Przejdź do treści

Czosnek to naturalny antybiotyk. W czym tkwi jego sekret?

Czosnek / unsplash.com
Czosnek / unsplash.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Czosnek – o jego zaletach mówiono już w starożytności. W Egipcie spożywano go, by wzmacniał organizm. W Rzymie – by chronił skórę przed ukąszeniami. Z jego właściwości prozdrowotnych korzystali też Japończycy i Chińczycy, którzy już wtedy wiedzieli, że czosnek wspomaga trawienie. Czego jeszcze o nim nie wiesz?

Czosnek – naturalny antybiotyk

Lubisz czosnek? To świetnie się składa. Substancje zawarte w ząbkach nie zadziałają jednak tak mocno, jak powinny, gdy czosnek zostanie zgnieciony i wrzucony do gotującej się zupy czy do smażącego się sosu do makaronu. Najwięcej właściwości ma świeży czosnek, najlepiej świeżo zgnieciony, chociaż można go także pokroić na drobne kawałki i bez rozgryzania połknąć jak tabletki. Taki sposób również pomaga przy niewielkich infekcjach.

– Czy jest tak dobry jak antybiotyk? Antybiotyki zalecane przez lekarza są stosowane w o wiele większej dawce, mają więc o wiele większą siłę działania niż allicyna, którą można pozyskać z żywności czy z suplementów diety.

Należy też pamiętać, że nie ma takiego antybiotyku, który działałby na wszystkie rodzaje bakterii. Allicyna nie jest skuteczna dla wszystkich rodzajów. Przy pierwszych objawach infekcji warto sięgnąć do preparatów mniej ingerujących, by powstrzymać infekcję w zarodku, zamiast pozwolić jej się rozwinąć na dobre – mówi mgr Celina Kinicka, dietetyk Centrum Medycznego Damiana i ekspert MediDiety.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Trawienie, Verdin
Verdin Fix, Kompozycja 6 ziół z zieloną herbatą, 2 x 20 saszetek
15,90 zł
Trawienie
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
79,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł
Bergamotka jest skarbnicą witaminy A i C

Czosnek – na co pomoże?

Czosnek to prawdziwe bogactwo witamin i składników mineralnych.

W swoim składzie chemicznym czosnek zawiera lotne związki siarkowe i bakteriobójcze, olejki eteryczne, błonnik, cukry, organiczne związki siarki, takie jak alliina i skordynina A i B. Ponadto czosnek zawiera flawonoidy, flawony i witaminy z grupy B, związki śluzowe i sole mineralne, a wśród nich związki selenu, wapnia, fosforu, żelaza i magnezu oraz niewielkie ilości uranu. Liście czosnku zawierają prowitaminę A, witaminy B1, PP i C” – pisze dr hab. Wanda Karwowska z SGGW.

To naturalne lekarstwo na wiele dolegliwości. Hamuje rozwój miażdżycy, zapobiega zawałom i chorobom niedokrwiennym serca, a także obniża poziom cholesterolu i zwalcza nadciśnienie. Czosnek łagodzi objawy przeziębienia oraz leczy biegunkę. Spożywany regularnie oczyszcza organizm z toksyn i wzmacnia układ immunologiczny.

Czosnek – w suplementach

Nie dla ciebie zapach i smak czosnku? Nie musisz rezygnować z cennych substancji, które zawiera. Czosnek w sproszkowanej formie możesz znaleźć np. w suplementach diety.

– Substancją czynną w czosnku jest allina, która pod wpływem rozmiażdżania czosnku przechodzi w allicynę. To właśnie ta substancja wykazuje właściwości bakteriobójcze. W suplementach znajdujemy już wyselekcjonowaną samą allicynę, natomiast w czosnku znajdują się ponadto składniki mineralne, witaminy, olejki eteryczne.

