Przejdź do treści

Stres bierze nad tobą górę? Ekspertka wymienia, co jeść, by wspomóc organizm w tym czasie

Orzechy laskowe w misce
Stres bierze nad tobą górę? Ekspertka wymienia, co jeść, by wspomóc organizm w tym czasie/ Fot. Getty Images
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

„Stres przewlekły wyczerpuje nasze reakcje obronne i może prowadzić do negatywnych konsekwencji zdrowotnych” – podkreśla na swoim profilu na Instagramie Zofia Winczewska. Farmaceutka wyjaśnia, jakich składników odżywczych potrzebuje organizm, kiedy jest narażony na stres.

Zjawisko o dwóch twarzach

Stres w XXI wieku jest nieodłącznym towarzyszem wielu osób. I choć jest on naturalną reakcją organizmu na trudności lub zagrożenia, jego długotrwałe działanie potrafi dokonać dużego spustoszenia w organizmie. Problem ten poruszyła na swoim profilu na Instagramie Zofia Winczewska.

„Choć stres może być dla nas pozytywny (co ewolucyjnie pozwala nam przetrwać) w dzisiejszych czasach zmagamy się raczej z negatywnie oddziałującą na nas przewlekłą reakcją stresową, która jest pokłosiem współczesnego życia na 'wysokich obrotach’ – wyjaśniła.

Farmaceutka podkreśliła, że „stres to zjawisko o dwóch twarzach”. Jak dodała, krótkotrwały poprawia naszą koncentrację i zwiększa efektywność.

„Stres przewlekły wyczerpuje nasze reakcje obronne i może prowadzić do negatywnych konsekwencji zdrowotnych” – tłumaczyła.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Trawienie, Verdin
Verdin Fix, Kompozycja 6 ziół z zieloną herbatą, 2 x 20 saszetek
15,90 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Trawienie
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
79,00 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Jak kontrolować stres?

Dieta na stres

Winczewska w dalszej części swojego wpisu zaznaczyła, że pod wpływem długotrwałego stresu organizm potrzebuje większej dawki niektórych składników odżywczych. Ważne więc, by w czasie przewlekłego napięcia wzbogacić swoje menu w odpowiednie produkty, dzięki czemu organizm będzie bardziej odporny na skutki stresu.

„Nadmierny, przewlekły stres zwiększa wymagania naszego organizmu na składniki odżywcze” – napisała i dodała – „Kluczowa jest dostawa pokarmów optymalnych dla funkcji układu nerwowego”

Co jeść, by utrzymać zdrowie i organizm w dobrej kondycji, kiedy stres bierze nad nami górę? Ekspertka wymieniła:

  1. Pokarmy bogate w tryptofan: orzechy, ser nasiona (produkcja serotoniny);
  2. Witamina C: kluczowa w przewlekłym stresie (rokitnik, dzika róża, natka pietruszki, kiszonki, papryka);
  3. Magnez: kakao, gorzka czekolada, strączki, pestki dyni, orzechy, pełne ziarno;
  4. Paliwo przeciwzapalne (zdrowe tłuszcze: orzechy, oliwa, omega-3);
  5. Różnorodne pokarmy zasilające mikrobiotę, niskie ładunki glikemiczne, sezonowe i lokalne produkty.
Nicole Radomska

Zofia Winczewska

Zofia Winczewska jest farmaceutką, która aktywnie prowadzi swoje profile w mediach społecznościowych. Zarówno na nich, jak i na swoim blogu ekspertka stara się przemycać wiedzę na temat racjonalnej suplementacji, dietoterapii i zdrowego stylu życia. Jej profil na Instagramie obserwuje ponad 20 tys. osób. 

„Tłumaczę, w jakich sytuacjach suplementacja diety jest korzystnym elementem profilaktyki zdrowotnej czy uzupełnieniem terapii lekowych. Pokazuję wam na blogu, jak racjonalnie podchodzić do tematu suplementacji, nie wpadając przy okazji w pułapki marketingowe” – pisze o sobie farmaceutka.

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez Zosia Winczewska (@zosia_winczewska)

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Nie jesteś w stanie opanować się przed jedzeniem słodyczy? Oto kilka sposobów na ratowanie sytuacji

herbata

Jak jeść, żeby nie marznąć jesienią i zimą? Zdradzamy kilka prostych trików

Dzień pod znakiem selera

Dzień pod znakiem selera! Najwyższa pora, żeby odczarować to niedoceniane warzywo

Dieta po usunięciu woreczka żółciowego – zalecenia żywieniowe, przykładowy jadłospis

Meal prep – co to jest i jak go zaplanować? Menu na trzy dni

Zjedzenie pleśni - objawy. Czym grozi?

Zjadłaś spleśniały chleb? Dowiedz się czym to grozi i jakie są objawy zatrucia pleśnią

Słodycze dla cukrzyka – jaki typ jest dozwolony? Zdrowe desery i przekąski

Bromelaina – właściwości, wskazania i przeciwwskazania. Na co pomagają tabletki z ananasa?

Anchois – co to, właściwości odżywcze, gdzie kupić, przepisy na dania z anchois

Irena Wielocha/ Fot. Andrzej Wielocha

„Cukrzycę typu II da się opanować dietą. I to była moja najważniejsza broń w tej walce” – pisze Irena Wielocha w swojej książce

Jak zapobiegać stanom zapalnym i jak je zmniejszać, by cieszyć się zdrowiem? Poznaj zasady diety przeciwzapalnej

Napój, sok, nektar czy koktajl? Wyjaśniamy, co będzie najlepszym wyborem

Plan żywieniowy – jak go ułożyć? Co jeść, by zdrowo się odżywiać?

Jak wybrać arbuza, by był idealny? / pexels

Często kupujesz arbuza? Agnieszka Pocztarska podpowiada, którego wybrać, by był idealny

Przyprawa do ziemniaków pieczonych i smażonych – jak zrobić taką bez soli?

„Zbyt niski poziom cholesterolu zwiększa ryzyko nie tylko agresji, ale także choroby afektywnej dwubiegunowej, depresji i samobójstw” – mówi psychodietetyczka Agnieszka Ślusarska-Staniszewska

Dressing do sałatki – jak zrobić dobry sos sałatkowy?

Szybkowar – jak i co można w nim gotować, tabela czasu obróbki

Przetwory z ogórków – przepisy na ogórki kiszone i konserwowe

Wolnowar – co to jest i jaki wybrać? Dania z wolnowaru 

Przepis na "zdrową colę" z TikToka / unsplash

Masz ochotę na „zdrową colę” z TikToka? Lekarze odradzają

Koszerność – co to znaczy? Kuchnia i jedzenie koszerne

Sukraloza – co to jest, szkodliwość. Ile sukralozy można bezpiecznie spożywać?

Pacjentka je zupę

Siostra Bożenna dotkliwie o diecie szpitalnej: „Stan odżywienia 70 proc. pacjentów ulega pogorszeniu podczas hospitalizacji”

×