Przejdź do treści

Domowy chleb na zakwasie – na co zwrócić uwagę podczas przygotowywania?

Domowy chleb na zakwasie – na co zwrócić uwagę podczas przygotowywania?
Domowy chleb na zakwasie – na co zwrócić uwagę podczas przygotowywania? Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Chrupiąca, wypieczona skórka, idealnie wyrośnięte ciasto i ten przepiękny zapach unoszący się po całej kuchni. Pieczenie domowego chleba na zakwasie, choć nie jest trudne, wymaga wiedzy,  zaangażowania i cierpliwości. Na co więc zwrócić uwagę podczas jego przygotowywania?

Mąka, ale jaka?

Przygotowanie wysokiej jakości chleba wymaga opanowania wielu umiejętności – fizycznych, manualnych i technicznych. Niezwykle istotne jest zrozumienie, jaką rolę odgrywają poszczególne składniki oraz, że mąka determinuje smak i trwałość chleba. Wybór mąki, która posłuży do wypieku, nie jest wcale taki oczywisty. Istnieje jednak pewna zasada, która pomoże w rozszyfrowaniu i lepszym jego zrozumieniu – im wyższy wskaźnik, tym mniejszy stopień zmielenia, a tym samym otrzymane pieczywo będzie ciemniejsze. Choć mąki o najwyższym wskaźniku są najzdrowsze, to nie do wszystkich wypieków możemy je wykorzystać – jednak do przygotowania chleba nadają się doskonale.

W większości przypadków, to wybór nieodpowiedniej mąki powoduje, że chleb nie wychodzi nam tak dobry, jakbyśmy sobie tego życzyli. Suche, kruszące się i łamiące pieczywo sprawia, że tracimy zapał i rezygnujemy z kolejnego wypieku. Jakiej więc mąki powinniśmy użyć, by cieszyć się smacznym chlebem?

Ukryty w zbożach gluten jest spoidłem dla pozostałych składników, a jego największe ilości znajdziemy w pszenicy i zbliżonych do niej zbożach. Mąką pszenna to zdecydowanie najpopularniejsza z mąk wykorzystywanych w pieczeniu chleba, a najlepiej sprawdzi się typ 750, 1400, jak i razowa typ 2000. A jeśli chcemy otrzymać żytnie pieczywo? W takim przypadku należy użyć mąki żytniej typ 1200. Jednak dla początkujących, przygotowanie chleba w 100 proc. żytniego, może okazać się wyzwaniem. Dlatego bardzo często praktykuje się mieszanie mąki żytniej z pszenną.  Poza tym do wypieków możemy użyć pewną część mąki orkiszowej, czy gryczanej.

Mąka gryczana, ryżowa, kukurydziana czy amarantusowa to z kolei opcje dla tych, którzy mają dietę bezglutenową.  

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Trawienie, Verdin
Verdin Fix, Kompozycja 6 ziół z zieloną herbatą, 2 x 20 saszetek
15,90 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł
Trawienie
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
79,00 zł

Zakwas – musi być dobry!

Pieczenie chleba należy rozpocząć od przygotowania zakwasu. Czym jest ten jakże popularny, ale może dla niektórych wciąż tajemniczy zakwas? To nic innego jak mieszanka, w odpowiednich proporcjach, wody i mąki żytniej razowej.

Choć jego przygotowanie może wydawać się wyzwaniem, jest niezwykle proste. Wymienione składniki (100 g mąki + 100 g letniej wody) mieszamy w słoiku drewnianą łyżką, przykrywamy ściereczką i odstawiamy w ciepłe miejsce na 24 godziny. Następnego dnia do 100 g zaczynu, dodajemy 100 g mąki żytniej razowej i 100 g letniej wody. Składniki mieszamy, słoik przykrywamy ściereczką i pozostawiamy na kolejne 24 godziny. Od dnia 3 do 6 dokarmiamy zakwas co 12 godzin (100 g zaczynu z dnia poprzedniego + 100 g mąki żytniej razowej + 100 g letniej wody). Siódmego dnia, zakwas będzie już gotowy – pojawi się charakterystyczny zapach octowy i „widoczne” żywe kultury bakterii.

