Przejdź do treści

Z kiszonkami lepiej nie przesadzać! Eksperci z „Dietetyki #NieNaŻarty” wyjaśniają, dlaczego

Z kiszonkami lepiej nie przesadzać! Eksperci z Dietetyki #NieNaŻarty wyjaśniają dlaczego
Z kiszonkami lepiej nie przesadzać! Eksperci z Dietetyki #NieNaŻarty wyjaśniają dlaczego
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

„Kiszonki są spoko, ale raczej z nimi nie przesadzaj!” – piszą na swoim profilu na Intagramie żywieniowcy z profilu „Dietetyka #NieNaŻarty”. Eksperci wyjaśniają, dlaczego niektórzy na kiszonki powinni uważać, czy rzeczywiście wpływają one na mikrobiotę jelitową i które kiszonki będą najlepszym wyborem.

Kiszonki na zdrowie!

Żywność fermentowana jest coraz bardziej popularna. Jak piszą w swoim ostatnim poście eksperci z profilu „Dietetyka #NieNaŻarty”, dietetycy i pacjenci zachwycają się korzyściami płynącymi ze spożycia zarówno polskich, jak i azjatyckich kiszonek, takich jak:

  • jogurt,
  • kefir,
  • miso,
  • natto,
  • tempeh,
  • niepasteryzowane kiszone warzywa,
  • kimchi,
  • kombucha.

Dlaczego kiszonki coraz bardziej zyskują na popularności? Powodów jest kilka. Jak czytamy w poście żywieniowców, przykładowo jedzenie kefiru może wspomagać terapię eradykacji (czyli leczenia zakażenia) Helicobacter pylori, bakterii niszczącej żołądek. Chleb na zakwasie z kolei zawiera mniej kwasu fitynowego, co zwiększa wchłanianie pierwiastków, takich jak np. żelazo.

Co więcej, jak piszą eksperci, proces fermentacji pieczywa może zmniejszyć zawartość fruktanów, czyli jednego z węglowodanów łatwo fermentujących w jelitach. Dzięki temu chleb na zakwasie może być lepiej tolerowany przez osoby z jelitem drażliwym (IBS).

Jednak czy rzeczywiście kiszonki mają pozytywny wpływ na mikrobiotę jelitową? Niekoniecznie. Tak jest na przykład w przypadku chętnie kupowanego chleba na zakwasie.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
PROMOCJA
Trawienie, Promocje
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
20,00 zł 79,00 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł
Moje pierwsze kimchi

Co za dużo, to nie zdrowo

„Co prawda w starterze (zakwasie) chleba znajdują się bakterie kwasu mlekowego oraz drożdże, jednak jedzenie takiego pieczywka przez tydzień nie wpłynęło w żaden sposób na mikrobiotę. Nie jest to wielkim zaskoczeniem, biorąc pod uwagę, że w końcowym produkcie nie występują żywe bakterie ze względu na wypiek chleba” – piszą specjaliści.

Jak się okazuje, kiszonki nie zawsze będą najlepszym wyborem dla osób z problemami jelitowymi. W innym, przytoczonym przez ekspertów, badaniu osobom chorującym na zespół jelita drażliwego serwowano przez 6 tygodni 75 g kapusty kiszonej. Skutek? Jedzenie kapusty nie zmniejszyło objawów IBS, ani nie zmieniło mikrobioty jelitowej.

„Żeby było ciekawiej, w jednym z badań zaobserwowano związek pomiędzy nowotworem krtani a wysokim spożyciem kapusty kiszonej, prawdopodobnie ze względu na dużą zawartość soli w niej zawartej” – wskazują żywieniowcy. „I tu leży pies pogrzebany. O ile jogurt, kefir czy kombucha to super opcja, o tyle kapusta czy ogórki kiszone zawierają bardzo dużo soli. U większości pacjentów stawiamy na jogurt i kefir, a kiszonki pojawiają się 1-2 razy w tygodniu” – dodają.

„Dietetyka #NieNaŻarty”

„Dietetyka #NieNaŻarty” to profil prowadzony przez grupę żywieniowców, dla których edukowanie na temat właściwego odżywiania się to pasja i sposób na życie.

