Przejdź do treści

Kombucha – stwórz sobie własny probiotyk

Archiwum prywatne
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Kwaśny, lekko gazowany, fermentowany napój zdobywa coraz więcej serc. Kombucha, bo o niej mowa, zawiera probiotyki, które działają podobnie jak kefir, dlatego warto ją pić. Produkt ten coraz częściej można dostać na sklepowych półkach. My jednak pokażemy wam, jak można zrobić go w domu.

Kombucha – napój, który podbija podniebienia

Kombucha prawdopodobnie pochodzi z Mandżurii (region w północno-wschodnich Chinach) i powstała około 200 p.n.e. Stamtąd napój rozprzestrzenił się na wschód do Japonii, głównie dzięki wysiłkom legendarnego koreańskiego lekarza o imieniu Kombu, któremu napój ten zawdzięcza swoją nazwę. Popularna w Japonii, Korei, Wietnamie, Chinach, północnej Rosji i w USA, obecnie zyskuje coraz więcej fanów w Europie.

W Polsce kombucha powoli wkracza na sklepowe półki. Dla tych, którzy darzą ten napój gorącym uczuciem, podpowiadamy, jak można go zrobić samemu w domu. Przepisów na niego jest wiele, dlatego można na tym polu ciekawie poeksperymentować, dopracowując własną recepturę, której smak będzie nam najbardziej odpowiadał.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Trawienie, Verdin
Verdin Fix, Kompozycja 6 ziół z zieloną herbatą, 2 x 20 saszetek
15,90 zł
Trawienie
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
79,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Kapsułka probiotyku trzymana w palcach

Kombucha – czym jest

Kombucha to fermentowana herbata z cukrem, która powstaje dzięki SCOBY (Symbiotic Culture of Bacteria and Yeast), którą nazywa się matką, grzybem herbacianym lub grzybem japońskim. SCOBY to tak naprawdę zbiór różnego rodzaju mikroorganizmów złożonych z bakterii i drożdży. Często te nazwy podaje się mylnie. Ważne jest, by robić to dobrze. Powstały produkt nazywamy kombuchą, SCOBY używa się do produkcji kombuchy.

SCOBY wyglądem można porównać do galaretkowatego, wodnego grzyba, meduzy czy gumowatego dysku o jasnopomarańczowej barwie. Bez niej nie dojdzie do powstania kombuchy, dlatego ważne, by zaopatrzyć się w nią, jeśli chcemy sami wyprodukować napój. Można ją zakupić poprzez strony internetowe lub poszukać na forach miłośników kombuchy, na których z pewnością znajdzie się ktoś, kto się z nami nią podzieli. Istnieje także opcja uzyskania jej z już gotowej, niepasteryzowanej kombuchy, która wytworzy nam własną SCOBY (trzeba pamiętać, że bardzo często kombucha, którą można kupić w sklepie lub barze, jest już spasteryzowana).

Kombucha – na co zwrócić uwagę przy produkcji

Produkując kombuchę, ważne jest, aby wybrać organiczne i zdrowe liście herbaty. Liście mięty czy rumianku nam się tutaj nie przydadzą. Można wybrać np. herbatę białą, cejlońską, czerwoną, kukicha, pu-erh czy zieloną. Należy unikać tych bogatych w olejki eteryczne, ponieważ może to przeszkodzić w procesie fermentacji.

Ważne w trakcie produkcji:

– unikać metalowych pojemników (styczność z kwasem powoduje korozję);
– roztwór herbaciany musi mieć temperaturę ciała, by nie zabić mikroorganizmów w SCOBY;
– SCOBY powinno unosić się na powierzchni płynu;
– jeśli po dwóch dniach SCOBY dalej jest na dnie, oznacza to, że nie nadaje się do użytku;
– fermentacja powinna przebiegać w ciepłym miejscu, ale nie nasłonecznionym;
– najlepsze środowisko do fermentacji to temperatura od 21 C do 30 C;
– gdy jest ciepło, kombucha fermentuje do 7 dni, przy niższych temperaturach fermentacja trwa dłużej.

Kombucha – przepis

Składniki:

– 20 g herbaty liściastej

– 2 l wody filtrowanej

– 240 g cukru

– SCOBY

– 100 ml niepasteryzowanej kombuchy lub tej dostarczanej wraz ze SCOBY

– duży, szklany, porcelanowy lub ceramiczny słoik

– gaza

– gumka recepturka

Materiały prywatne

Przygotowanie:

Herbatę zaparzyć w 200ml wody, zasłonić przykrywką i zostawić na 15 min.