W takich warunkach następuje fermentacja, w wyniku której otrzymujemy kwas mlekowy i kwas octowy – to one wpływają na wykształcenie się właściwej struktury ciasta. Hodowanie nowego zakwasu przed każdym pieczeniem nie jest konieczne, należy jednak pamiętać, aby „dokarmiać” go przynajmniej raz w tygodniu, nawet jeśli nie planujemy wypieków. Każdy zakwas, w zależności od jego mocy, pracuje inaczej. Dlatego dopasowany do naszych preferencji smakowych chleb, nie zawsze uda się przygotować za pierwszym razem.

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Chleb na zakwasie – zdrowszy i bardziej wartościowy?

Bakterie kwasu mlekowego obecne w zakwasie eliminują azotany, azotyny i stymulują nasz układ immunologiczny. Zakwas wpływa korzystnie na utrzymanie prawidłowego stężenia cukru we krwi. Fermentacja bakteryjno-mlekowa, trwa wiele godzin, w wyniku czego dochodzi do rozkładu kwasu fitynowego zawartego w zbożach, co umożliwia powstawanie wchłanianych form mikroelementów. Chleby na zakwasie mają niższy indeks glikemiczny w porównaniu do tych na drożdżach. Zakwas to naturalny konserwant pieczywa, który sprawia, że chleb jest smaczniejszy i dłużej utrzymuje swoją świeżość, nawet do 10 dni.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Bruschetta z pieczonymi warzywami

Bruschetta z pieczonymi warzywami. Aromatyczna przekąska, którą zrobisz w mig!

Złota owsianka z kurkumą

Złota owsianka z kurkumą – pyszny patent na lepszą odporność

Smoothie bowl

Smoothie bowl ze śliwkami. Porcja energii na cały dzień

Zwróć uwagę na te sygnały. Może się okazać, że nie tolerujesz glutenu

Owsianka z orzechami i jabłkami

Największe grzechy śniadaniowe – jakie popełniamy najczęściej?

owsianka z rabarbarem

Rabarbarowa owsianka. Zdrowe i pyszne śniadanie, które przygotujesz w 15 minut!

Tort na śniadanie? Z pumperniklem i warzywami! Wypróbuj ten pełen zdrowia przepis

Zjedz komosę na śniadanie!

Pasta z fasoli. Polski hummus idealny na śniadanie

Migdały na mąkę

Mąka migdałowa – zdrowa alternatywa dla mąki pszennej

owsianka na wodzie

Owsianka na wodzie – jak przygotować zdrowe śniadanie?

Śniadaniowa miska zdrowia

Smoothie bowl, czyli śniadaniowa miska zdrowia. Na dobry początek dnia!

Celiakia - co jeść na diecie bezglutenowej?

Celiakia – objawy, badania, dieta. Powikłania choroby trzewnej

Wegański jogurt kokosowy z figami. Pyszne i pożywne śniadanie

Przepis na zdrowe śniadanie – koktajl ze spiruliną

Płatki owsiane – wartości odżywcze, właściwości, jak zrobić?

Produkty bezglutenowe wycofane ze sprzedaży. Powód? Wcale nie były bez glutenu

Produkty oznakowane jako bezglutenowe wycofane ze sprzedaży. Powód? Wcale nie były bez glutenu

Chleb

Nadwrażliwość na gluten – sprawdź, czy to masz

Gryka poprawia apetyt, wzmacnia jelita, zmniejsza ciśnienie krwi. Z czym ją jeść? Sprawdź nasze przepisy!

Morelowe batoniki mocy

Tłuszcze na dzień dobry, czyli jak dać sobie kopa energetycznego na śniadanie?

Śniadanie, które szkodzi

Parówki, dosładzane serki i inne, czyli czego nie podawać dziecku na śniadanie

śniadanie

„Nie” dla parówek i croissantów na śniadanie. Czego jeszcze nie warto jeść na czczo?

Kutia od A do Z. Pełna zdrowia słodycz, na którą czekamy przez cały rok!

×