Trzeba by spożyć około 5 g surowego czosnku, aby wywołać efekt bakteriobójczy. W suplementach (w zależności od preparatu) dawka substancji czynnej jest większa w porównaniu do surowego produktu. Czyli mniej tabletek trzeba spożyć, aby wywołać podobny efekt bakteriobójczy. Suplementy mają tę przewagę, że nie zawierają olejków eterycznych, nie trzeba ich także rozgryzać, a co za tym idzie nie pozostawiają specyficznego zapachu z ust, jaki jest po spożyciu surowego czosnku – mówi mgr Celina Kinicka, dietetyk Centrum Medycznego Damiana i ekspert MediDiety.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Brokuły jesienią – wartości odżywcze, właściwości. Jak je gotować?

pomidorki koktajlowe

Pomidory dostarczają mnóstwo dobra. Jaki jest twój ulubiony gatunek?

"Jem warzywa, ale mam po nich rewolucje jelitowe" - znasz to? Dietetyczka wyjaśnia, dlaczego tak się dzieje / istock

„Jem warzywa, ale mam po nich rewolucje jelitowe” – znasz to? Dietetyczka wyjaśnia, dlaczego tak się dzieje

Jak zrobić własną miskę superodżywczych polifenoli? Podpowiada Michał Kot

Jak zrobić własną miskę superodżywczych polifenoli? Podpowiada Michał Kot

Uśmiechnięta kobieta z kubkiem herbaty

6 przepisów na rozgrzewającą herbatę. Taki napój wzmocni odporność i poprawi ci nastrój

Mizuna (sałata japońska) – przepisy, właściwości, uprawa musztardowca w ogródku i na balkonie

Jak wybrać arbuza, by był idealny? / pexels

Często kupujesz arbuza? Agnieszka Pocztarska podpowiada, którego wybrać, by był idealny

Co jeść w sierpniu? / pexels

Po jakie warzywa i owoce sięgać w sierpniu, by zaoszczędzić? Dietetycy mają kilka propozycji

Superowoc, który zapewni ci zdrowie i długie życie. Poznaj jagodę kamczacką!

Grzyby na patelni

Garście pełne wiśni, porzeczek, jagód i kurek, ale nie tylko! Co jeść w lipcu, wymienia Sylwia Majcher

Sałatka warzywa w misce

Pomidor i ogórek to toksyczne połączenie? Ekspertki z „Czytamy Etykiety” rozwiewają wątpliwości

Rośliny, owoce i warzywa uchronią przed groźną chorobą? Do zaskakujących wniosków doszli amerykańscy naukowcy

Pułapki diety wegetariańskiej. Natkniesz się na nie na pewno, jeśli planujesz zrezygnować z jedzenia mięsa

Marchewka

Marzec nadszedł, czyli sięgnij po nowalijki!

Lubisz cytrusy? To super! Poznaj ich pięć zalet

7 powszechnych wyborów żywieniowych, które rujnują naszą skórę /fot. Getty Images

7 powszechnych wyborów żywieniowych, które rujnują naszą skórę

Antocyjany - dużo się o nich mówi, ale wiesz, czym właściwie są i dlaczego są tak ważne? Wyjaśnia Michał Kot

Antocyjany – dużo się o nich mówi, ale wiesz, czym właściwie są i dlaczego są tak ważne? Wyjaśnia Michał Kot

Soki NFC

Soki NFC – co to oznacza, czy są zdrowe, jakie mają właściwości?

Wek na rozgrzanie: mus imbirowy

Mus imbirowy – działa przeciwzapalnie i obłędnie smakuje. Skorzystaj z naszego przepisu

Wzmocnij odporność przed jesienią. Sięgnij po produkty, które wspierają układ immunologiczny

Czy wiesz, że kolor warzyw ma znaczenie? Sprawdź, jaki kolor będzie najlepszy dla ciebie

Czy wiesz, że kolor warzyw ma znaczenie? Sprawdź, jaki będzie najlepszy dla ciebie

Ryzyko zachorowania na endometriozę wzrosło dwukrotnie u kobiet jedzących czerwone mięso - mówią wyniki badań. Co będzie lepszym wyborem?

Ryzyko zachorowania na endometriozę wzrasta dwukrotnie u kobiet jedzących czerwone mięso – wynika z badań

Papaja – wartości odżywcze, właściwości, jak jeść

Bomby pestycydowe - chemia z... warzywniaka

Chemia z warzywniaka. Te owoce i warzywa to prawdziwe bomby pestycydowe

×