Przejdź do treści

Podwójnie dyniowa jesienna pizza. Zachwyca nie tylko kolorem, ale również delikatnością!

Pizza z dynią
Zdjęcie: Karolina Piwowar | Vegeaddicted
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Sadzone jajka na patelni
Śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia? Niekoniecznie. Takich mitów jest więcej
Zioła w domu – jakie i jak uprawiać na parapecie lub balkonie
Kapary – właściwości zdrowotne, zastosowanie i przepisy
Orzechy pekan – wartości odżywcze, właściwości, zastosowanie
Lepiej unikaj w kupowanych produktach "szóstki z Southampton". Czym jest i dlaczego jest groźna? Tłumaczy Agnieszka Pocztarska
Lepiej unikaj „szóstki z Southampton”. Czym jest i dlaczego jest groźna? Tłumaczy Agnieszka Pocztarska

Jesień to dla mnie czas niekończących się eksperymentów z dynią. Kiedy wydaje się, że wszystko już było, ona wciąż potrafi mnie zaskoczyć. Bo kto by pomyślał, że można z niej zrobić… pizzę?!

Dynia jest świetnym źródłem B-karotenu – już 100 g pokrywa w połowie dzienne zapotrzebowanie na witaminę A. Do tego potas, wapń fosfor oraz witaminy z grupy B, zwłaszcza witamina B2. Dodatkowo dynia odkwasza organizm, co sprawia, że powinna być obowiązkowym składnikiem jesiennego menu, bo ma pozytywny wpływ na nasz system odpornościowy. Co ważne, dynia jest tez niskokaloryczna (28 kcal/ 100 g), co w przypadku pizzy ma mniejsze znaczenie, ale warto o tym wspomnieć.

W przepisie na pizzę dynia została użyta na dwa sposoby. Po pierwsze wzbogaciła klasyczny pomidorowy sos, dzięki czemu zyskał bardziej kremową konsystencję. Jednak całe szaleństwo polega na tym, że puree z dyni jest też składnikiem… ciasta do pizzy. Choć pomysł wydał mi się trochę szalony, okazał się jednak trafiony w dziesiątkę, bo ciasto z dodatkiem dyni cieszy nie tylko jesiennym kolorem, ale również wyjątkową delikatnością. Podwójnie dyniowej pizzy towarzyszą jesienne dodatki: pieczarki, pomidory, czerwona cebula oraz kolejny sezonowy akcent, czyli figi.

Podwójnie dyniowa jesienna pizza

Zdjęcie: Karolina Piwowar | Vegeaddicted

Składniki na ciasto:

– 1 dynia hokkaido
– 2 szklanki mąki do pizzy
– 18 g suchych drożdży
– 1 łyżeczka soli
oliwa z oliwek

dodatki:

– 1 pomidory w puszce
– 150-200 g tartego sera mozzarella
– 1 opakowanie sera mozzarella mini (w kuleczkach)
– garść pomidorków koktajlowych
– kilka dojrzałych fig
– 6-8 pieczarek
– 1 czerwona cebula
– garść świeżej szałwii
– szczypta chilli
– sól i pieprz do smaku

Przygotowanie:

Dynię dzielimy na pół, drylujemy i pieczemy w rozgrzanym do 200 stopni piekarniku. Po przestudzeniu za pomocą łyżki wydrążamy z dyni miąższ i tak powstałe puree (1 kubek) łączymy z pozostałymi składnikami na ciasto. Drożdże aktywujemy zgodnie z przepisem podanym na opakowaniu. Całość zagniatamy do momentu, aż uformujemy z ciasta jednolitą kulkę, którą następnie smarujemy oliwą z oliwek i odstawiamy w ciepłe miejsce na 90-120 minut do wyrośnięcia. W tym czasie możemy pokroić pozostałe składniki i przygotować sos pomidorowy. W tym celu blendujemy pozostałe puree z dyni wraz z pomidorami i chilli. Sos doprawiamy pieprzem i solą.

Kiedy ciasto już wyrośnie, najpierw „odciskamy” z niego nadmiar powietrza, a następnie znów formujemy z niego kulkę. Wykładamy na papier do pieczenia, spłaszczamy i przykrywamy drugim arkuszem papieru, a potem wałkujemy na grubość maks. 1 cm, nadając pizzy kształt owalnego placka. Zdejmujemy papier z wierzchu i smarujemy pizzę cienką warstwą oliwy oraz sosem. Kolejno wykładamy dodatki: ser, pieczarki, pomidorki, figi oraz czerwoną cebulę. Pizzę pieczemy w piekarniku rozgrzanym do 250 stopni przez ok. 15 minut. Podajemy z oliwą, gałązkami szałwii, świeżo mielonym pieprzem oraz solą.


