Przejdź do treści

Po co nam węglowodany? Specjaliści wyjaśniają

Po co nam węglowodany? Specjaliści wyjaśniają
Po co nam węglowodany? Specjaliści wyjaśniają Rawpixel.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Węglowodany to paliwo i to całkiem dosłownie. Do życia niezastąpione, do treningu – tym bardziej! W ostatnich latach mają jednak złą sławę. Czy słusznie?

Węglowodany – dobre czy złe?

Czy możecie przeżyć bez węglowodanów? Raczej nie. Czy możecie od nich przytyć? Owszem – jeśli wybieracie zły rodzaj węgli i jecie ich za dużo. Tak więc bez paniki. A teraz do rzeczy.

Jeżeli systematycznie wykonujecie kilka jednostek treningowych w ciągu tygodnia o wysokiej intensywności, np. sztuki walki, crossfit, lub jesteście osobami trenującymi lub przygotowującymi się do różnego rodzaju biegów miejskich, biegów z przeszkodami, triathlonu czy biegów górskich, a wasze treningi trwają więcej niż godzinę – spożywanie węglowodanów będzie podstawą treningu.

Zatankujcie tylko dobre paliwo! Jeśli jednak większość czasu spędzacie za biurkiem lub w samochodzie i trenujecie rekreacyjnie 2-3 razy w tygodniu – nie ma co szaleć. Wówczas skupcie się na tym, by spożyć węglowodany w okolicach okołotreningowych. Dobrze wpłynie to zarówno na wasze samopoczucie, jak i wygląd sylwetki. Zalecenie typu „zbilansowana dieta powinna się składać w 50 proc. z węglowodanów” w ogóle się nie sprawdza.

Wyjątkiem są sytuacje, kiedy realizujecie pewną strategię żywieniową, w której występuje tzw. „ładowanie węglowodanami”.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Trawienie
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
79,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Trawienie, Verdin
Verdin Fix, Kompozycja 6 ziół z zieloną herbatą, 2 x 20 saszetek
15,90 zł

No dobrze, a co z badaniami, z których wynika, że spożywanie dużych ilości węglowodanów ma bezpośredni wpływ na wiele chorób? To prawda. Dlatego i w tym wypadku trzeba uważać na to, jaki rodzaj węglowodanów wybieracie (zamiast prostych złożone i to dobrej jakości).

W przypadku osób, u których występuje insulinooporność, spożycie nawet niewielkiej ilości produktów z tej grupy może wpływać bardzo niekorzystnie na samopoczucie oraz problemy z redukcją masy ciała. Przy  schorzeniach degeneracyjnych, jak np. Alzheimer czy nowotwory, spożywanie produktów węglowodanowych powinno być na poziomie praktycznie zerowym, a substratem energetycznym powinny być zdrowe tłuszcze.

No cóż. Żywienie to kwestia indywidualna, więc jeżeli jesteście osobami aktywnymi, obserwujcie swój organizm i to, jak się zachowuje po spożyciu konkretnych posiłków.

Kiedy chodzicie zmęczeni i macie problemy z regeneracją, warto dorzucić do diety więcej węglowodanów (najlepiej w formie bezglutenowej). Jednak, jeśli wówczas nie widzicie zamierzonego efektu w zmianie sylwetki, w pierwszej kolejności należy zrobić badania cukru.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Nie jesteś w stanie opanować się przed jedzeniem słodyczy? Oto kilka sposobów na ratowanie sytuacji

Unsplash

Węglowodany i tłuszcze są złe? Robisz wszystko, by ich unikać? Specjalistka ds. żywienia obaliła dietetyczne mity

herbata

Jak jeść, żeby nie marznąć jesienią i zimą? Zdradzamy kilka prostych trików

Dzień pod znakiem selera

Dzień pod znakiem selera! Najwyższa pora, żeby odczarować to niedoceniane warzywo

Dieta po usunięciu woreczka żółciowego – zalecenia żywieniowe, przykładowy jadłospis

Meal prep – co to jest i jak go zaplanować? Menu na trzy dni

Orzechy laskowe w misce

Stres bierze nad tobą górę? Ekspertka wymienia, co jeść, by wspomóc organizm w tym czasie

Zjedzenie pleśni - objawy. Czym grozi?

Zjadłaś spleśniały chleb? Dowiedz się czym to grozi i jakie są objawy zatrucia pleśnią

Słodycze dla cukrzyka – jaki typ jest dozwolony? Zdrowe desery i przekąski

Bromelaina – właściwości, wskazania i przeciwwskazania. Na co pomagają tabletki z ananasa?

Anchois – co to, właściwości odżywcze, gdzie kupić, przepisy na dania z anchois

Irena Wielocha/ Fot. Andrzej Wielocha

„Cukrzycę typu II da się opanować dietą. I to była moja najważniejsza broń w tej walce” – pisze Irena Wielocha w swojej książce

Jak zapobiegać stanom zapalnym i jak je zmniejszać, by cieszyć się zdrowiem? Poznaj zasady diety przeciwzapalnej

Napój, sok, nektar czy koktajl? Wyjaśniamy, co będzie najlepszym wyborem

Plan żywieniowy – jak go ułożyć? Co jeść, by zdrowo się odżywiać?

Jak wybrać arbuza, by był idealny? / pexels

Często kupujesz arbuza? Agnieszka Pocztarska podpowiada, którego wybrać, by był idealny

Przyprawa do ziemniaków pieczonych i smażonych – jak zrobić taką bez soli?

„Zbyt niski poziom cholesterolu zwiększa ryzyko nie tylko agresji, ale także choroby afektywnej dwubiegunowej, depresji i samobójstw” – mówi psychodietetyczka Agnieszka Ślusarska-Staniszewska

Dressing do sałatki – jak zrobić dobry sos sałatkowy?

Szybkowar – jak i co można w nim gotować, tabela czasu obróbki

Przetwory z ogórków – przepisy na ogórki kiszone i konserwowe

Wolnowar – co to jest i jaki wybrać? Dania z wolnowaru 

Przepis na "zdrową colę" z TikToka / unsplash

Masz ochotę na „zdrową colę” z TikToka? Lekarze odradzają

Koszerność – co to znaczy? Kuchnia i jedzenie koszerne

×