Przejdź do treści

10 ziół i przypraw, które powinnaś zacząć dodawać do swoich posiłków

10 ziół i przypraw, które powinnaś zacząć dodawać do swoich posiłków Nordwood Themes/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Nie tylko picie kawy. Sprawdź czego jeszcze nie warto robić na pusty żołądek
Mąka z amarantusa – właściwości, indeks glikemiczny
Carpaccio, trufle, pudding. Przepisy na 3 desery z awokado
Lubisz cytrusy? To super! Poznaj ich pięć zalet
Pasta z fasoli. Polski hummus idealny na śniadanie

Bogactwo kolorów, aromatów i smaków – to wszystko skrywają w sobie przyprawy i zioła. To i wiele, wiele, wiele więcej… Jeśli tylko do podstawowego zestawu w postaci pieprzu i soli dodamy 10 roślinnych składników, już wkrótce zobaczymy efekty.

Dobro wprost z natury

Od wieków ludzie wykorzystują rośliny, ich łodygi, kwiaty, owoce, nasiona, korzenie do tego, by poprawić i wzmocnić smak różnych potraw. Poza tą funkcją wiele z nich ma właściwości antybakteryjne, antyoksydacyjne i przeciwwirusowe. Sprawdź, jakie prozdrowotne działanie kryje się w tych 10 przyprawach i ziołach.

Włącz te zioła i przyprawy do swojego menu

  • Cynamon

W czym tkwi moc cynamonu? Jak wykazały badania, jest on w stanie zmniejszyć stan zapalny, obniżyć poziom cukru we krwi oraz jej ciśnienie. Obok wysokiej wartości przeciwutleniaczy, zawiera on minerały takie jak: żelazo, wapń oraz mangan. Jego dodatkowym atutem jest to, że świetnie wpasuje się do dań na słodko, słono i ostro.

  • Bazylia

Jeśli w twojej kuchni zieleni się krzaczek bazylii to świetnie. Eksperci podkreślają jej wszechstronne prozdrowotne właściwości. Wystarczy wymienić działania: przeciwwirusowe, przeciwzapalne, przeciwnowotworowe Sprawdza się jako środek do detoksykacji organizmu i wspomagania procesu trawienia.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Zioła, po których nie powinno się wychodzić na słońce
  • Kurkuma

Kurkuma, a w niej kurkumina, to coś co, swobodnie możemy nazwać złotym środkiem. Jej jaskrawy kolor, łagodny smak i subtelny aromat sprawiają, że łatwo się w niej rozmiłować. Gdy na dobre zagości w naszej kuchni, podobnie jak w Indiach, będziemy mogli poznać jej wspaniałe właściwości. Wspomniana kurkumina jest związkiem działającym silnie przeciwzapalnie, wzmacnia również nasz system immunologiczny. Udowodniono, że zmniejsza ryzyko zachorować na raka i łagodzi objawy choroby Alzheimera.

  • Koper ogrodowy

Dla kobiet w ciąży nie będzie zaskoczeniem, że ta roślina pojawiła się na tej liście. Przyszłe mamy stosują koper jako naturalny środek do łagodzenia wszelkich problemów żołądkowych, w tym porannych mdłości. Wyciąg z kopru jest stosowany do leczenia chorób nerek, żołądka, wątroby oraz pęcherzyka żółciowego.

  • Koper włoski

Kuzyn kopru ogrodowego, inaczej fenkuł włoski, ma równie cenne właściwości. Składniki odżywcze nasion kopru włoskiego to m.in. błonnik, żelazo, witamina C, mangan. Ten ostatni ma szczególne zasługi we wspomaganiu budowy układu kostnego, regulacji poziomu cukru we krwi czy w procesie gojenia ran. Dodatkowo fenkuł może się przysłużyć osobom, które pragną schudnąć. Badania potwierdzają, że picie herbaty z nasion tego warzywa zmniejsza uczucie głodu.

  • Pieprz cayenne

Ostro, ostrzej, najostrzej! Po potrawach z pieprzem cayenne może ci się wydawać, że zioniesz ogniem. Dla amatorów ostrych przypraw mam dobrą wiadomość. Zawarta w nim kapsaicyna zwalcza wolne rodniki, przyspiesza metabolizm i reguluje poziom cholesterolu. Ponadto zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób serca oraz stłuszczenia wątroby.

