Przejdź do treści

Czego nie można jeść w trakcie ciąży? Odpowiedzi mogą Cię zaskoczyć!

Czego nie można jeść w trakcie ciąży? Odpowiedzi mogą Cię zaskoczyć! Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Sushi, ser pleśniowy, grzyby – to przykłady produktów, o których zwykło się mówić, że są w ciąży zakazane. O diecie kobiet w ciąży sporo jest półprawd i przekłamań. Warto je znać, by móc w tym ważnym czasie i cieszyć się ulubionymi potrawami, i dbać o bezpieczeństwo – swoje i dziecka.

Kobieta ciężarna, układając swój jadłospis i dietę, jest rozdarta między często bardzo nietypowymi zachciankami żywieniowymi a zakazami i nakazami – czego jeść nie wolno, co można, a nawet powinno się. Istnieje bardzo wiele mitów żywieniowych, z których największe poniżej postaram się wyjaśnić.

Czy w ciąży można jeść ser pleśniowy?

Istnieje przekonanie, że wszelkiego rodzaju sery pleśniowe w ciąży są zakazane – jest ono błędne, ponieważ wrzuca wszystkie sery pleśniowe do jednego worka. Sery z surowego, niepasteryzowanego mleka rzeczywiście w ciąży są zakazane, ponieważ mogą być siedliskiem Listeria monocytogenes czy innych niebezpiecznych bakterii. W ciąży można natomiast jeść sery, które podczas procesu produkcyjnego zostały pasteryzowane, czyli podgrzane do temperatury 70–100 stopni Celsjusza, w której to niebezpieczne bakterie giną i zagrożenie dla przyszłej mamy znika. Dlatego jeśli kobieta ciężarna ma ochotę na taki ser, przed jego zakupem powinna dokładnie przeczytać etykietę i wybrać ten, który jest wytwarzany z mleka pasteryzowanego, nie zapominając oczywiście o sprawdzeniu daty ważności. Dodatkowo na etykiecie czasem znajduje się informacja o kontroli mleka w trakcie produkcji właśnie pod kątem Listeria monocytogenes.

Czy w ciąży można jeść grzyby?

Mitem jest to, iż w ciąży grzyby są zakazane. Wręcz przeciwnie! Grzyby pochodzące z pewnego źródła są cennym źródłem witamin z grupy B, zawierają też witaminę A, żelazo oraz, bardzo potrzebny do prawidłowego rozwoju układu nerwowego dziecka, kwas foliowy. Do najbardziej bezpiecznych grzybów zaliczamy pieczarki i kurki. Nie zaleca się jedynie jedzenia grzybów w postaci surowej.

Czy w ciąży można jeść śledzie?

Śledzie, obok łososia, anchois i sardynek, to ryby zalecane w jadłospisie kobiety ciężarnej. Zawierają duże ilości kwasu omega-3, a przy okazji znikome ilości rtęci. Ze względu na rtęć i jej negatywny wpływ na rozwój dziecka w łonie mamy należy unikać takich ryb jak makrela, miecznik oraz rekin. Oczywiście w czasie ciąży można sięgać jedynie po ryby przetworzone, z surowych musimy zrezygnować ze względu na to, że mogą się w nich znajdować szkodliwe bakterie.

Czy w ciąży można jeść lody?

Jedzenie lodów w ciąży wiąże się z dwoma problemami. Po pierwsze, lody, tak jak i inne słodycze, są pokarmami bardzo kalorycznymi. Jeśli przyszła mama sięga po nie sporadycznie, problem ten jest pomijalny, jeśli natomiast sięga po lody często, przyrost masy ciała podczas ciąży może okazać się zbyt duży i prowadzić do otyłości. Drugim problemem związanym z jedzeniem lodów, dotyczącym także wszystkich innych przetworów mlecznych, jest potencjalna obecność bakterii. W nieświeżych bądź nieodpowiednio przetworzonych lodach (niepasteryzowanych) może znajdować się Listeria monocytogenes powodująca grypopodobną chorobę, bardzo niebezpieczną zarówno dla płodu, jak i dla niemowląt. Bardzo dobrym rozwiązaniem są sorbety i lody wegańskie – mają stosunkowo mało kalorii i do ich produkcji nie używa się mleka.

Czy w ciąży można jeść truskawki?