„Każdy z nas ukończył specjalistyczne studia, przez co zdajemy sobie sprawę jak szkodliwe mogą być niektóre internetowe zalecenia. Współpracujemy zarówno z zawodnikami rangi międzynarodowej, ambitnymi amatorami jak i osobami z wszelakimi jednostkami chorobowymi” – piszą o sobie na stronie.

Jak podkreślają, paradoksalnie ich praca polega na tłumaczeniu, że 100 proc. albo nic nie jest mądrym hasłem, a zjedzenie jednego batonika nie musi oznaczać porażki w walce o lepsze jutro. Dietetycy są też aktywni w mediach społecznościowych. Ich profil na Instagramie śledzi ponad 126 tys. osób. Przekazują na nim w przystępny sposób wiedzę na temat prawidłowego odżywiania i układania diety.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Czym jest inozytol i czy jego stosowanie jest bezpieczne? Inozytol a zespół policystycznych jajników

Czujesz, że "jedziesz na oparach"? Michał Kot podpowiada, z czego to może wynikać i dzięki czemu zyskasz więcej energii

Czujesz, że „jedziesz na oparach”? Michał Kot podpowiada, z czego to może wynikać i dzięki czemu zyskasz więcej energii

Niedobór witaminy C – mit o lewoskrętnej witaminie C, źródła suplementacji

Gdy jelita stają się leniwe. Jak je rozruszać, by poczuć się dobrze?

Jak to się dzieje, że organizm potrafi oczyszczać jelita? Wyjaśnia dietetyczka Katarzyna Bednarska

pomidorki koktajlowe

Pomidory dostarczają mnóstwo dobra. Jaki jest twój ulubiony gatunek?

Kiszony kalafior

Kiszony kalafior – przepis, wartości odżywcze. Jest zdrowy?

Jak zrobić własną miskę superodżywczych polifenoli? Podpowiada Michał Kot

Jak zrobić własną miskę superodżywczych polifenoli? Podpowiada Michał Kot

relaksująca się młoda kobieta

9 witamin i minerałów, które pomogą ci lepiej spać

"Halo! Jelita? Dzwoni mózg". Emilia Cesarek wyjaśnia, jakie nawyki żywieniowe szkodzą i im, i mózgowi

„Halo! Jelita? Dzwoni mózg”. Emilia Cesarek wyjaśnia, jakie nawyki żywieniowe szkodzą i jelitom, i mózgowi

„Zdarza się, że coś ucieknie ze słoika”. O bardziej i mniej tradycyjnych kiszonkach opowiadają Kaja Nowakowska i Małgorzata Ruszkowska, czyli duet Mead Ladies

Kiszone cytryny

Kiszone cytryny – doskonałe źródło witamin

Masz słabe, łamliwe paznokcie? Dietetyczka kliniczna wyjaśnia, jak możesz wzmocnić je dietą

Masz słabe, łamliwe paznokcie? Dietetyczka kliniczna wyjaśnia, jak możesz wzmocnić je dietą

Ogórkowe love, czyli 3 letnie przepisy z ogórkiem

Metoda 5R pomoże na problemy z jelitami / istock

Masz problemy z jelitami? Wypróbuj „Metodę 5R”, czyli plan naprawczy polecany przez dietetyka

Co dobrego możesz zrobić dla swoich jelit – dziś, w tydzień, w miesiąc, na zawsze?

kobieta smutna siedzi na kanapie

Brak wypróżnienia – zwykłe zaparcia czy poważna choroba?

Słoiki z kiszonymi ogórkami

Kisisz ogórki w butelkach po napojach? To poważny błąd, przekonuje chemiczka Sylwia Majcher

Przedawkowanie witaminy C – przyczyny, objawy, postępowanie

Przetwory z ogórków – przepisy na ogórki kiszone i konserwowe

Zalety kiszonek / istock

12 zalet kiszonek. Dietetyczki przedstawiają ich dobroczynne właściwości

Witamina E a płodność - jaki jest między nimi związek? Wyjaśnia dietetyczka kliniczna Emilia Cesarek

Witamina E a płodność – jaki jest między nimi związek? Wyjaśnia dietetyczka kliniczna Emilia Cesarek

Komu owoce mogą szkodzić? Sprawdziłyśmy!

Kroplówki witaminowe – na czym polegają i ile kosztują? Czy to bezpieczne?

×