Przejdź do treści

Ciasta z… warzywami. Poznaj trzy proste przepisy!

Ciasta z... warzywami
Ciasta z... warzywami Foodism360/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Szarlotka zacna jest, ale kto powiedział, że do wypieków nadają się tylko owoce? Dzisiaj upieczemy ciasteczka buraczane, kruche galette z selerem i drożdżowe ślimaki z marmoladą paprykową. Warzywa górą!

Dynie, selery, ziemniaki, buraki, papryka. Ich kariera nie musi sprowadzać się do obiadów. Zapraszamy je więc do piekarnika, bo najwyższa pora na kreatywne pieczenie. Nie bójcie się warzywnych eksperymentów deserowych – wybierzcie przynajmniej jeden przepis na próbę i do dzieła!

Zaczniemy od buraka – to chyba najbardziej oswojone z deserami warzywo. Żeby nie powtarzać receptur i smaków, buraka połączyłam z masłem orzechowym. W ten sposób powstały proste kruche ciasteczka orzechowo-buraczane. Masło orzechowe to bardzo wdzięczny rodzaj tłuszczu, idealnie sprawdza się w tego rodzaju wypiekach. Z kolei burak jest bardzo zdrowy: zapobiega miażdżycy, pomaga regenerować wątrobę, oczyszcza krew, pomaga w obniżeniu ciśnienia.

Ciasteczka buraczane – składniki

Zdjęcie: Alicja Rokicka | Wegan Nerd

– 1 średniej wielkości burak
– 1 kubek mąki
– 5 łyżek masła orzechowego
– 3 łyżki syropu z agawy
– ½ łyżeczki proszku do pieczenia
– ½ łyżeczki cynamonu

Ciasteczka buraczane – wykonanie

Buraka obierz, pokrój na mniejsze kawałki i zmiksuj. Możesz wcześniej go upiec, nada ciasteczkom intensywniejszy smak. W misce wymieszaj mąkę z proszkiem do pieczenia i cynamonem. Dodaj syrop z agawy i masło orzechowe. Zacznij zagniatać ciasto. Dodaj zmiksowanego buraka. Ciasto powinno być kruche. Przygotuj blachę z papierem do pieczenia. Z masy formuj małe kulki i spłaszczaj je na blaszce. Piekarnik nagrzej do 170 stopni i piecz ciastka około 20 minut.

Kruche galette z selerem i cynamonem – składniki

Ciasta z... warzywami

Pora na selera. Pieczony z cukrem i cynamonem może konkurować z niejedną szarlotką. Warto dodać, że seler zawiera sporą dawkę witaminy C, ale także wit. B, A i E. Jest też niskokaloryczny, więc selerowego ciasta można zjeść nieco więcej.

– 1 spory seler
– 1 łyżeczka cynamonu
– 100 g mąki ryżowej
– 100 g mąki jaglanej
– 1/3 szklanki oleju
– około 1/4 szklanki wody

– 1/3 szklanki + do posypania ksylitolu, czyli cukru z brzozy
– 1 łyżeczka proszku do pieczenia

Kruche galette z selerem i cynamonem – wykonanie

Selera obierz i pokrój na 4 części. Ugotuj w wodzie, tak by warzywo stało się lekko miękkie. Następnie ostudź, osusz, pokrój w kostkę. W misce wymieszaj wszystkie mąki z proszkiem do pieczenia. Dodaj olej i zacznij wyrabiać ciasto. Następnie dodawaj wodę i cukier. Masa powinna być miękka.

Przygotuj blachę i połóż na niej papier do pieczenia. Przełóż na blachę ciasto. Wałek oprósz mąką. Rozwałkuj ciasto na cienki placek. Na środku ułóż pokrojonego selera. Posyp go cukrem i cynamonem. Zawiń brzegi. Ciasto piecz w rozgrzanym do 175 stopni piekarniku przez mniej więcej 30 minut.

Drożdżowe ślimaki z marmoladową paprykową – składniki

Ciasta z... warzywami

Warzywne wypieki kończymy akcentem paprykowym. Marmolada z papryki brzmi może zaskakująco i tak też smakuje – zaskakująco dobrze. Podkręcenie smaku papryki słodkim syropem z agawy jest strzałem w dziesiątkę – powstaje marmolada w sam raz do ciasta drożdżowego. Papryka jest dla zdrowia bezcenna – zawiera mnóstwo witaminy C, której podczas obróbki termicznej traci mniej niż inne warzywa. W sezonie przeziębień – niezastąpiona. Znajdziemy w niej też wapń, potas, żelazo i magnez oraz sporo błonnika usprawniającego pracę jelit.

