Przejdź do treści

Jak długo trzeba jeść awokado, żeby obniżyć poziom cholesterolu?

Jak długo trzeba jeść awokado, żeby obniżyć poziom cholesterolu? Zaskakujące wyniki nowego badania
Jak długo trzeba jeść awokado, żeby obniżyć poziom cholesterolu? Zaskakujące wyniki nowego badania/ Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Choć ich uprawa budzi kontrowersje, zwolenników awokado jest wielu na całym świecie, również w Polsce. Głównie cenią je za fantastyczny smak i konsystencję, dzięki której można z niego stworzyć przeróżne pasty (na czele z popularnym guacamole) czy nawet alternatywę dla masła. Pozytywnym „skutkiem ubocznym” jest nieoceniona korzyść dla naszego zdrowia. Istnieją bowiem badania, które pokazują, ile czasu trzeba jeść awokado, żeby obniżyć poziom „złego” cholesterolu w organizmie.

Kalorie to nie wszystko

Niektórzy unikają awokado w swojej diecie ze względu na jego wysoką kaloryczność. Zupełnie niesłusznie! Co prawda taki owoc w 100 g ma 160 kcal, czyli całkiem sporo w porównaniu np. z jabłkiem czy kiwi, ale to tzw. dobre kalorie, których nie powinno zabraknąć w diecie. Swego czasu udowodnili to badacze z Uniwersytetu Stanowego w Pensylwanii, którzy wraz z ekspertami z innych ośrodków naukowych przeprowadzili badanie dotyczące wpływu awokado na zdrowie.

W eksperymencie wzięło udział 45 osób w wieku od 21 do 70 lat. Uczestnicy i uczestniczki badania mieli nadwagę albo otyłość, ale ich ogólny stan zdrowia był dobry. Przez pierwsze dwa tygodnie otrzymywali dania typowe dla kuchni amerykańskiej. 34 proc. kalorii w ich diecie pochodziło z tłuszczów, 51 procent z węglowodanów, a 16 – z białka.

Po tym czasie przyszedł czas na zmianę w ich jadłospisie. Posiłki, które spożywały osoby biorące udział w badaniu, w jego drugiej części były zbliżone do tych z pierwszego etapu eksperymentu. Jednak istniała między nimi jedna istotna różnica – dotyczyła zawartości tłuszczu w diecie. Naukowcy przydzielili losowo wybranym badanym trzy różne diety. Jedna grupa jadła dania, w których zawartość tłuszczu była niska. Zarówno druga, jak i trzecia grupa spożywały posiłki z umiarkowaną zawartością tłuszczu. Jednak członkowie tej ostatniej codziennie jedli jedno awokado. Wyniki badania były bardzo zaskakujące!

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Trawienie
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
20,00 zł 79,00 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
W wieku 70. lat postanowiła: „teraz albo nigdy”! Dzięki ćwiczeniom przeszła niesamowitą metamorfozę i odstawiła wszystkie leki, które brała

Co pokazało badanie?

Wyniki eksperymentu pokazały, że u osób z grupy trzeciej, w której przez pięć tygodni codziennie w jadłospisie codziennie znajdowało się awokado, poziom „złego” cholesterolu (LDL), który może powodować m.in. miażdżycę i schorzenia układu sercowo-naczyniowego, obniżył się aż o 13,5 mg/dl. U osób z grupy drugiej, u której zawartość tłuszczu w diecie była umiarkowana, ale nie spożywali codziennie awokado, spadek ten był mniejszy – o 8,3 mg/dl. Co ciekawe, najniższy spadek cholesterolu LDL zauważono u badanych, w których diecie zawartość tłuszczu była niska.

U osób, które uczyniły z jedzenia awokado swój nawyk, stwierdzono też lepsze wyniki badań ogólnego poziomu cholesterolu oraz trójglicerydów.

Co ciekawe, osoby, które przez całe trwające pół roku badanie jadły awokado, ani nie schudły, ani nie przytyły. Jak więc widzisz, absolutnie nie powinniśmy się bać awokado. Wręcz przeciwnie – zdecydowanie warto włączyć je do codziennej diety! Nie tylko ze względu na to, że może nam pomóc obniżyć poziom „złego” cholesterolu w organizmie.

Awokado

Awokado – dlaczego jeszcze warto je jeść?

