

Widzisz w składzie błonnik bambusowy i nie wiesz, czy to dobrze? Wyjaśnia Katarzyna Bosacka

awokado na talerzu

Nie daj się nabrać na bio i eko. 5 rad dla tropicieli spożywczej ściemy

Gruszka – 5 powodów, dla których warto ją jeść jesienią i zimą

Przeterminowana żywność / unsplash

Termin ważności ma znaczenie? Można zjeść przeterminowane jedzenie?

Katechiny – działanie, źródła w diecie, właściwości

Miód faceliowy – jak go rozpoznać i jakie ma właściwości?

4 ważne powody, dla których lepiej zrezygnować z produktów typu „light”

Astaksantyna – działanie, właściwości, skutki uboczne

Jak przygotować zupę, która będzie sycąca i dobrze zbilansowana? Magda Gembacka dzieli się swoimi radami / unsplash

Jak przygotować zupę, która będzie sycąca i dobrze zbilansowana? Magda Gembacka dzieli się swoimi radami

Makaron

Popularny makaron wycofany ze sprzedaży. Zawiera niebezpieczne dla zdrowia toksyny

Polenta – co to jest, jak gotować? Przepis na kaszę kukurydzianą 

Mleko acidofilne – co to jest, właściwości, gdzie kupić

Szybkowar – jak i co można w nim gotować, tabela czasu obróbki

Dieta na urlopie. Jak uniknąć niezdrowych pułapek?

Przetwory z ogórków – przepisy na ogórki kiszone i konserwowe

Wolnowar – co to jest i jaki wybrać? Dania z wolnowaru 

Maltoza – czy jest zdrowa? W jakich produktach występuje i kto powinien jej unikać?

Cytryniec chiński – uprawa, właściwości i działanie rośliny pięciu smaków

Fit deser – jak przygotować zdrowe słodycze?

Glicyna – budowa, właściwości, źródła w pożywieniu. Czy glicyna pomaga w bezsenności?

Prolina – czym jest i gdzie jej szukać. Budowa i funkcje w organizmie

Sery dojrzewające – jak się je robi, rodzaje, produkcja. Kto może je jeść?

Ryż czerwony – właściwości zdrowotne. Czy jest lepszy od białego i brązowego ryżu?

Kasza pęczak – właściwości, wartości odżywcze i przepisy nie tylko na gołąbki z pęczakiem

×