Przejdź do treści

Jedzenie dobre dla mózgu

Jedzenie dobre dla mózgu Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Mózg – nasz główny organ zarządzający. Odpowiada za zdrowie fizyczne i mentalne. Niestety często go zaniedbujemy. Dlatego postarajmy się, by zdrowo zjadł. Wówczas na pewno nam się odwdzięczy: dobrą koncentracją, lepszą pamięcią i mniejszym ryzykiem poważnych chorób.

Miałam ostatnio sporo pracy wymagającej dużej koncentracji. Nie zawsze udawało mi się nakłonić mózg do włączenia pełnych obrotów. Co zrobić? Można pić 4 kawy pod rząd – choć to wywoła prawdopodobnie odwrotny efekt – albo dbać o niego codziennie poprzez odpowiednią dietę. Po co sięgać po kapsułki, skoro możemy wybrać te pyszności…

Gorzko-słodka siła flawanonów

Nie żałujcie sobie grejpfrutów i pomarańczy. Zawarte w nich flawanony zmniejszają ryzyko udaru mózgu – dowiodły badania Nurses’ Health Study. Pomidorki? Też są dobre dla mózgu! Mają spore zapasy likopenu, antyoksydantu, który również obniża zagrożenie udarem. Za to antocyjaniny zawarte w jagodach, malinach, jeżynach i innych zabarwionych na ciemno owocach i warzywach pobudzają tzw. autofagię, czyli proces, w którym m.in. komórki eliminują zanieczyszczenia powodujące problemy z pamięcią; poza tym antocyjaniny zmniejszają tzw. stres oksydacyjny, związany z wydzielaniem toksycznych wolnych rodników.

Tłuszcz złagodzi ADHD i poprawi pamięć

Każdy dobrze pracujący silnik potrzebuje oleju, bez niego daleko nie zajedzie. Podobnie jest z ludzkim mózgiem – żeby się nie zatarł, włączcie do codziennej diety nienasycone kwasy tłuszczowe. W piśmie Pediatrics z 2012 r. ukazało się badanie na temat związku niedoboru w diecie zdrowych tłuszczów z zaburzeniami związanymi z nadaktywnością oraz gorszą koncentracją. Robiąc zakupy w supermarkecie, pamiętajcie o kwasach tłuszczowych omega-3, poprawiają pamięć. Te zdrowe tłuszcze znajdziecie w rybach (najwięcej mają ich ryby morskie, szczególnie łosoś) oraz w oleju lnianym.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł
PROMOCJA
Trawienie, Promocje
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
20,00 zł 79,00 zł
Jak kontrolować stres?

Przeciwdepresyjna mała czarna

Kawa ma swój udział nie tylko w ochronie przed cukrzycą typu 2, chorobami wątroby, chorobą Parkinsona czy nawet rakiem prostaty. Badania z ostatnich lat dowodzą, że zmniejsza ryzyko udaru, ale ma też wpływ na nasze mentalne zdrowie – działa przeciwdepresyjnie. Kawa ma spore dawki antyoksydantów i składników przeciwzapalnych. Prawdopodobnie wpływa na wydzielanie serotoniny i dopaminy w mózgu, stąd jej poprawiająca samopoczucie właściwość. Ważne tylko, by sięgać po nią z umiarem i o odpowiedniej porze!

Zdrowa słodycz dla mózgu

W związku z tym, że czekoladę lubię, ucieszyła mnie ta wiadomość. To słodycz dobra dla naszego mózgu (oczywiście jeśli nie wybieramy pseudoczekolad, tylko porządną ciemną czekoladę z dużą zawartością kakao). Powołam się na badania opublikowane w piśmie Neurology, które pokazały, że osoby jedzące co najmniej 52 g czekolady tygodniowo miały o 17 proc. niższe ryzyko udaru w porównaniu z osobami, które jadły jej mniej niż 12 g na tydzień.