  • Mięta

Czujesz miętę do mięty? To znakomicie. Liście mięty nie tylko sprawdzą się jako dodatek do lemoniady, napar z nich poradzi sobie doskonale z wszelkimi problemami żołądkowymi. Pomoże w przypadku wzdęć, gazów i niestrawności.  Jej działanie nie ogranicza się jedynie do układu trawiennego. Eksperci udowodnili, że ma pozytywny wpływ na nasz mózg. Stosowanie olejków eterycznych z mięty pieprzowej może poprawić pamięć i inne funkcje poznawcze.

  • Kmin rzymski

Kuchnia polska nieco o nim zapomniała, ale ze względu na azjatyckich konsumentów, jest to jedna z najbardziej popularnych przypraw na świecie. Poza ciekawym, orientalnym smakiem i aromatem powinnaś docenić jego działanie przeciwdrobnoustrojowe. Stanowi też wsparcie dla przewodu pokarmowego, regulując jego pracę. Zatem bierzmy w dłoń książki kucharskie lub przeszukajmy ulubione strony z przepisami w internecie na potrawy z kuminem. Będzie smacznie i zdrowo.

  • Rozmaryn

„O mój rozmarynie rozwijaj się” jak głosi stara, polska pieśń, często śpiewana na głosy. Rozmaryn cenimy przede wszystkim za oryginalny aromat, ale jego właściwości prozdrowotne są nieprzecenione. Zawiera naturalne substancję przeciwzapalne i przeciwutleniające oraz udowodnione pozytywne wyniki w walce z nowotworami.

  • Tymianek

Tymianek, a w nim tymol, który jest bezlitosnym pogromcą zarazków i innych drobnoustrojów. Płukanie ust schłodzonym naparem z tej przyprawy, świetnie zastąpi płyn do płukania ust ze sklepowej półki. Sprawdzi się również w walce z nękającymi nas grzybami, w tym z grzybicą stóp czy pochwy.

 

Źródło: medicaldaily

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Nie wyobrażasz sobie dnia bez “energetyka”? To może być już uzależnienie

Podjadasz wieczorem? Po te 10 przekąsek możesz sięgać bez wyrzutów

Zioła i napary – korzystaj z nich mądrze

świąteczne ciasteczka

Świąteczne zasady na mniejsze zło. Jak jeść, by się nie przejeść?

7 zdrowotnych właściwości imbiru. Poznaj jego wielką moc!

Poncz jabłkowy z ziołami na trawienie

Kmin rzymski – właściwości, skutki uboczne

Wybierz dla bliskich produkty wspomagające trawienie, by zdrowo i bez uczucia ciężkości przeżyli święta /fot. archiwum własne

Wybierz dla bliskich produkty wspomagające trawienie, by zdrowo i bez uczucia ciężkości przeżyli święta

Jak możesz sobie sama poradzić z refluksem i zgagą? Kamil Kozakowski podpowiada jakie ćwiczenia mogą być pomocne

Jak możesz sobie sama poradzić z refluksem i zgagą? Kamil Kozakowski podpowiada, jakie ćwiczenia mogą być pomocne

Zioła na zimę – jak je przechowywać i uprawiać w domu?

Jesz owsiankę, aby schudnąć? Dobrze, ale musisz uniknąć tych błędów

Celiakia - co jeść na diecie bezglutenowej?

Celiakia – objawy, badania, dieta. Powikłania choroby trzewnej

Wzmocnij odporność przed jesienią. Sięgnij po produkty, które wspierają układ immunologiczny

Gojnik – pochodzenie i właściwości. Olej żywokostowy z gojnikiem

Picie kawy z cytryną

Picie kawy z cytryną to same korzyści? Sprawdzamy, jak jest naprawdę

Zjadłaś przeterminowane jedzenie? Uważaj nie tylko na zatrucie pokarmowe

Wybierasz się na grzyby? Sprawdź, czy możesz je później zamrozić

Kawa czy herbata – co zwykle wybierasz? Przeczytaj, a zmienisz swoje preferencje

Sprawdź datę ważności produktów, które masz w domu. Niektóre najprawdopodobniej nie nadają się już do użytku

Postawi cię na nogi skutecznie jak kawa i pomoże się pozbyć kofeinowego głodu. Już się domyślasz co to?

Oregano – zastosowanie i właściwości. Olej z oregano

Koper włoski – właściwości, uprawa i zastosowanie

Ziemniaki wykiełkowały? Sprawdź, czy możesz je bezpiecznie zjeść

Ziemniaki wypuściły pędy. Czy nadają się jeszcze do jedzenia?

Bazylia – odmiany, właściwości i zastosowanie

×