Istnieje powszechna opinia, iż jedzenie truskawek w ciąży może spowodować alergię u dziecka. W badaniach naukowych nigdy tego nie udowodniono – wręcz przeciwnie, wykazano, że truskawki w ciąży są bardzo dobrym źródłem witaminy C, która wspomaga przyswajanie żelaza. W truskawkach znajdują się również witamina B, magnez, fosfor, wapń, krzem, więc jeśli kobieta ciężarna sama nie jest na nie uczulona, bez obaw może jeść 200–250 g świeżych, dobrze umytych truskawek dziennie.

Czy w ciąży można jeść tatara z surowym jajem, krwisty befsztyk?

Potrawy te, choć bardzo bogate w składniki odżywcze, nie są zalecane w ciąży z bardzo prostej przyczyny – nigdy nie możemy mieć pewności, że zarówno mięso, jak i jajko są na 100 procent świeże. Pod wpływem czasu do tatara czy mięsa, z którego przygotowano krwisty befsztyk, mogą przeniknąć niebezpieczne bakterie, takie jak listeria, yersinia, salmonella czy pasożyty powodujące toksoplazmozę, tasiemczycę i inne.

Czy w ciąży można jeść sushi?

Z sushi istnieje podobny problem jak z tatarem – nie można być pewnym, czy w surowej, nieobrabianej termicznie rybie nie znajdują się groźne drobnoustroje. Należy zatem unikać sushi z surową rybą, natomiast można zajadać się sushi z rybą pieczoną i w wariantach wegetariańskich.

Jak widzicie, w powszechnych przekonaniach o diecie kobiet w ciąży sporo jest półprawd i przekłamań. Warto je znać, by móc w tym ważnym czasie i cieszyć się ulubionymi potrawami, i dbać o bezpieczeństwo – swoje i dziecka.

Nasze teksty zawsze konsultujemy z najlepszymi specjalistami

dr Łukasz Stelmaszczyk
lekarz rezydent – położnictwo i ginekologia

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Trawienie, Promocje
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
20,00 zł 79,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Syrop klonowy – skład, właściwości, zastosowanie w kuchni i domowej pielęgnacji

Berberys – zastosowanie w kuchni, kosmetologii i suplementach diety

10 dietetycznych mitów, w które nie warto wierzyć. Wśród nich jest ten o czekoladzie

Kuchnia molekularna – na czym polega, stosowane techniki, domowe potrawy molekularne

Świąteczne obżarstwo / istock

„Nic nie zmieszczę, no może jeszcze kawałek serniczka”. Dlaczego mówi się, że na deser mamy drugi żołądek?

Herbata z imbirem i cytryną

Herbata z imbirem (zimowa) – przepis na zdrowie

Czy mak jest zdrowy? Właściwości, zastosowanie i przepisy  

owsianka na wodzie

Owsianka na wodzie – jak przygotować zdrowe śniadanie?

cukier

Życie bez cukru. Co się zadzieje, kiedy odstawisz słodkości?

oliwa

Wysoki cholesterol? Oto 6 produktów obniżających cholesterol

Szybka utrata wagi – o czym może świadczyć nagłe chudnięcie?

Homogenizacja – co to jest i czy jest szkodliwa? Mleko homogenizowane czy pasteryzowane?

Soplówka jeżowata – właściwości. Kiedy i jak stosować?

Gruszka – 5 powodów, dla których warto ją jeść jesienią i zimą

Dieta po usunięciu woreczka żółciowego – zalecenia żywieniowe, przykładowy jadłospis

Przeterminowana żywność / unsplash

Termin ważności ma znaczenie? Można zjeść przeterminowane jedzenie?

Katechiny – działanie, źródła w diecie, właściwości

Meal prep – co to jest i jak go zaplanować? Menu na trzy dni

Fitoestrogeny – gwarancja zdrowia i dobrego samopoczucia, zwłaszcza w czasie menopauzy

Morele – wartość odżywcza, indeks glikemiczny, przepisy

Bromelaina – właściwości, wskazania i przeciwwskazania. Na co pomagają tabletki z ananasa?

Uśmiech po marchewce, grymas po jarmużu. Brytyjscy naukowcy sprawdzili preferencje żywieniowe nienarodzonych dzieci

Deska serów – na imprezę i nie tylko. Jak ją zrobić, jakie wino będzie najlepsze?

Jak zapobiegać stanom zapalnym i jak je zmniejszać, by cieszyć się zdrowiem? Poznaj zasady diety przeciwzapalnej

×