– 30 g drożdży
– 1 kubek ciepłej wody lub mleka roślinnego
– 1/2 kg mąki
– 2 łyżki syropu z agawy
– szczypta soli
– 2‒3 łyżki oleju
– 6‒7 papryk
– 4 łyżki syropu z agawy 

Drożdżowe ślimaki z marmoladową paprykową – wykonanie

Papryki umyj, wytnij gniazda nasienne i rozłóż na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia. Nagrzej piekarnik do 180 stopni i piecz, aż papryka się mocno zarumieni. Gorącą paprykę przełóż do foliowego woreczka i szczelnie zawiąż. Po wystygnięciu obierz ze skórki. Przełóż paprykę do kielicha blendera, dodaj 3‒4 łyżki słodkiego syropu i zmiksuj na pastę. To nasza szybka marmolada.

Do miski przełóż rozkruszone drożdże, dodaj 1 łyżkę słodkiego syropu i zalej całość ciepłym mlekiem roślinnym. Dodaj około 2 łyżek mąki. Przykryj ściereczką i zostaw na 15 minut. Następnie dodaj mąkę, szczyptę soli. Zacznij wyrabiać. Dodaj mąkę. Ciasto powinno być miękkie i sprężyste. Rozwałkuj ciasto na placek.

Całą powierzchnię posmaruj paprykową marmoladą. Zwiń ciasto w rulon, pokrój na mniejsze, mniej więcej 10-centymetrowe części i przełóż do foremki do pieczenia. Przykryj ściereczką i zostaw na 20 minut, aż urosną.

Piecz drożdżowe ślimaki w 175 stopniach, aż się zarumienią.

Alicja Rokicka ‒ blogerka, wariatka, roślinna mądrala. Prowadzi popularnego bloga Wegan Nerd promującego kuchnię roślinną. Współpracuje z nowojorskim kwartalnikiem „Chickpea Magazine”. W wolnych od gotowania chwilach robi dyplom z filmu animowanego na Krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Trawienie
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
79,00 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł
Trawienie, Verdin
Verdin Fix, Kompozycja 6 ziół z zieloną herbatą, 2 x 20 saszetek
15,90 zł

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Sezam – jak rośnie, właściwości zdrowotne, produkty, przepisy

Warzywne minestrone, zupa krem z selera i białej fasoli, gulasz z fasolą borlotti i koprem włoskim - poznaj przepisy na pyszny wegetariański obiad! / mat. pras.

Warzywne minestrone, zupa krem z selera i białej fasoli, gulasz z fasolą borlotti i koprem włoskim – poznaj przepisy na pyszny wegetariański obiad!

Galette

Razowe galette z gruszkami. Pyszne i zdrowe jesienne ciasto

Brownie z batatów

Brownie z batatów. Przepis na zdrowe czekoladowe brownie

Wegańskie tarty z borówkami

Wegańskie tarty z kremem kokosowym i borówkami. Pyszny, sezonowy deser!

Używasz zamiennie proszku do pieczenia i sody oczyszczonej? Ekspertki Czytamy Etykiety wyjaśniają, czy to na pewno dobry pomysł

Używasz zamiennie proszku do pieczenia i sody oczyszczonej? Ekspertki Czytamy Etykiety wyjaśniają, czy to na pewno dobry pomysł

Polenta – co to jest, jak gotować? Przepis na kaszę kukurydzianą 

Pieczone młode ziemniaki w kilku odsłonach – sprawdź przepisy! /fot. iStock

Pieczone młode ziemniaki w kilku odsłonach – sprawdź przepisy!

Chrupiące drożdżówki z rabarbarem i budyniem

Lubisz śniadania na słodko? Sprawdź przepis na fit muffinki

Sezon na truskawki w pełni. Oto przepis na pyszne bułeczki z tymi owocami

Frytki z batatów z domowym sosem aioli

Zdrowa przekąska na wieczór! Frytki z batatów z domowym sosem aioli

Mazurek wielkanocny – przepis. Jak zrobić go w wersji light?

Bananowy nie-sernik na zimno. Pyszny deser bez pieczenia

Hemochromatoza - zmęczenie jest jednym z objawów / istock

Dyskomfort w jamie brzusznej, bóle stawów, zmęczenie. To może być hemochromatoza, czyli nadmiar żelaza

Pomarańczowe fit ciasto z mąki kokosowej

Pasztet warzywny ze słonecznikiem, wokół niego czosnek, pomidory i ogórki kiszone

Wegetariańskie pasztety warzywne na święta – mamy trzy pyszne propozycje!

Ciasto owsiane z orzechami i pigwą.

Ciasto owsiane z orzechami i pigwą. Zdrowe i dietetyczne, umili jesienne wieczory!

Zioła na zimę

Zioła na zimę – jak je przechowywać i uprawiać w domu?

Żelazo dla wegetarian – co jeść, aby nie mieć anemii?

Konferencja online “Vege Day” już 24 kwietnia! Hello Zdrowie patronem medialnym

Ciasto marchewkowe z kremem

Ciasto marchewkowe – przepis na najzdrowszy deser

Pizza na spodzie fasolowym – pyszna i zdrowsza od tradycyjnej

Sałatka z łososiem, karmelizowanymi figami i serem halloumi, wegański pasztet z ciecierzycy, krem czekoladowy z aquafabą. Sprawdź przepisy Anety i Jana Kuroniów!

×