Przejdź do treści

Wydaje ci się, że pijesz wystarczająco dużo wody? Te sygnały świadczą, że jest inaczej

Tekst o oznakach niedostatecznego spożycia wody. Na zdjęciu: Dłoń trzymająca białą filiżankę, z której woda chlapiące się - HelloZdrowie
Wydaje ci się, że pijesz wystarczająco dużo wody? Te sygnały świadczą, że jest inaczej Analise Benevides/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Podoba Ci
się ten artykuł?

Woda jest niezwykle ważna dla prawidłowego funkcjonowania wszystkich układów naszego ciała. Nawet niewielkie odwodnienie odbija się negatywnie na naszym stanie zdrowia. Szczególnie latem zwracaj uwagę na to, czy pijesz wystarczającą ilość płynów. Jakie sygnały świadczą o tym, że wody w twoim organizmie jest za mało?

Co świadczy o tym, że pijesz za mało wody?

Jeśli pojawia się u ciebie któryś z poniższych objawów, czas lepiej przyjrzeć się temu, ile wody pijesz.

  1. Spadek ciśnienia

Nagły spadek ciśnienia, bez wyraźniej przyczyny? Uzupełnij płyny! Jeśli twój organizm się odwadnia, zmniejsza się objętość osocza krwi, a tym samym ciśnienie.

  1. Podwyższona temperatura

Czujesz się rozpalona i termometr wskazuje, że masz podwyższoną temperaturę ciała? Jeśli odwodnisz się, szczególnie w trakcie treningu lub upału, twój organizm nie będzie się pocił, przez co wzrośnie temperatura i może pojawić się nawet gorączka.

  1. Ból głowy

Pojawienie się bólu głowy to typowy objaw odwodnienia. Dlaczego wtedy boli nas głowa? Mózg w około 3/4 zbudowany jest z wody, więc kiedy się odwodnimy, jego objętość się zmniejsza, co objawia się bólem. Nie dopuszczaj do odwodnienia, pamiętaj o regularnym piciu wody.

  1. Skurcze mięśni

Większość osób kojarzy skurcze mięśni jako objawy niedoboru magnezu w diecie, ale to także skutek niedoborów wody. W jego wyniku zmniejsza się ilość osocza krwi oraz elektrolitów. Zachwiana gospodarka elektrolitowa to poważny problem, który prowadzi do pojawienia się nieprzyjemnych i bolesnych skurczy.

  1. Zatwardzenia

To kolejny, dość nieoczywisty, efekt niedoboru wody. Kiedy nie pijesz wystarczająco, treść żołądkowa ma problem z tym, aby swobodnie się przesuwać w jelitach. Szczególnie jeśli twoja dieta jest bogata w błonnik, wyjątkowo szybko odczujesz efekty odwodnienia.

  1. Suche oczy

Kiedy nie pijesz wystarczająco dużo, zaburzona zostaje także produkcja łez. Przez to twoje oczy będą suche i będą szybciej się męczyły.

  1. Nieświeży oddech

Ślina bierze udział w początkowych etapach trawienia, do jej zadań należy także wypłukiwanie bakterii z jamy ustnej. Jeśli nie dostarczasz organizmowi odpowiedniej ilości płynów, produkcja śliny zostaje zaburzona, czujesz suchość, a bakterie w twoich ustach namnażają się zbyt mocno, co skutkuje nieświeżym oddechem.

  1. Zmęczenie

Nagle w ciągu dnia zaczynasz odczuwać zmęczenie? Szybko wypij szklankę wody. Odwodnienie sprawia, że czujesz się senna, trudniej ci się skoncentrować i skupić. Szklanka wody uzupełni poziom płynów w twoim organizmie i pomoże ci szybko zapomnieć o zmęczeniu.

szklanka wody

Ile wody pić?

Skoro już wiesz, co świadczy o nawet lekkim odwodnieniu, pozostaje pytanie – ile wody dziennie pić, aby zachować zdrowie? Generalne zalecenia mówią o tym, aby pić 2 litry wody dziennie. Jest to ilość zalecana dla kobiet, mężczyźni potrzebują około litr wody dziennie więcej.

Wiele zależy jednak od tego, jaka pogoda panuje i jaki jest twój poziom aktywności. Podczas ciepłej pogody więcej się pocisz, podobnie jak podczas treningów. Oznacza to, że musisz dostarczyć więcej płynów do swojego organizmu. Podczas intensywnego treningu powinno się pić od 80 do 250 ml wody co 15-20 minut.

Nie pij tylko wtedy, kiedy odczuwasz pragnienie – jest to jeden z objawów odwodnienia. Staraj się sięgać po napoje regularnie, nawet jeśli wydaje ci się, że nie musisz pić. Dobrym pomysłem jest zaznaczanie, ile szklanek wody danego dnia wypiłaś.

Do wyświetlenia tego materiału z zewnętrznego serwisu (Instagram, Facebook, YouTube, itp.) wymagana jest zgoda na pliki cookie.Zmień ustawienia

Inne napoje a odwodnienie

Woda to najlepszy sposób na nawodnienie. W ciągu dnia możesz sięgać po różne napoje, ale to właśnie woda powinna stanowić podstawę! Dlaczego? Bo jest najefektywniej wykorzystywana przez organizm. Kiedy sięgasz po warzywne i owocowe soki, organizm musi je rozwodnić, aby mógł z nich skorzystać. Z kolei herbata czy kawa mają w składzie kofeinę, która negatywnie wpływa na organizm. Niektóre napoje, jak na przykład piwo, działają wręcz odwadniająco.

Źródło: EatThis

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Powiązane tematy: