Przejdź do treści

Myślisz, że wiesz, co jesz w kebabie? Kontrola wykryła, że w ponad połowie przypadków jesteś oszukiwany

Mężczyzna z kebabem w ręce
W daniu typu kebab nie otrzymujesz deklarowanego mięsa czy sera/ fot. Adobe Stock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Podoba Ci
się ten artykuł?

Brak zadeklarowanego gatunku mięsa, obecność innego mięsa niż informowano oraz błędne nazwy serwowanych dań typu kebab. Kontrola IJHARS wykryła szereg nieprawidłowości aż w 8 na 10 lokali gastronomicznych w całej Polsce. Jak się okazuje, w przypadku blisko 53 proc. skontrolowanych dań klienci zostali oszukani. 

Kebaby sprzedawane w Polsce po lupą

Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS) przeprowadziła po raz pierwszy kontrolę jakości dań oferowanych w formie kebabu. Nadzór został przeprowadzony w I kwartale 2023 r. i objął 109 lokali z branży gastronomicznej na terenie całej Polski. Celem było sprawdzenie jakości kebabu podawanego w formie tortilli, w bułce, picie lub z frytkami.

W komunikacie (IJHARS) podano, że w 89 miejscach  (czyli w blisko 82 proc.) stwierdzono różnego rodzaju nieprawidłowości. Najczęściej pojawiającym się zarzutem był brak w oferowanym daniu zadeklarowanego gatunku mięsa oraz obecność innego mięsa niż informowano. W 54,1 proc. skontrolowanych partiach dań stwierdzono m.in. obecność kurczaka w daniu z zadeklarowaną w menu wołowiną lub brak baraniny w potrawie, w której miała się znaleźć. Poinformowano także, że często zastępowano ser Feta serem sałatkowym.

Ponadto na 139 badanych partii dań pod względem oznakowania stwierdzono nieprawidłowości w przypadku 104 partii. Inspekcja odnotowała m.in. błędną nazwę podawanego dania. IJHARS jako przykład podała m.in. brak wskazania gatunku mięsa w nazwie (np. kebab box – samo mięso) lub podanie w niej innego surowca niż faktycznie został użyty. Pozostałe nieprawidłowości dotyczyły:

  • brak wykazu składników – w tym m.in. substancji alergennych;
  • nieprawidłowo podany wykaz składników – sytuacja, w której w wykazie nie wyszczególniono wszystkich składników użytych do produkcji dania, pominięto komponenty składników złożonych oraz występujących w nich substancji alergennych (np. sosu) lub też nie zaktualizowano informacji dla konsumenta o nowy asortyment, który był wykorzystany do produkcji dania;
  • umieszczenie wykazu składników z uwzględnieniem informacji o alergenach w miejscu, które nie było bezpośrednio dostępne dla konsumentów.

Posypały się kary dla lokali gastronomicznych

Wojewódzcy inspektorzy IJHARS w związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami wydali 48 decyzji administracyjnych nakładających kary pieniężne na łączną kwotę 63,2 tys. zł. Wśród nich znalazło się także 39 decyzji za wprowadzanie do obrotu wyrobów zafałszowanych (na kwotę 58,6 tys. zł). Postępowania administracyjne są nadal w toku.

Inspekcja podkreśla, że była to pierwsza tego typu kontrola dań w formie kebabu przeprowadzona przez IJHARS. Lokale gastronomiczne będą jednak dalej sprawdzane pod względem jakości dań, by zapewnić ochronę praw i interesów konsumenta.
Do wyświetlenia tego materiału z zewnętrznego serwisu (Instagram, Facebook, YouTube, itp.) wymagana jest zgoda na pliki cookie.Zmień ustawieniaRozwiń

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Powiązane tematy: