Przejdź do treści

Kawa pita codziennie? Zobacz, jak mała czarna wpływa na twój organizm

Kawa / unsplash.com
Kawa / unsplash.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Po obudzeniu się pierwsze kroki kierujesz do ekspresu? Nie wyobrażasz sobie poranka bez picia małej czarnej? Kawa to nic złego. Statystycznie każda z nas pije rocznie 95 litrów. To wyniki analiz Food Research Institute. Warto jednak zdawać sobie sprawę z tego, jak  kawa wpływa na nasz organizm. 

Kofeina – jak działa?

Poprawia krążenie, zwiększa poziom serotoniny, pobudza. Kawa naprawdę ma wiele zalet. Wszystko jednak zależy od tego, jak często i po jaki jej rodzaj sięgasz.

Kofeina wchłania się bardzo szybko. W ciągu 45 minut organizm wchłania jej ok. 99 proc. Możesz to poczuć, gdy jesteś zmęczona i pijesz kilka łyków, by po chwili poczuć mocny strzał energii. Kiedy to działanie ustaje? Gdy kofeina zostaje zmetabolizowana. Wtedy zaczynamy odczuwać senność.

Kofeina blokuje receptory adenozynowe. Czym jest adenozyna? To substancja chemiczna wydzielana w mózgu wpływająca na cykl snu i czuwania. Wzrasta podczas czuwania i spada, gdy śpimy. Cząsteczki tej substancji wiążą się z receptorami w mózgu, spowalniając tym samym aktywność mózgu, gdy przygotuje się do snu. Co robi w tej sytuacji kofeina? Wiąże się z receptorami, zapobiegając senności. 

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Trawienie, Verdin
Verdin Fix, Kompozycja 6 ziół z zieloną herbatą, 2 x 20 saszetek
15,90 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Trawienie
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
79,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł

Kawa – jak wpływa na organizm?

Badania opublikowane w Medical News Today ujawniły, jaki wpływ ma ciągłe spożycie kofeiny na wydajność podczas treningów rowerowych u 11 aktywnych fizycznie dorosłych. Okazuje się, że uczestnicy badania po wypiciu kawy mieli wyższe tętno, ale zaczęło ono spadać już po 15 dniach. Co więc wynika z tych badań? Im więcej kawy pijemy, tym bardziej uodparniamy się na kofeinę.

Inne badania wskazują jednak, że ciągłe picie kawy nie wpływa na wchłanianie i metabolizowanie kofeiny. Na ten moment nie wiadomo więc, któremu wynikowi bardziej wierzyć. To nadal kwestia sporna. Istnieje bowiem jeden czynnik, który zmienia wyniki. Naukowcy nie wiedzą jednak, o jaki czynnik chodzi.

Co mówią jeszcze badania? Niektóre z nich sugerują, że związki zawarte w kawie wpływają na metabolizm glukozy, co w przyszłości może zmniejszać ryzyko zachorowalności na cukrzycę typu 2.

Kofeina – jaką kawę wybrać?

Kofeina to środek, który stymuluje OUN, czyli ośrodkowy układ nerwowy. Zmniejsza uczucie zmęczenia, poprawia pamięć i koncentrację oraz zwiększa tzw. wydolność fizyczną organizmu. 100 mg kawy zawiera 40 mg kofeiny.

Ile kawy dziennie możemy pić? Nawet cztery filiżanki. Badania z przekrojowego raportu „Effects of caffeine on human health” przygotowanego przez naukowców z Kanady wykazały, że umiarkowane spożycie kawy – od 2 do 3 filiżanek (300–450 ml dziennie) jest wręcz wskazane dla dorosłych. Badacze twierdzą, że kawa zmniejsza ryzyko chorób serca! Mówimy tutaj jednak o kawie czarnej, parzonej.

 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Mała czarna – niebezpieczna? Sprawdziłyśmy, czy rzeczywiście trzeba się jej bać

Kawa zbożowa - czy na pewno jest dla wszystkich? Odpowiada dietetyczka

Kawa zbożowa – czy na pewno jest dla wszystkich? Odpowiada dietetyczka

Kawa / istockphoto.com

Kawa i cholesterol. Koniec z espresso i „sypaną”?

Kawa wypłukuje magnez? Fakty i mity dotyczące kawy

Przewodnik dla kawoszy: drip

Przewodnik dla kawoszy: jak zrobić sobie drip?

Kobieta trzyma w rękach filiżankę kawy. Na stole leżą płatki kwiatów i ziarna kawy

Kawa po chińsku. Poranny rytuał, który pozwoli ci dobrze zacząć dzień

Lubisz pić kawę? Sprawdź, która z nich jest najzdrowsza

kawa

Kawa z kakao – najlepszy dopalacz dla mózgu

poranna kawa

Rozpoczynasz dzień filiżanką kawy? Dowiedz się, jak to wpływa na twój organizm

Zmiany klimatu zabiorą nam kawę? Kasia Wągrowska wyjaśnia, dlaczego to całkiem realny scenariusz i jak temu zapobiec

Zmiany klimatu zabiorą nam kawę? Kasia Wągrowska wyjaśnia, dlaczego to całkiem realny scenariusz i jak temu zapobiec

Czy kawa przyspiesza wypróżnianie? / unsplash

Poranna kawa przyspiesza wypróżnienie? Naukowcy postanowili przyjrzeć się temu zjawisku

Kawa w filiżance

Kawa z mlekiem, espresso, kuloodporna? Jeśli zdrowa, to bez dodatków

Kobieta

Czy organizm może nie tolerować kawy? Sprawdziłyśmy!

Czy można pić kawę podczas…? Internistka odpowiada na najczęściej wyszukiwane hasła w Google

Ćwiczenia zamiast porannej kawy? Czy to zadziała?

Kawa bezkofeinowa

Kawa bezkofeinowa – czym jest, smak. Kawa w ciąży i podczas laktacji

Cykoria

Cykoria – właściwości, jak przyrządzić. Inulina z cykorii

Czego nie warto robić na pusty żołądek

Nie tylko picie kawy. Sprawdź czego jeszcze nie warto robić na pusty żołądek

Kawa zbożowa

Kawa zbożowa w ciąży i przy karmieniu piersią

Jak kawa wpływa na trawienie i funkcjonowanie jelit? Wyjaśnia dietetyczka Emilia Cesarek

Jak kawa wpływa na trawienie i funkcjonowanie jelit? Wyjaśnia dietetyczka Emilia Cesarek

Kawa liofilizowana

Kawa liofilizowana – czym jest i jak powstaje?

Jak używki wpływają na zęby? Wyjaśnia stomatolożka

Kawa, papierosy, alkohol, marihuana. Stomatolożka wyjaśnia, jak używki wpływają na zęby

Czy kawa rozpuszczalna to rzeczywiście sama chemia? Odpowiada dietetyczka Aleksandra Zaczkiewicz

Czy kawa rozpuszczalna to rzeczywiście „sama chemia”? Odpowiada dietetyczka Aleksandra Zaczkiewicz

Picie kawy z cytryną

Picie kawy z cytryną to same korzyści? Sprawdzamy, jak jest naprawdę

×