Przejdź do treści

Mleko roślinne z kartonu vs. mleko roślinne domowe

Mleko roślinne z kartonu vs. mleko roślinne domowe
Mleko roślinne z kartonu vs. mleko roślinne domowe Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Czas na przetwory śliwkowe. 3 wyjątkowe przepisy
Sól himalajska – hit czy kit? Wzięła ją pod lupę Paulina Górska
Znana sieć sklepów wycofuje rodzynki. Mogą być zanieczyszczone groźną dla zdrowia toksyną
Topinambur – przepis na danie ze słonecznika bulwiastego
Syropy z czarnego bzu, pigwy i aronii na przeziębienie. Zrób sobie naturalne antybiotyki

Naukowcy dowodzą, że mleko roślinne jest zdrowsze od mleka pochodzenia zwierzęcego. To fakt. Jednak decydując się na zamianę, nadal mamy wybór pomiędzy tym, co zdrowe i zdrowsze.

A zdrowsze od tego z kartonu jest mleko roślinne, które przygotujemy sami. Mleko roślinne przygotowane w domu nie zawiera sztucznych dodatków, nie jest dosładzane i narażone na długotrwały kontakt z aluminium, z którego zrobione jest opakowanie sklepowej wersji.

Mleko roślinne z kartonu

Mleko roślinne jest bogatym źródłem białka, witamin i mikroelementów. Dodatkowo jest łatwo przyswajalne i dobrze tolerowane przez ludzki organizm. Wybór jest spory: mleko sojowe, mleko owsiane, mleko ryżowe, mleko migdałowe i wiele innych.

Mleko roślinne to na pewno zdrowsza alternatywa dla mleka krowiego, które wzbudza wiele kontrowersji. Jeśli jednak decydujemy się na wersję sklepową, warto być czujnym, bo, jak się okazuje, w składzie może być sporo substancji poprawiających smak, wygląd i konsystencję. Cukier, syrop glukozowo-fruktozowy, syrop z agawy, aromaty, sól, fosforan wapnia/potasu, węglan wapnia i guma gellan to tylko niektóre składniki, które powinny obudzić naszą czujność.

Oczywiście żaden z nich spożywany w minimalnych ilościach nam nie zaszkodzi, ale większe dawki mogą powodować przykre konsekwencje – od bólów brzucha, zaparć, wzdęć, biegunek, zaburzeń trawienia, ograniczonego przyswajania niektórych składników mineralnych aż po choroby układu krążenia, otyłość i cukrzycę.

O nadmiar wcale nie tak trudno, bowiem wszystko, co jemy i pijemy, przepełniają E-dodatki.

Gotowy napój jest podgrzewany, studzony i aseptycznie zamykany w kartonach lub puszkach. I w tym momencie pojawia się kolejna wątpliwość – czy zawarte w tych opakowaniach aluminium (glin) przenika do płynu. Niestety, nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie.

Biorąc pod uwagę niedawne informacje o zanieczyszczonej aluminium żywności dla dzieci i ogłoszonych przez profesora Christophera Exleya z Keele University w Wielkiej Brytanii wynikach na temat szkodliwego wpływu aluminium na zdrowie, można nabrać wątpliwości co do tego, że przyznawane opakowaniom atesty Państwowego Zakładu Higieny są wystarczającą gwarancją bezpieczeństwa. Badania trwają i temat na pewno jeszcze powróci. Tymczasem bezpiecznie będzie mleko roślinne zrobić samemu. To proste!

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

kobieta pijąca koktajl

Mleko roślinne domowe

By otrzymać pyszne i (na 100 procent!) zdrowe mleko roślinne, nie potrzeba wiele starań. Wystarczy wybrać ulubiony składnik, który stanie się bazą. Mogą to być orzechy – laskowe, włoskie, nerkowce, makadamia, pistacje, fistaszki, kokos (a dokładniej wiórki lub płatki kokosowe); pestki i nasiona – migdały, sezam, słonecznik, soja, konopne; kasze i zboża – kasza jaglana, płatki owsiane, ryż, amarantus, quinoa. Warto poszukać składników, które nie są siarkowane, modyfikowane genetycznie czy solone. Każdy z nich wymaga nieco innej oprawy.

Ja rozsmakowałam się w klasyce gatunku, tzn. mleku migdałowym o orzechowo-roślinnym aromacie. Do przygotowania 0,5 l napoju potrzeba pół szklanki migdałów i dwóch szklanek wody. Najpierw migdały blanszujemy i obieramy ze skórki. Następnie zalewamy je wodą z kranu i moczymy przez noc.

Nazajutrz wylewamy wodę, a migdały przekładamy do blendera. Dodajemy dwie szklanki źródlanej lub przegotowanej wody i miksujemy. Płyn przecedzamy przez tetrową ściereczkę, odsączając drobinki migdałów. I gotowe!

Mleko migdałowe cudownie komponuje się z różnymi dodatkami. To świetna baza do pysznych koktajli. Wypróbujcie moje dwie ulubione wersje:

Koktajl migdałowo-bananowy z czekoladowym akcentem

Składniki miksujemy i gotowe!

– szklanka mleka migdałowego
– banan
– łyżka otrębów
– łyżka płatków owsianych
– łyżeczka kakao

Koktajl orzechowo-bananowy

– szklanka mleka migdałowego
– banan
– czubata łyżka ekologicznego masła orzechowego
– odrobina soli morskiej

Smacznego!

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

tofu

Tofu wcale nie musi być nudne. Podkręcamy kultowy ser!

Bruschetta z figami

Bruschetta z figami. Smakuje obłędnie, a jest zaskakująco prosta w wykonaniu!

Ani krowie, ani kozie, ani owsiane czy sojowe. Mleko z laboratorium niebawem trafi na sklepowe półki

Kasza jaglana z granatem

Potrzebujesz pełnej miski energii? Mamy na to sposób – pyszną jaglankę z granatem

Domowa chałwa

Domowa chałwa to prawdziwa skarbnica wartości odżywczych! Wypróbuj sama

Wegańskie tarty z borówkami

Wegańskie tarty z kremem kokosowym i borówkami. Pyszny, sezonowy deser!

Smoothie bowl

Smoothie bowl ze śliwkami. Porcja energii na cały dzień

Kiszone cytryny

Kiszone cytryny – doskonałe źródło witamin

Jedzenie dla psa – jak karmić szczeniaka i dorosłego psa? Najciekawsze przepisy

Porchetta – czym jest i jak ją przyrządzić?

Mozzarella di bufala – jak jeść, gdzie kupić, przepisy

Pudding

Warstwowy pudding chia. Doskonale wpływa zarówno na ciało jak i umysł

Zupa kurkowa z soczewicą i batatem

Zupa kurkowa z soczewicą i batatem

istockphoto.com

Domowa piekarnia – dwa przepisy na chleb, który zrobisz sama w domu!

Kobieta trzyma w rękach kanapkę

Superkanapki z batata. Bezglutenowe, wegańskie i zdrowe

Ogórkowe love, czyli 3 letnie przepisy z ogórkiem

Naleśniki ryżowe z kabaczkiem. Aromatyczne danie w sam raz na sierpień

Pyszny, w kolorze bursztynu i niezwykle zdrowy. Poznaj moc miodu wrzosowego!

pasta z bakłażana

Baba ghanoush – pasta z bakłażana. Smakuje tak, jak wygląda!

Woda smakowa może być zdrowa. Wystarczy ją samodzielnie zrobić

Lody z zielonego groszku. Obłędny smak, bajeczny kolor!

Sorbety warzywno-owocowe. Idealnie pomogą przetrwać upały!

Kto ma ochotę na szklankę zimnej lemoniady lub mrożonej herbaty? Są genialne na upał

Chia fresca - lemoniada z nasionami chia

Chia fresca – lemoniada z nasionami chia. Na upały idealna!

Najpopularniejsze

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Przeterminowana żywność / unsplash

Termin ważności ma znaczenie? Można zjeść przeterminowane jedzenie?

Jesz za mało? 8 sygnałów, że masz zbyt niskokaloryczną dietę

18 dań wege, które pokochają mięsożercy

18 dań wege, które pokochają mięsożercy. Najlepsze przepisy z wegańskich i wegetariańskich blogów

6 zaskakujących rzeczy powodujących wzdęcia

8 rzeczy, za które pokocha cię twój żołądek. Zobacz, jak wspomóc jego funkcjonowanie!

8 rzeczy, za które pokocha cię twój żołądek. Zobacz, jak wspomóc jego funkcjonowanie!

Męczą cię zaparcia? Zobacz, jakie produkty powinnaś jeść, aby się ich pozbyć

Co jeść podczas infekcji? Menu na cały dzień

Przeziębiłaś się? Dodaj te składniki do codziennej diety

Kobieta

Czy organizm może nie tolerować kawy? Sprawdziłyśmy!

Kiszone pomidory -przepis. Jak kisić zielone pomidory?

Kiszone pomidory – przepis. Jak kisić zielone pomidory?

elektrolity

Dopadają cię zawroty głowy albo skurcze mięśni? To sygnały, że możesz mieć problem z elektrolitami

pizza kobieta

Brak apetytu, a chcesz przytyć? Oto 5 patentów na „coś na apetyt”

avocado

9 produktów, które regulują poziom cukru

nalewka cytrynówka

Ile procent powinna mieć nalewka? Jak działa na zdrowie?

7 produktów, za które pokochają cię mięśnie

Pokrojone buraki

7 rzeczy, za które pokocha cię twoja wątroba

×