Przejdź do treści

Jak ugotować kaszę jaglaną? Proporcje, czas i porady

Sałatka z kaszą jaglaną
Jak ugotować kaszę jaglaną? Proporcje, czas i porady Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Kasza jaglana, choć nazywana jest „królową kasz”, wciąż nie jest zbyt popularna. Wiele osób obawia się jej gotowania – charakterystyczny gorzki posmak jest jednak wynikiem niewłaściwej obróbki, a odpowiednio dobrane proporcje to klucz do uzyskania sypkiej jagły. Jak ugotować kaszę jaglaną, by była delikatna w smaku i nie kleiła się? Oto sprawdzone sposoby, proporcje i czas gotowania kaszy jaglanej.

Jak ugotować kaszę jaglaną?

Jak ugotować kaszę jaglaną? Można gotować ją na wiele sposobów – na wodzie, na mleku, dokładnie i długo płukać lub prażyć uprzednio w garnku. Jak mówi stare przysłowie – praktyka czyni mistrza. Według entuzjastów jagły zaś, w odniesieniu do jej przyrządzania, sprawdza się ono w stu procentach.

Choć sposobów gotowania kaszy jaglanej jest wiele, najważniejsze z nich to:

  • gotowanie kaszy jaglanej po uprzednim moczeniu i płukaniu,
  • gotowanie kaszy jaglanej lekko prażonej.

Moczenie kaszy jaglanej

Dokładne wypłukanie i moczenie kaszy jaglanej to pierwszy sposób na pozbycie się jej gorzkiego smaku. Zanim wrzucisz kaszę do garnka, wysyp ją na sitko i wypłucz pod bieżącą, zimną wodą, następnie przelej wrzątkiem, a w ostatnim kroku – raz jeszcze wodą zimną. Niektórzy zalecają, aby po wypłukaniu jagły, moczyć ją przez kilka godzin. Dokładne wypłukanie i moczenie kaszy jaglanej ma pomóc w pozbyciu się kwasu fitynowego, który hamuje wchłanianie niektórych składników mineralnych.

Tak przygotowaną kaszę jaglaną możesz gotować według wybranych proporcji.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Trawienie, Verdin
Verdin Fix, Kompozycja 6 ziół z zieloną herbatą, 2 x 20 saszetek
15,90 zł
Trawienie
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
79,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł

Kasza jaglana na sypko

Choć gotowanie kaszy na sypko przede wszystkim wymaga zachowania właściwych proporcji, niezwykle ważne jest także jej uprzednie prażenie. Rozgrzej garnek z grubym dnem i wsyp do niego odmierzoną porcję kaszy jaglanej. Praż kaszę przez kilka minut, mieszając od czasu do czasu. Uważaj, aby jej nie przypalić. Kiedy poczujesz delikatny, lekko orzechowy zapach – zdejmij z ognia. Następnie przepłucz kaszę jaglaną zimną wodą, przelej wrzątkiem i ugotuj.

W jakim celu praży się jagłę? Prażenie w kuchni ma za zadanie wydobyć smak i zapach produktu, podobnie jest w przypadku kaszy jaglanej. Lekko prażone ziarenka zyskują bowiem przyjemny orzechowy zapach, który bez tej obróbki termicznej nie jest wyczuwalny.

Kasza jaglana – gotowanie

Kaszę jaglaną możesz ugotować na dwa sposoby. Pierwszy z nich zakłada, że uprzednio przygotowaną kaszę zalewasz zimną wodą i stawiasz na sporym ogniu. Kiedy wszystko się zagotuje, zmniejsz go do minimum, przykryj garnek pokrywką i gotuj. Jak długo? Najlepiej przez około piętnaście minut, choć warto obserwować kaszę, jeśli bowiem wcześniej wchłonie całą wodę, koniecznie dolej nieco wrzątku, aby się nie przypaliła.

chleb

Druga metoda zakłada zalanie kaszy jaglanej wrzątkiem. Dalej postępuj już podobnie – doprowadź do wrzenia i gotuj przez około piętnaście minut.

Zaleca się także, aby do gotowania kaszy dodać nieco tłuszczu – masła lub oleju. Pamiętaj też, aby gotującej się jagły nie mieszać, dzięki temu się nie sklei.

Kasza jaglana – proporcje

Jakie proporcje wody lub mleka w stosunku do jagły zachować? To zależy, czy chcesz ugotować kaszę jaglaną na sypko, czy oczekujesz bardziej kleistej konsystencji. W pierwszym wypadku, zaleca się zachowanie proporcji 2:1, czyli szklanka kaszy na dwie szklanki płynu. Niektórzy zalecają nawet proporcję 1,5:1. Jeśli chcesz, aby była ona kleista, dzięki czemu idealna do placków, naleśników, budyniu, czy puddingów, ugotuj kaszę większej ilości wody. Proporcje 2,5:1 będą wystarczające.

Kasza jaglana na mleku

Kaszę jaglaną z powodzeniem możesz gotować także na mleku – krowim lub roślinnym. Postępuj dokładnie tak samo, jak w przypadku przyrządzania jej na wodzie, zachowując kolejność obróbki, proporcje i czas gotowania. Tak przygotowana jaglanka z dodatkiem owoców i bakalii to doskonały sposób na pożywne śniadanie. Jeśli zblendujesz ją uzyskasz zaś budyń  lub pudding – idealny deser dla najmłodszych.

