Przejdź do treści

Głęboki smak i duża oszczędność. We wrześniu jemy na pomarańczowo, fioletowo i czerwono

Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Kolorowa papryka, łagodna cukinia, a może słodkie figi? Wrzesień obfituje w warzywa i owoce, które nie tylko wzbogacą smakowo nasz posiłek, ale dostarczą nam również witamin i energii. O tym, po co najlepiej sięgać w pierwszym jesiennym miesiącu, piszą autorzy profilu Dietetyka #NieNaŻarty.

Beta karoten czas start

Każda pora roku obfituje w inne warzywa i owoce sezonowe. A że wielkimi krokami nadchodzi jesień, to autorzy profilu @Dietetyka#NieNaŻarty pochylili się nad skarbami, po które najbardziej warto sięgać właśnie we wrześniu.

„Jedzenie sezonowych produktów pozwala nieco oszczędzić, a przy tym cieszyć się najlepszym smakiem owoców i warzyw!” – czytamy we wpisie.  „Jeśli mielibyśmy wskazać sezon na beta karoten, to chyba będzie to jesień. Jeśli w jakimś momencie roku jemy pomarańczowo-fioletowo-czerwono, to teraz!”

Nic dziwnego, że na liście znalazły się m.in. śliwki, cukinia, figi, morele, dynia, gruszki, jabłka i kalafior.

Dynią, choć kojarzy się z Halloween, możemy cieszy się już teraz. Doskonale smakuje upieczona, usmażona i ugotowana. Możesz przygotować z niej zupę, ciasto, puree albo curry. Ale co najważniejsze: jest bogata w potas, wapń, magnez, żelazo oraz fosfor, zawiera witaminy z grupy B, witaminę A, witaminę C, witaminę E, witaminę K, a także sporo błonnika. Jest niskokaloryczna, lekkostrawna, przyspiesza przemianę materii. Reguluje poziom cholesterolu i glukozy we krwi. Oprócz tego ma dobry wpływ na serce, wątrobę i nerki. A poza tym smakuje doskonale!

Na naszym jesiennym talerzu powinna znaleźć się także figa, która pomaga zredukować cholesterol, jest bogata w potas oraz reguluje pracę układu krwionośnego. Z kolei cukinia jest idealnym dodatkiem lub bazą do wielu dań. Oprócz zup i gulaszów świetnie sprawdzi się też w koktajlach czy sosach do makaronu. Ma dużo witaminy C, PP, B1 oraz karotenu. Zawiera także luteinę i zeaksantynę, dzięki którym wpływa korzystnie na wzrok, oraz mangan wzmacniający kości. Natomiast duża ilość potasu zawarta w cukinii poprawia pracę serca i krążenie. Cukinia zawiera tylko 17 kcal w 100 g.

Wszystkie te rośliny można przyrządzić na różne sposoby. Wystarczy odrobina chęci i wyobraźni. Ich możliwości do wykorzystania są nieograniczone. Bo jesień wcale nie musi być szara i nudna: zwłaszcza na talerzu!

„Początek jesieni to super czas, żeby ogarnąć temat warzyw i owoców, bo cieszą swoimi głębokimi smakami!” – piszą autorzy profilu.

Ile takich warzyw i owoców powinniśmy zjadać?

„U naszych pacjentów celujemy w 800 g warzyw i owoców na dobę, choć ta ilość uzależniona jest od wskazań, upodobań, możliwości” – czytamy w poście.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
PROMOCJA
Trawienie
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
20,00 zł 79,00 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł

„Dietetyka #NieNaŻarty”

„Dietetyka #NieNaŻarty” to instagramowy profil prowadzony przez grupę żywieniowców, dla których edukowanie na temat właściwego odżywiania się to pasja i sposób na życie.

„Każdy z nas ukończył specjalistyczne studia, przez co zdajemy sobie sprawę jak szkodliwe mogą być niektóre internetowe zalecenia. Współpracujemy zarówno z zawodnikami rangi międzynarodowej, ambitnymi amatorami, jak i osobami z wszelakimi jednostkami chorobowymi” – piszą o sobie na stronie.

Jak podkreślają, paradoksalnie ich praca polega na tłumaczeniu, że 100 proc. albo nic nie jest mądrym hasłem, a zjedzenie jednego batonika nie musi oznaczać porażki w walce o lepsze jutro. Dietetycy są też aktywni w mediach społecznościowych. Ich profil na Instagramie śledzi ponad 135 tys. osób. Przekazują na nim w przystępny sposób wiedzę na temat prawidłowego odżywiania i układania diety.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Czy mandarynki są trujące? Chemiczka Sylwia Panek wyjaśnia / istock

Czy mandarynki są trujące? Chemiczka Sylwia Panek wyjaśnia

Brokuły jesienią – wartości odżywcze, właściwości. Jak je gotować?

Urozmaicaj i próbuj, czyli wegetariański tuning dnia

płatki śniadaniowe

7 „odchudzających” produktów, które… nie odchudzają!

Gruszka – 5 powodów, dla których warto ją jeść jesienią i zimą

Śliwka – właściwości zdrowotne i wartości odżywcze. Najciekawsze przepisy

Dzień pod znakiem selera

Dzień pod znakiem selera! Najwyższa pora, żeby odczarować to niedoceniane warzywo

Mizuna (sałata japońska) – przepisy, właściwości, uprawa musztardowca w ogródku i na balkonie

Ogórkowe love, czyli 3 letnie przepisy z ogórkiem

Naleśniki ryżowe z kabaczkiem. Aromatyczne danie w sam raz na sierpień

Warzywa psiankowate – lista, właściwości zdrowotne, czy są bezpieczne

Jak wybrać arbuza, by był idealny? / pexels

Często kupujesz arbuza? Agnieszka Pocztarska podpowiada, którego wybrać, by był idealny

Lody z zielonego groszku. Obłędny smak, bajeczny kolor!

Superowoc, który zapewni ci zdrowie i długie życie. Poznaj jagodę kamczacką!

Słoiki z kiszonymi ogórkami

Kisisz ogórki w butelkach po napojach? To poważny błąd, przekonuje chemiczka Sylwia Majcher

fasolka szparagowa

Fasolka szparagowa rządzi! 3 przepisy na dania z tym warzywem w roli głównej

Grzyby na patelni

Garście pełne wiśni, porzeczek, jagód i kurek, ale nie tylko! Co jeść w lipcu, wymienia Sylwia Majcher

Zdrowo i kolorowo. Jaglany jogurt z owocami lata

Witariańskie lato

Witariańskie lato. Poznaj trzy pomysły na warzywa i owoce

Talerz truskawek

Mama Chemik: „Odkrajanie spleśniałego kawałka owocu czy zdejmowanie kożuszka z wierzchu dżemu, a później zjadanie reszty, jest wielkim błędem”

Jakie zmiany na cukinii są jadalne, a jakie nie? Wyjaśnia Jagna Niedzielska

Jakie zmiany na cukinii są jadalne, a jakie nie? Wyjaśnia Jagna Niedzielska

Konrad Budzyk: „Kiedy ktoś mówi, że chce być wege, ale nie ma czasu na stanie przy garach, to wymówka”

Sałatka warzywa w misce

Pomidor i ogórek to toksyczne połączenie? Ekspertki z „Czytamy Etykiety” rozwiewają wątpliwości

Chipsy warzywne – jak zrobić domowe chipsy z piekarnika?

×