Materiały prywatne

Dodać cukier do rozpuszczenia. Napar przecedzić i rozcieńczyć niegazowaną, filtrowaną, schłodzoną wodą (ważne jest, aby woda była z małą zawartością chloru i nie była gorąca, ponieważ chlor, jak i wysoka temperatura zabiją mikroorganizmy SCOBY).

Materiały prywatne

Do słoika wlać wcześniejszą kombuchę, aby zakwasić środowisko do fermentacji, dodać schłodzony napar i włożyć SCOBY.

Materiały prywatne

Słoik zakryć gazą i przymocować gumką recepturką. Zostawić w zacienionym miejscu w temperaturze pokojowej na 5-7 dni (w okresie zimowych na dłużej, ok 10 dni). Ważne, by nie przekroczyć tych terminów. Jeśli fermentacja będzie trwała w okresie letnim dłużej niż 8 dni, stężenie kwasów będzie zbyt wysokie i powstanie nam ocet spożywczy.

Po kilku dniach można poruszyć słoik, sprawdzając, czy bąbelki nadal się unoszą. Jeśli nie, oznacza to, że nasz napój jest gotowy. Wtedy należy go przecedzić, wlać do butelek (z niemetalową nakrętką) i wstawić do lodówki. SCOBY wraz z roztworem włożyć do naczynia i przetrzymywać w lodówce lub użyć do produkcji kolejnej kombuchy.

Materiały prywatne

Picie kombuchy warto rozpocząć od małych ilości, gdyż jak każdy probiotyk, może różnie zadziałać na nasz organizm. Warto na początek wypić np. dwie łyżki napoju i z dnia na dzień zwiększać jego dawkę.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Idealna przekąska na imprezę – orzeźwiające spring rollsy z krewetkami i pomelo

Ciastka

Ciasteczka z chia – zdrowa alternatywa dla tych kupowanych w sklepie

Pudding jaglany z przyprawami korzennymi

Pudding jaglany z przyprawami korzennymi – dawka witamin na pogodowe zawirowania

Skorzystaj z mocy polskich jabłek. Oto przepis na gryczane galette z jabłkami i kozim serem

Bruschetta z pieczonymi warzywami

Bruschetta z pieczonymi warzywami. Aromatyczna przekąska, którą zrobisz w mig!

Muffiny

Muffiny gryczane z ricottą i czekoladą. Idealne dla osób z nietolerancją glutenu

Herbata – nie tylko o 17.00

Herbata – nie tylko o 17:00! Na co zwrócić uwagę, zanim będziemy się nią delektować?

Muffiny z jabłkami

Jesienne patenty na słodkości. Poznaj trzy przepisy

Śliwki pod orzechową kruszonką, czekoladowe mleko z orzechów laskowych, makaron z orzechowym sosem. Jesień po prostu smakuje orzechami!

jarmuż w sicie

Jarmuż – teraz ma swój czas! W sałatce z dynią, ciecierzycą i granatem zdobędzie twoje podniebienie!

Znudziły ci się kanapki jedzone w pracy? Przedstawiamy przepisy na spring rollsy z pieczonym łososiem, muffinki na słono oraz placuszki cukiniowe! / mat. pras.

Znudziły ci się kanapki jedzone w pracy? Przedstawiamy przepisy na spring rollsy z pieczonym łososiem, muffinki na słono oraz placuszki cukiniowe!

Złota owsianka z kurkumą

Złota owsianka z kurkumą – pyszny patent na lepszą odporność

Kasztany

Kasztany pod zdrową kruszonką. Ten przepis wyjdzie każdemu!

Dwa kubki z napojem, szklanka miodu, imbir, słoik przypraw, cytryna. Wszystko razem stoi na stole

Dopada cię choroba? Skorzystaj ze sprawdzonych domowych sposobów na przeziębienie

Omlet fit – przepis na zdrowy omlet z bananem

Ryżowe sakiewki z pieczonym burakiem

Upiecz buraka i zamknij go w ryżowych sakiewkach – poznaj ten niebanalny przepis

Dzień pod znakiem selera

Dzień pod znakiem selera! Najwyższa pora, żeby odczarować to niedoceniane warzywo

Galette

Razowe galette z gruszkami. Pyszne i zdrowe jesienne ciasto

Tarta z jesiennymi owocami

Przepis na tartę z jesiennymi owocami – rozkosz dla podniebienia!

Kiszony kalafior

Kiszony kalafior – przepis, wartości odżywcze. Jest zdrowy?

Śniadanie na ciepło. Trzy proste przepisy na niedzielny poranek!

Brownie z batatów

Brownie z batatów. Przepis na zdrowe czekoladowe brownie

Dynia – pomarańczowa alternatywa dla smutnej jesiennej aury. Zobacz, jakie przepisy poleca Kasia Bem

Morele – wartość odżywcza, indeks glikemiczny, przepisy

×