Przejdź do treści

Przybierasz na wadze, masz ochotę na słodkie i tłuste? To może być wina nieregularnego spożywania posiłków

Regularne jedzenie posiłków - co to oznacza?
Regularne jedzenie posiłków - co to oznacza? / Zdjęcie: Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Podoba Ci
się ten artykuł?

Regularność jedzonych posiłków jest bardzo ważna w kontekście przybierania na wadze i rozwijania się takich chorób jak insulinooporność czy cukrzyca – podkreśla Aleksandra Zaczkiewicz, dietetyczka z poradni dietetycznej „Razem po zdrowie”. Z czego wynika ta zależność i co tak naprawdę powinniśmy rozumieć przez określenie regularne jedzenie posiłków?

Regularne jedzenie posiłków – co to znaczy?

Czy regularne jedzenie posiłków to jedzenie codziennie o tych samych porach w ciągu dnia? A może jedzenie co 3-4 godziny w ciągu dnia? – to pytanie zadała swoim obserwatorom Aleksandra Zaczkiewicz, autorka instagramowego profilu „Razem po zdrowie”, zwracając uwagę na fakt, że rozbieżność w interpretowaniu tego określenia może mieć wpływ na to, jak się do niego dostosowujemy. Co z kolei może bezpośrednio przekładać się na nasze nawyki żywieniowe i samopoczucie.

Jak podkreśla dietetyczka, organizm potrzebuje regularnego dostarczania energii, którą wydatkuje przez cały dzień.

„Pokarm ulega wchłonięciu i przetworzeniu, a energia i składniki odżywcze dostarczone wraz z nim zostają wykorzystane na podtrzymanie funkcji życiowych oraz bieżącą aktywność organizmu” – wyjaśnia ekspertka.

Nieregularne jedzenie sprzyja otyłości

Co się dzieje z naszym organizmem, kiedy spożywamy posiłki nieregularnie? Zdaniem dietetyczki taki styl żywienia sprzyja gromadzeniu się tkanki tłuszczowej. „Podczas zbyt długich przerw między posiłkami organizm może ratować się obniżeniem tempa przemiany materii, co powoduje, że z kolejnych posiłków gromadzi na zapas potrzebną mu energię” – wyjaśnia.

„Osoby spożywające posiłki nieregularnie mają mniejszą termogenezę, a więc narażone są na dodatki bilans energetyczny, a w konsekwencji na wzrost masy ciała” – dodaje.

Ekspertka zaznacza, że brak regularności w spożywaniu posiłków sprawia, że doświadczamy uczucia głodu, przez co chętniej sięgamy po produkty słodkie lub tłuste. Dlaczego tak się dzieje? „Organizm, wysyłając takie sygnały, zmierza do jak najszybszego wyrównania niedoborów energetycznych” – tłumaczy. Sięgając po słodycze zapominamy jednak, że one dają nam co prawda szybki zastrzyk energii i podnoszą poziom cukru, ale tylko na chwilę.

Anna Lewandowska / Archiwum prywatne

Zalety regularnych posiłków

Jak wyjaśnia dietetyczka, regularne spożywanie posiłków w ciągu dnia sprawia, że organizm przyzwyczaja się do ciągłego dostarczania odpowiedniej dawki energii i składników odżywczych. Dzięki czemu potrafi nimi racjonalnie gospodarować.

„Spożywanie posiłków nie rzadziej niż co 3-4 godziny powoduje, że organizm nie musi nastawiać się na dłuższe okresy głodu i nadmiernie gromadzić zapasów” – pisze Aleksandra Zaczkiewicz.

Do wyświetlenia tego materiału z zewnętrznego serwisu (Instagram, Facebook, YouTube, itp.) wymagana jest zgoda na pliki cookie.Zmień ustawieniaRozwiń

Aleksandra Zaczkiewicz – kim jest?

Aleksandra Zaczkiewicz jest dyplomowanym dietetykiem i właścicielką „Razem Po Zdrowie” – Poradni Dietetycznej i Sklepu ze Zdrową Żywnością. Swoją działalność prowadzi na terenie Dąbrowy Tarnowskiej, Tarnowa oraz on-line. Jej profil na Instagramie obserwuje już 23 tys. osób.

Ekspertka stale poszerza swoją wiedzę, biorąc udział w licznych konferencjach naukowych oraz w szkoleniach organizowanych przez najważniejsze instytucje w Polsce, zajmujące się dietetyką oraz medycyną.

Do wyświetlenia tego materiału z zewnętrznego serwisu (Instagram, Facebook, YouTube, itp.) wymagana jest zgoda na pliki cookie.Zmień ustawienia

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Powiązane tematy: