Przejdź do treści

Pomidor czy przetwory pomidorowe? Co jest zdrowsze?

Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Pomidory, bogate w witaminę C i potas, są zdrowe – co do tego nie ma wątpliwości. Ale jeszcze zdrowsze są przetwory pomidorowe. Chodzi o bezcenny likopen, którego w przetworzonych pomidorach jest nawet kilkakrotnie więcej niż w tych surowych!

Zdrowy: pomidor

Ten, kto kiedykolwiek miał problem z nadciśnieniem, zapewne wie, że jedzenie pomidorów wyjdzie mu na zdrowie. Pomidory są bowiem bogate w potas – pierwiastek regulujący ciśnienie krwi. W pomidorze o wadze 100 g znajduje się sporo, bo 282 mg tego minerału. Jednak znacznie bogatszym źródłem potasu są inne również łatwo dostępne w diecie produkty: warzywa strączkowe (nawet 1700 mg) czy banany i ziemniaki (300‒500 mg). Oprócz potasu pomidor dostarcza witaminę C. To dlatego nie zaleca się łączyć zawierającego askorbinazę (enzym rozkładający witaminę C) ogórka z pomidorem. Ale jeśli chodzi o ilość witaminy C, to pomidora o głowę przebija papryka, zwłaszcza ta czerwona.

 

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Trawienie, Promocje
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
20,00 zł 79,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł

To, co czyni pomidora wyjątkowym, to zawartość likopenu – karotenoidu, którego nigdzie indziej nie znajdziecie w takich ilościach. Likopen jest silnym przeciwutleniaczem skutecznie walczącym z nowotworami: prostaty, pęcherza moczowego, szyjki macicy, gardła, przełyku, żołądka, piersi i skóry. Likopen redukuje także ryzyko wystąpienia miażdżycy i choroby niedokrwiennej serca. Zawartość likopenu w świeżych pomidorach zależy od ich odmiany i wzrasta wraz z dojrzewaniem warzyw (0,88 – 7,74 mg/100 g świeżej masy). Najwięcej likopenu znajduje się jednak nie w surowych, lecz w przetworzonych pomidorach (nawet kilkakrotnie więcej!). Dlatego – choć może ciężko w to uwierzyć ‒ przetwory pomidorowe są zdrowsze niż pomidory surowe.

Zdrowsze: przetwory pomidorowe

Zupa krem z pomidorów ma nawet dziesięciokrotnie większą zawartość likopenu niż surowe pomidory. Okazuje się, że rozdrabnianie, mielenie i ogrzewanie poprawiają biodostępność likopenu. Dzieje się tak dlatego, że likopen w surowym pomidorze zawarty jest w strukturach białkowych, które utrudniają jego wykorzystanie przez organizm.

A procesy technologiczne ‒ jak mielenie, ucieranie, rozdrabnianie oraz obróbka termiczna ‒ powodują, że połączenia te zostają przerwane, dzięki czemu likopen zostaje uwolniony i może być łatwiej wykorzystany przez organizm. Likopen jest związkiem rozpuszczalnym w tłuszczach, więc dodatkowym czynnikiem zwiększającym jego przyswajalność np. z kremu pomidorowego jest dodatek tłuszczu. Badania dowodzą, że mężczyźni, którzy spożywają produkty pomidorowe nie mniej niż w dziesięciu posiłkach w ciągu tygodnia, są aż o 35 proc. mniej narażeni na zachorowanie na raka prostaty w stosunku do osób spożywających je półtora raza na tydzień. Postawcie więc na domowy ketchup i pyszną pomidorówkę!
Małgorzata Różańska, dietetyczka z wykształcenia i zamiłowania. Jest właścicielką Poradni Dietetycznej „Foodarea”, w której uczy, jak dbać o siebie przez zdrowe odżywianie.

 

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Zdrowotne walory jesieni – odczarowujemy jarzębinę!

Czas na przetwory śliwkowe. 3 wyjątkowe przepisy

MOM – mięso oddzielane mechanicznie. Co to jest? Czy to jeść?

Pyszny, w kolorze bursztynu i niezwykle zdrowy. Poznaj moc miodu wrzosowego!

Kupujemy dżem z dobrym składem. Jak go znaleźć? /fot. Shutterstock

Kupujemy dżem z dobrym składem. Jak go znaleźć?

Naturalny ketchup

Naturalny ketchup – zdrowszy niż pomidor!

Dyniowy dżem – słodycz bez cukru. Pyszne uroki jesieni!

Grzyby jadalne

Grzyby jadalne – rodzaje, jak długo gotować grzyby?

Chinina – co to jest, właściwości i skutki uboczne, cena

Jeżyny

Jeżyny – właściwości, wartość odżywcza. Co można zrobić z jeżyn?

Chcesz wzmocnić odporność? Zacznij robić przetwory!

Rokitnik

Nalewki, które zaskakują smakiem – sprawdź i się przekonaj

Ogórki małosolne - przepis

Ogórki małosolne – przepis. Jak je zrobić? Jak je kisić, żeby były twarde?

Letni dżem z jagód. Bez cukru!

Dżem z borówek lub jagód. Przepis na przetwory bez cukru

Mleko roślinne z kartonu vs. mleko roślinne domowe

Mleko roślinne z kartonu vs. mleko roślinne domowe

Borówka brusznica - sposób na zdrowe przetwory i nie tylko

Borówka brusznica – sposób na zdrowe przetwory i nie tylko

Przepisy z dżemem w roli głównej. Wykorzystajcie zapasy!

Chutney na trzy nowe sposoby

Chutney na trzy nowe sposoby. Z marchewki, papryki i buraka. Będzie warzywnie!

Gorczyca – właściwości, wykorzystanie, zastosowanie. Przepis na musztardę

Zwracasz uwagę na to, jak wkładasz jajko do gotującej się wody? Chemiczka wyjaśnia, że istotny jest jeden szczegół

Zwracasz uwagę na to, jak wkładasz jajko do gotującej się wody? Chemiczka wyjaśnia, że istotny jest jeden szczegół

Syrop klonowy – skład, właściwości, zastosowanie w kuchni i domowej pielęgnacji

Betaina – jakie pełni funkcje w organizmie i kto może ją suplementować?

Pięć łyżeczek z róznymi rodzajami soli, sól rozsypana na blacie

9 sygnałów, że jesz za dużo soli

Męczą cię zaparcia? Zobacz, jakie produkty powinnaś jeść, aby się ich pozbyć

×