Przejdź do treści

Objawy za dużego deficytu kalorycznego można łatwo przeoczyć. „Nie zawsze od razu mdlejesz” – ostrzegają żywieniowcy z „Dietetyka nie na żarty”

Kobieta
Czujesz się ciągle zmęczona i jest ci zimno? Twoje ciało mówi ci, że jesz za mało/ Pexels, fot. Karolina Grabowska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Czujesz się ciągle zmęczona i jest ci zimno? Twoje ciało mówi ci, że jesz za mało. „Bez deficytu nie ma chudnięcia, wiadomo. Ale co jeśli ten deficyt jest za duży?” – piszą na swoim profilu na Instagramie dietetycy prowadzący bloga „Dietetyka nie na żarty”. Eksperci wyjaśniają, na jakie objawy należy zwrócić uwagę.

Zbyt rygorystyczny deficyt kaloryczny

W ostatnim czasie zmagasz się z bezsennością lub najchętniej spałabyś całymi dniami? Wstajesz rano i już marzysz o powrocie z pracy i położeniu się, by odpocząć? W ten sposób twój organizm wysyła ci ważny sygnał, a problem prawdopodobnie leży w twojej diecie. W szczególności jeśli właśnie starasz się zrzucić kilka nadprogramowych kilogramów.

Kiedy wydatkujesz więcej energii niż dostarczasz, organizm wykorzystuje energię zapasową zgromadzoną w formie tkanki tłuszczowej. Dzięki temu chudniemy, jednak dieta na redukcji nie może być zbyt restrykcyjna. Nie powinno się obniżać kaloryczności diety poniżej wartości podstawowej przemiany materii, ponieważ grozi to wieloma niekorzystnymi konsekwencjami zdrowotnymi. Jak podkreślają żywieniowcy prowadzący w mediach społecznościowych profil „Dietetyka nie na żarty”, kiedy jemy zbyt mało, nasz organizm nie ma siły do działania.

„Bez deficytu nie ma chudnięcia, wiadomo. Ale co jeśli ten deficyt jest za duży? Czy są tego jakieś objawy? Są, ale możesz je czasami przeoczyć. Nie zawsze od razu mdlejesz na starcie” – wyjaśniają.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł
PROMOCJA
Trawienie, Promocje
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
20,00 zł 79,00 zł
Kobieta

Sygnały, że jesz za mało

Dietetycy wymieniają, jakie objawy świadczą o tym, że jesz za mało:

  • często ci zimno,
  • masz zaparcia,
  • ciągle śpisz albo nie możesz spać,
  • ciągłe zmęczenie,
  • cykl miesiączkowy przestaje być regularny.

Jeśli jednak powyższe sygnały towarzyszą ci od dłuższego czasu, w głowie powinna zapalić ci się czerwona lampka. Nie można wykluczyć, że chodzi o coś więcej niż o obniżenie formy z powodu deficytu kalorii. Warto wtedy udać się do specjalisty, który zleci odpowiednie badania. Dobrze jest też zbadać poziom hormonów tarczycy, wykonać morfologię krwi, badanie moczu, ocenić poziom żelaza czy zbadać poziom glukozy we krwi.

Dietetycy nie na żarty

„Popracuj nad swoim odżywianiem” – piszą specjaliści z „Dietetyki nie na żarty”. Kim są nienażarci dietetycy? To Leszek Racut, Wojciech Matras i Arkadiusz Matras.

„Pomagamy zarówno zawodowym sportowcom, ambitnym amatorom, jak i osobom chcącym poprawić swój stan zdrowia. Dietetyka jest dynamicznie rozwijającą się dziedziną nauki, dlatego stale aktualizujemy swoją wiedzę. Współpracujemy z klubami sportowymi i prowadzimy szkolenia dla trenerów personalnych edukując z zakresu żywienia. Na swoim koncie mamy pracę opublikowaną w periodyku naukowym jak i czasopismach popularnonaukowych. Uczestniczymy również w konferencjach naukowych, a nasze wystąpienia były kilkukrotnie uznawane za najlepsze” – piszą o sobie na stronie.

Dietetycy są też aktywni w mediach społecznościowych. Ich profil na Instagramie obserwuje 121 tys. internautów.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Betaina – jakie pełni funkcje w organizmie i kto może ją suplementować?

Chcesz obniżyć cholesterol? Sięgnij po te produkty

Japońska dieta wodna, kobieta pijąca wodę

Japońska dieta wodna – zasady i efekty

RZS – dieta łagodząca objawy zapalenia stawów

To był dzień pełen wrażeń? Oto 6 napojów, które pomogą ci zasnąć

Stwardnienie rozsiane – jakie znaczenie ma dieta? Przykłady jadłospisu

Nie jesteś w stanie opanować się przed jedzeniem słodyczy? Oto kilka sposobów na ratowanie sytuacji

herbata

Jak jeść, żeby nie marznąć jesienią i zimą? Zdradzamy kilka prostych trików

Dzień pod znakiem selera

Dzień pod znakiem selera! Najwyższa pora, żeby odczarować to niedoceniane warzywo

Dieta po usunięciu woreczka żółciowego – zalecenia żywieniowe, przykładowy jadłospis

Meal prep – co to jest i jak go zaplanować? Menu na trzy dni

Orzechy laskowe w misce

Stres bierze nad tobą górę? Ekspertka wymienia, co jeść, by wspomóc organizm w tym czasie

Zjedzenie pleśni - objawy. Czym grozi?

Zjadłaś spleśniały chleb? Dowiedz się czym to grozi i jakie są objawy zatrucia pleśnią

Słodycze dla cukrzyka – jaki typ jest dozwolony? Zdrowe desery i przekąski

Bromelaina – właściwości, wskazania i przeciwwskazania. Na co pomagają tabletki z ananasa?

Anchois – co to, właściwości odżywcze, gdzie kupić, przepisy na dania z anchois

Zakupy

„Dziecko ważące 15 kg przekracza dopuszczalną dzienną dawkę E476 (czyli polirycynooleinianu poliglicerolu) już po zjedzeniu 2 kostek czekolady” – mówi Katarzyna Rada, właścicielka serwisu Czytaj Skład

Irena Wielocha/ Fot. Andrzej Wielocha

„Cukrzycę typu II da się opanować dietą. I to była moja najważniejsza broń w tej walce” – pisze Irena Wielocha w swojej książce

Jak zapobiegać stanom zapalnym i jak je zmniejszać, by cieszyć się zdrowiem? Poznaj zasady diety przeciwzapalnej

„Panie, które charakteryzują się prawidłową masą ciała, mają większe skłonności do tego, żeby podjadać pod wpływem nudy” – mówi Aleksandra Ulatowska, psychodietetyczka

Napój, sok, nektar czy koktajl? Wyjaśniamy, co będzie najlepszym wyborem

Plan żywieniowy – jak go ułożyć? Co jeść, by zdrowo się odżywiać?

Jak wybrać arbuza, by był idealny? / pexels

Często kupujesz arbuza? Agnieszka Pocztarska podpowiada, którego wybrać, by był idealny

Przyprawa do ziemniaków pieczonych i smażonych – jak zrobić taką bez soli?

×