Co odpowiada za pozytywne właściwości czekolady? Flawanole – nie mylić ze związkami zawartymi w pomarańczach i grejpfrutach – choć pochodzą z tej samej grupy: flawonoidów. Czekolada zawiera też cenny magnez. Uważajcie jeszcze na to, by na etykiecie nie pojawiły się utwardzone tłuszcze (trans) – niekorzystne dla naszego mózgu.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Twój mózg też chce dobrze zjeść! Czego nie może zabraknąć w diecie dla mózgu?

Gdy jelita stają się leniwe. Jak je rozruszać, by poczuć się dobrze?

świąteczne ciasteczka

Świąteczne zasady na mniejsze zło. Jak jeść, by się nie przejeść?

Tych rzeczy nie jedz przed randką! Sprawdź naszą czarną listę

Co oponka na brzuchu ma wspólnego ze zdrowiem mózgu?

Urozmaicaj i próbuj, czyli wegetariański tuning dnia

Omlet fit – przepis na zdrowy omlet z bananem

kobieta pijąca koktajl

„Czysta micha” wcale nie taka czysta! Dlaczego trend „clean eating” przynosi więcej szkody niż pożytku?

"Halo! Jelita? Dzwoni mózg". Emilia Cesarek wyjaśnia, jakie nawyki żywieniowe szkodzą i im, i mózgowi

„Halo! Jelita? Dzwoni mózg”. Emilia Cesarek wyjaśnia, jakie nawyki żywieniowe szkodzą i jelitom, i mózgowi

Crostini – jak zrobić? Przepisy na włoskie grzanki 

„Bycie na diecie stało się w naszej kulturze atrybutem kobiety”. Psychodietetyczka Małgorzata Akkus wyjaśnia, dlaczego diety odchudzające są nieskuteczne i dlaczego warto zacząć jeść intuicyjnie

„Bycie na diecie stało się w naszej kulturze atrybutem kobiety”. Małgorzata Akkus tłumaczy, jak jeść intuicyjnie i dlaczego diety odchudzające są nieskuteczne

Anchois – co to, właściwości odżywcze, gdzie kupić, przepisy na dania z anchois

Pierś z indyka – skład, wartości odżywcze, przepisy z filetem z indyka

„Głodówka oczyszczająca nie istnieje. Bo z czego miałaby oczyszczać? Raczej nie z toksyn czy złogów w jelitach” – mówi dietetyk kliniczny Kamil Paprotny

Dieta na urlopie. Jak uniknąć niezdrowych pułapek?

Nie, dziękuję, jestem na diecie

Chcesz jeść zdrowo, ale bliscy kuszą cię słodkościami? Naucz się mówić NIE!

Jod - właściwości, niedobór i nadmiar, naturalne źródła /fot. iStock

Jod – właściwości, niedobór i nadmiar, naturalne źródła

Nowa "dieta cud", która podbija Hollywood - dieta bulionowa. Dietetyczka wyjaśnia, czy słusznie zyskała sławę

Nowa „dieta cud”, która podbija Hollywood – dieta bulionowa. Dietetyczka wyjaśnia, czy słusznie zyskała sławę

Kobieta je lody

7 dietetycznych mitów. O których definitywnie możesz zapomnieć?

Czy można pić kawę podczas…? Internistka odpowiada na najczęściej wyszukiwane hasła w Google

Dieta owsiankowa. Jest skuteczna, ale czy bezpieczna?

Męczą cię zaparcia? Zobacz, jakie produkty powinnaś jeść, aby się ich pozbyć

Zdrowa sałatka

Masz zimową chandrę? Jej przyczyną może być dieta. Ekspertka radzi, co jeść, aby poprawić sobie nastrój

kobieta ćwiczy

„Nie traktuj odchudzania jako jedynego słusznego wyboru w drodze do zmiany nawyków. Popatrz na swoje ciało jak na maszynę, która potrzebuje paliwa” – apeluje Marta Stoberska

×