Awokado zawiera mnóstwo cennych witamin i minerałów. Wśród nich warto wymienić między innymi takie jak:

  • witamina A – wpływa na prawidłowy wzrost i rozwój włosów, kości, zębów i paznokci, chroni również układ oddechowy przed infekcjami;
  • witamina C – wspomaga układ krwionośny i opóźniająca procesy starzenia się (m.in. skóry) oraz wzmacnia odporność organizmu;
  • cholina – odpowiada m.in. za transport cholesterolu w organizmie i wpływa korzystnie na pracę wątroby, a także reguluje pracę nerek;
  • błonnik – dzięki niemu na długo po jego zjedzeniu mamy poczucie sytości; awokado zawiera aż 10 g błonnika, a więc aż połowę dziennego zapotrzebowania na ten składnik;
  • kwas foliowy – szczególnie cenny dla kobiet w ciąży, ale również dla wszystkich osób chcących poprawić funkcjonowanie układu nerwowego;
  • potas – pomaga regulować równowagę płynów, sygnały nerwowe i skurcze mięśni (w 100 g awokado jest go aż 485 mg potasu);
  • fosfor – składnik budulcowy, bierze udział w mineralizacji zębów i kości.

Właściwie jedynym minusem tego owocu jest sposób jego uprawy, o czym nie możemy nie wspomnieć. Jest on niestety związany z wycinką lasów, zwłaszcza w Meksyku. Uprawa wiąże się także z ogromnymi startami wody (ok. 272 litrów wody potrzebnych jest do wyprodukowania zaledwie 1 kg awokado).

Źródło: www.heart.org

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

3 szybkie przepisy na owocowe śniadanie. Dzięki nim będziesz miała mnóstwo energii!

Jak poprawić libido? Oto 7 produktów na zwiększenie potencji

oliwa

Wysoki cholesterol? Oto 6 produktów obniżających cholesterol

Gruszka – 5 powodów, dla których warto ją jeść jesienią i zimą

Śliwka – właściwości zdrowotne i wartości odżywcze. Najciekawsze przepisy

Kawa / istockphoto.com

Kawa i cholesterol. Koniec z espresso i „sypaną”?

Sok z wiśni – przepisy i właściwości

Śniadanie na ciepło. Trzy proste przepisy na niedzielny poranek!

Brownie z batatów

Brownie z batatów. Przepis na zdrowe czekoladowe brownie

Morele – wartość odżywcza, indeks glikemiczny, przepisy

Cholesterol w jajkach / istock

10 mitów na temat cholesterolu, w które nie powinnaś wierzyć

Klątwa MONW, czyli otyłość, której nie widać. Jak ją rozpoznać i jak z nią walczyć, mówi Klaudia Wiśniewska, dietetyczka

Fitosterole – źródła, właściwości, zastosowanie w diecie i kosmetyce

Witariańskie lato

Witariańskie lato. Poznaj trzy pomysły na warzywa i owoce

Talerz truskawek

Mama Chemik: „Odkrajanie spleśniałego kawałka owocu czy zdejmowanie kożuszka z wierzchu dżemu, a później zjadanie reszty, jest wielkim błędem”

Żywność liofilizowana – co to jest i jakie ma zastosowanie?

kokosowa quinoa

Kokosowa quinoa z truskawkami. Świetna propozycja na śniadanie albo przekąskę w upalny dzień

Komu owoce mogą szkodzić? Sprawdziłyśmy!

7 olejów, które warto mieć w domu / iStock

Te tłuszcze mają moc! Top 7 olejów

Owoce na kolacje - czy rzeczywiście lepiej tego unikać? Odpowiadają ekspertki Czytamy Etykiety

Owoce na kolacje – czy rzeczywiście lepiej tego unikać? Odpowiadają ekspertki portalu „Czytamy Etykiety”

Chcesz wiedzieć, skąd są twoje truskawki? Zwróć uwagę na ich szypułki

Chcesz wiedzieć, skąd są twoje truskawki? Zwróć uwagę na ich szypułki

Herbata z liści malin – właściwości, jak zrobić i gdzie kupić?

Słyszałaś o oleju z poziomki? Naukowcy z Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu odkryli, że jest skarbnicą witamin

Słyszałaś o oleju z poziomki? Naukowcy z Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu odkryli, że jest skarbnicą witamin

Brudna Dwunastka i Czysta Piętnastka / istock

Brudna Dwunastka i Czysta Piętnastka 2022 ogłoszone. Które warzywa i owoce są najbardziej zanieczyszczone, a po które warto sięgać?

×