Karolina Piwowar – kreatywny żarłok ze spontanicznym, ale nieco melancholijnym podejściem do gotowania. Prowadzi bloga Vegeaddicted – prawie wegańskiego, bo nie wyobraża sobie soboty bez jajecznicy. Poza kuchnią rozkochana w podróżach z plecakiem, dobrym designie, który sama stara się tworzyć, i recyklingu starego na nowe.  

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Chrupiące drożdżówki z rabarbarem i budyniem

Truskawkowo-malinowe smoothie bowl. Zafunduj sobie moc witamin na śniadanie!

Zupa pieczarkowa – wersja śniadaniowa

Omlet bez mąki z warzywami

Omlet bez mąki z warzywami – świetny pomysł na śniadanie

Przepis na sałatkę z botwiny i sera koziego. Jest bardzo prosta i bardzo smaczna

Bananowe lody

Bananowe lody w jednym, pysznym kęsie

Tofu

Jak zrobić tofu w domu? Potrzebujesz dosłownie trzech składników

Wiosenne tagliatelle ze szparagów

Zielony koktajl z liśćmi rzodkiewki

Wiosenna zupa rzodkiewkowa - przepis na zdrowe i smaczne danie / Olimpia Davies

Wiosenna zupa rzodkiewkowa – przepis na zdrowe i smaczne danie

Wiosenna pasta kanapkowa

Przepis na wiosenną pastę kanapkową. W roli głównej zielona nowalijka!

Co na śniadanie? Energetyczna granola z marchewką

Rzeżucha: życie po życiu

Rzeżucha: życie po życiu. Przerośnięte kiełki rzeżuchy można wykorzystać na wiele sposobów

Trzy razy jajka! Sprawdzone przepisy na jajeczne przysmaki

Trzy razy jajka! Sprawdzone przepisy na jajeczne przysmaki

wegański pasztet

Foie gras (fuagra) – co to? Jak zrobić wegańskie foie gras?

Pasta bezjajeczna na kanapce

Wegańska pasta bezjajeczna. Zdrowe urozmaicenie wielkanocnego jadłospisu

Ciasto marchewkowe z kremem

Ciasto marchewkowe – przepis na najzdrowszy deser

Mazurek wielkanocny – przepis. Jak zrobić go w wersji light?

Wielkanocna baba orkiszowa. Znacznie zdrowsza niż klasyczna

Wielkanocna baba orkiszowa. Znacznie zdrowsza niż klasyczna

Domowy chrzan – na poprawę trawienia

Przepis na domowy chrzan na lepsze trawienie. W sam raz na Wielkanoc!

Zakwas – guru wielkanocnego żuru

Zakwas na żurek – guru Wielkanocy. Jak go dobrze zrobić?

Wegańskie lody bakaliowe. Nie zawierają dodatkowego cukru, śmietany ani mleka

Pad thai – zdrowy tajski fast food. Zrób sobie kulinarną wyprawę do Tajlandii

Przepis na serowe placuszki z figą. Są obłędne!

Najpopularniejsze

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

18 przepisów dla miłośników awokado

18 dań wege, które pokochają mięsożercy

18 dań wege, które pokochają mięsożercy. Najlepsze przepisy z wegańskich i wegetariańskich blogów

Przeterminowana żywność / unsplash

Termin ważności ma znaczenie? Można zjeść przeterminowane jedzenie?

8 rzeczy, za które pokocha cię twój żołądek. Zobacz, jak wspomóc jego funkcjonowanie!

8 rzeczy, za które pokocha cię twój żołądek. Zobacz, jak wspomóc jego funkcjonowanie!

7 rzeczy, za które pokocha cię twoja wątroba

Jesz za mało? 8 sygnałów, że masz zbyt niskokaloryczną dietę

6 zaskakujących rzeczy powodujących wzdęcia

szklanka wody

Woda alkaliczna – co to jest? Poznaj opinie i przeciwwskazania

avocado

9 produktów, które regulują poziom cukru

Buddha bowl – najpiękniejsza miska świata. Pięknie wyglądający posiłek, bogaty w witaminy i wartości odżywcze

elektrolity

Dopadają cię zawroty głowy albo skurcze mięśni? To sygnały, że możesz mieć problem z elektrolitami

Dieta Ewy Dąbrowskiej – tak czy nie?

oliwa

Wysoki cholesterol? Oto 6 produktów obniżających cholesterol

pizza kobieta

Brak apetytu, a chcesz przytyć? Oto 5 patentów na „coś na apetyt”

Mycie brokułów

Gotowanie brokuła – ile gotować w wodzie i na parze?