Jak ugotować kaszę jaglaną? Sprawdzone triki

Jeśli zastanawiasz się, jak przygotować kaszę jaglaną idealną, oto garść sprawdzonych trików:

  • dodaj do ugotowanej jagły nieco oleju lnianego – nie tylko przemycisz do diety niezwykle zdrowy tłuszcz, ale też uzyskasz delikatnie nawilżoną kaszę, która nie sklei się i będzie świetną bazą do pożywnej sałatki,
  • do gotującej się kaszy jaglanej możesz dorzucić laskę cynamonu, kilka ziaren kardamonu, anyż, daktyla, korę cynamonu lub plaster świeżego imbiru – uzyskasz wówczas aromatyzowaną jagłę, idealną do przygotowania deserów,
  • przygotowując kaszę na obiad, możesz aromatyzować ją czosnkiem, liściem laurowym lub cebulą szalotką – dodaj je do gotującej się jagły,
  • jeśli chcesz przyrządzić wytrawną potrawę, możesz osolić nieco wodę, którą zalewasz kaszę, a jeśli chcesz przygotować z niej deser – dorzuć do wody nieco cukru lub daktyle, które nadadzą jej słodkiego smaku.

Dlaczego warto jeść kaszę jaglaną?

Wiesz już jak ugotować kaszę jaglaną, warto też pamiętać, dlaczego należy włączyć ją do swoje diety. Kasza jaglana to jedyna kasza zasadotwórcza w trakcie trawienia, co oznacza, że pomaga utrzymać ona równowagę kwasowo-zasadową w organizmie. Jagła jest także bogata w witaminy z grupy B, wapń, fosfor, potas i żelazo. Jest także kaszą lekkostrawną, ale i niezwykle sycącą. Działa rozgrzewająco, przeciwwirusowo i wzmacniająco na układ odpornościowy, stąd polecana jest szczególnie w czasie infekcji. Poprawia również wygląd i kondycję włosów, skóry i paznokci.

 

Źródła:

  1. K. Pycia, G. Jaworska, Wyroby z kaszą jaglaną, Cukiernictwo i Piekarstwo, 10/2017,
  2. L. Stasiak, Kasza jaglana – wartość żywieniowa oraz właściwości prozdrowotne,  Przemysł Spożywczy, 2018.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Japońska dieta wodna, kobieta pijąca wodę

Japońska dieta wodna – zasady i efekty

RZS – dieta łagodząca objawy zapalenia stawów

Stwardnienie rozsiane – jakie znaczenie ma dieta? Przykłady jadłospisu

Nie jesteś w stanie opanować się przed jedzeniem słodyczy? Oto kilka sposobów na ratowanie sytuacji

herbata

Jak jeść, żeby nie marznąć jesienią i zimą? Zdradzamy kilka prostych trików

Dzień pod znakiem selera

Dzień pod znakiem selera! Najwyższa pora, żeby odczarować to niedoceniane warzywo

Dieta po usunięciu woreczka żółciowego – zalecenia żywieniowe, przykładowy jadłospis

Meal prep – co to jest i jak go zaplanować? Menu na trzy dni

Orzechy laskowe w misce

Stres bierze nad tobą górę? Ekspertka wymienia, co jeść, by wspomóc organizm w tym czasie

Zjedzenie pleśni - objawy. Czym grozi?

Zjadłaś spleśniały chleb? Dowiedz się czym to grozi i jakie są objawy zatrucia pleśnią

Słodycze dla cukrzyka – jaki typ jest dozwolony? Zdrowe desery i przekąski

Bromelaina – właściwości, wskazania i przeciwwskazania. Na co pomagają tabletki z ananasa?

Anchois – co to, właściwości odżywcze, gdzie kupić, przepisy na dania z anchois

Zakupy

„Dziecko ważące 15 kg przekracza dopuszczalną dzienną dawkę E476 (czyli polirycynooleinianu poliglicerolu) już po zjedzeniu 2 kostek czekolady” – mówi Katarzyna Rada, właścicielka serwisu Czytaj Skład

Irena Wielocha/ Fot. Andrzej Wielocha

„Cukrzycę typu II da się opanować dietą. I to była moja najważniejsza broń w tej walce” – pisze Irena Wielocha w swojej książce

Jak zapobiegać stanom zapalnym i jak je zmniejszać, by cieszyć się zdrowiem? Poznaj zasady diety przeciwzapalnej

„Panie, które charakteryzują się prawidłową masą ciała, mają większe skłonności do tego, żeby podjadać pod wpływem nudy” – mówi Aleksandra Ulatowska, psychodietetyczka

Napój, sok, nektar czy koktajl? Wyjaśniamy, co będzie najlepszym wyborem

Plan żywieniowy – jak go ułożyć? Co jeść, by zdrowo się odżywiać?

Jak wybrać arbuza, by był idealny? / pexels

Często kupujesz arbuza? Agnieszka Pocztarska podpowiada, którego wybrać, by był idealny

Przyprawa do ziemniaków pieczonych i smażonych – jak zrobić taką bez soli?

„Zbyt niski poziom cholesterolu zwiększa ryzyko nie tylko agresji, ale także choroby afektywnej dwubiegunowej, depresji i samobójstw” – mówi psychodietetyczka Agnieszka Ślusarska-Staniszewska

Dressing do sałatki – jak zrobić dobry sos sałatkowy?

Szybkowar – jak i co można w nim gotować, tabela czasu obróbki

×