Przejdź do treści

Jak obniżyć indeks glikemiczny diety? Podpowiada dietetyczka

Jak obniżyć indeks glikemiczny diety? Podpowiada dietetyczka
Jak obniżyć indeks glikemiczny diety? Podpowiada dietetyczka / iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Podoba Ci
się ten artykuł?

Zastanawiałaś się kiedyś, czy warto spróbować diety z niskim indeksem glikemicznym? Chciałabyś wiedzieć, jakie są główne założenia takiej diety? Jeśli na choć jedno pytanie odpowiedziałaś „tak”, koniecznie przeczytaj ten artykuł. Może rozwiać wiele twoich wątpliwości.

Dieta z niskim indeksem glikemicznym

„Dieta z niskim indeksem glikemicznym szczególnie zalecana jest przy insulinooporności i w cukrzycy, ale może ją stosować tak naprawdę każda osoba, która chce zadbać o swoje zdrowie i lepsze samopoczucie. Jest ona skonstruowana w taki sposób, aby nie powodować gwałtownych wahań poziomu glukozy we krwi” – tłumaczy dietetyczka Agata Kleszcz, współautorka profilu na Instagramie @okiem_dietetyka_official.

Co to oznacza w praktyce? Korzyści jest całkiem sporo:

  • mniejsze uczucie senności po posiłkach,
  • więcej energii,
  • zwiększona koncentracja,
  • lepszy nastrój.

Ponadto, jak podkreśla ekspertka, dieta z niskim indeksem świetnie hamuje uczucie łaknienia i zapewnia długie uczucie sytości po posiłkach. A to jest przydatne podczas redukcji masy ciała. Dobrze zbilansowane posiłki przełożą się też na zmniejszenie ochoty na podjadanie.

Otyłość kobieca

Jak zmniejszyć indeks glikemiczny w diecie?

Chcesz zmniejszyć indeks glikemiczny w diecie? Dietetyczka podpowiada, jak to zrobić.

  1. Gotuj al dente – rozgotowany makaron czy marchewka mają wyższy indeks glikemiczny, dlatego pilnuj czasu gotowania.
  2. Nie rozdrabniaj – mąka orkiszowa ma wyższy IG niż kasza orkiszowa, ziemniaki puree mają wyższy IG niż ziemniaki zjedzone w całości, tak samo będzie ze smoothie i całymi owocami. Dietetycza radzi, że jeśli już musisz do jakiegoś przepisu użyć mąki, to niech będzie to mąka z pełnego przemiału.
  3. Dodawaj tłuszcz i białko – jogurt odtłuszczony ma wyższy IG niż jogurt pełnotłusty. Jeśli chcesz unikać wysokiego indeksu glikemicznego w diecie, lepiej rezygnuj też z owsianek na wodzie na koszt owsianek z orzechami (tłuszcz) i jogurtem (białko). „Zawsze staraj się łączyć produkty węglowodanowe z białkiem i tłuszczem, które skutecznie obniżają IG” – podpowiada dietetyczka.
  4. Nie obieraj i wykorzystuj produkty pełnoziarniste – obrane owoce i warzywa mają wyższy IG niż te zjedzone ze skórką. Jeśli chcesz unikać wysokiego indeksu glikemicznego w diecie, lepiej zrezygnuj również z białego chleba i zastąp go pieczywem pełnoziarnistym.

Okiem dietetyka

Autorkami profilu na Instgramie @okiem_dietetyka_official są dietetyczki Viola Urban i Agata Kleszcz oraz dietetyczka i trenerka personalna Zosia Gmerek. Na ich koncie znajdziesz dużo przydatnych porad z zakresu dietetyki i praktycznych wskazówek.

„Wyzwalamy apetyt na zdrowe odżywienie! Udowadniamy, że zdrowe i smaczne się nie wyklucza” – tak same o sobie piszą na swoim profilu na Instagramie.

Do wyświetlenia tego materiału z zewnętrznego serwisu (Instagram, Facebook, YouTube, itp.) wymagana jest zgoda na pliki cookie.Zmień ustawieniaRozwiń
Do wyświetlenia tego materiału z zewnętrznego serwisu (Instagram, Facebook, YouTube, itp.) wymagana jest zgoda na pliki cookie.Zmień ustawienia

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Powiązane tematy: