Przejdź do treści

Fruktoza zatłuści nam wątrobę? Niekoniecznie. Ale trzeba przestrzegać kilku ważnych zasad – przypomina ekspert

Lepiej wypić szklankę soku z owoców niż sięgać po wysoko przetworzoną żywność \ źródło: IStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

O fruktozie można usłyszeć wiele złych rzeczy. I słusznie, bo ten cukier, który znajdziemy nie tylko w owocach, jest dla naszego organizmu pod wieloma względami szkodliwy. Ale czy zawsze? Jeśli tak, to kiedy i komu szkodzi najbardziej? I co ma wspólnego cukier z naszym trybem życia?  Ten temat na tapet wziął Michał Kot, student dietetyki aktywny w mediach społecznościowych.

Fruktoza: czy zawsze zła?

Fruktoza to cukier naturalnie występujący w owocach. Niestety, producenci dodają fruktozę do wielu innych produktów. Obecnie możesz ją znaleźć (głównie w postaci syropu glukozowo-fruktozowego) w: słodyczach, jogurtach, dżemach, serkach do pieczywa, płatkach śniadaniowych, napojach, a nawet w wędlinach.

To właśnie fruktozie poświęcił najnowszy wpis na Instagramie Michał Kot, student dietetyki aktywny w mediach społecznościowych. Ekspert zauważa, że fruktoza posiada pewne specyficzne cechy – nie powoduje wyrzutu insuliny oraz nie hamuje uczucia głodu. Z kolei jej nadmiar może zwiększać poziom kwasu moczowego, a to prowadzi z kolei do negatywnego wpływu na stan naczyń krwionośnych, do nadciśnienia, zwiększenia stresu oksydacyjnego w wątrobie, a nawet zwiększa ryzyko niealkoholowego stłuszczenia wątroby.

Czy to znaczy, że fruktoza to samo zło? Niekoniecznie.

Jak tłumaczy autor wpisu, fruktoza z owoców zawsze spożywana jest razem z witaminami, błonnikiem, składnikami mineralnymi, antyoksydantami, polifenolami. Pełnią one pewne funkcje ochronne. Inaczej będzie, jeśli ten cukier spożyjemy wraz z pokarmami, które takich funkcji nie mają.

„Fruktoza z przetworzonych źródeł np. syropu glukozowo-fruktozowego, owocowych napojów w kartonach, coli, wyrobów cukierniczych czy wyciskanych soków owocowych (to koncentracja fruktozy!) niestety nie ma obok siebie wcześniej wymienionych cennych dla zdrowia składników” – podkreśla ekspert.

Oprócz tego, skąd będziemy czerpać fruktozę, jest także bardzo ważne, jaki jest nasz stan energetyczny. A więc jak wygląda nasza całościowa dieta, czy trenujemy, jaka jest ilość ruchu spontanicznego w ciągu dnia (NEAT).

„Spożywając duże ilości skoncentrowanej fruktozy, dalej nie będziemy mieli sygnału 'sytości’, co będzie powodowało, że dodatkowe kalorie będziemy spożywać z innych produktów, bo po prostu będziemy głodni. Jeśli do tego się nie ruszamy, łatwo będzie przekroczyć dzienne zapotrzebowanie, a jeśli takie zabiegi będą trwały przewlekle, szybko doprowadzimy do zaburzeń metabolicznych” – ostrzega.

I dodaje:

„Jeśli dbasz o ruch i dietę, to wypicie od czasu do czasu soku z pomarańczy 'nie zatłuści ci wątroby'” – uspokaja ekspert. „Ale pamiętaj, że lepiej zjeść cały owoc i raczej lepiej robić to sporadycznie (pić czysty sok). Jak człowiek się nie rusza, zasiedzi, spożywa dużo skoncentrowanej fruktozy, mało odżywczych produktów, podjada, przekracza zapotrzebowanie – łapie nadwagę, rozwija zaburzenia metaboliczne, nasila procesy zapalne”.

Dlaczego tak się dzieje? Jak wyjaśnia ekspert, dlatego że wtedy w diecie brakuje antyoksydantów, osłabiona jest wrażliwość na insulinę, pogarszają się funkcje śródbłonka naczyń, mózgu, tarczycy, pogłębiają się niedobory witamin.

„Nie dziwmy się, że potem rozwijają się choroby metaboliczne, sercowo-naczyniowie, zaburzenia hormonalne” – podsumowuje Michał Kot.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Trawienie
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
79,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Trawienie, Verdin
Verdin Fix, Kompozycja 6 ziół z zieloną herbatą, 2 x 20 saszetek
15,90 zł
Dwie kobiety leżą na kocu

Michał Kot – kim jest?

Michał Kot jest studentem dietetyki i absolwentem kierunku elektroradiologia na Medycznym Studium Zawodowym im. Stanisława Liebharta w Lublinie. W swojej pracy w szczególności zajmuje się dietetyką hormonalną kobiet. W mediach społecznościowych chętnie dzieli się swoją wiedzą. Jego profil na Instagramie obserwuje ponad 89 tys. osób.

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez MICHAŁ KOT (@michal.kot)

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Jak obchodzić się z miodem, by jak najdłużej zachował swoje właściwości?

Regeneracja wątroby – naukowcy znaleźli najlepszy sposób

Regeneracja wątroby – dieta, ile trwa. Co na wątrobę?

Fruktoza - i jesz więcej

Fruktoza – i jesz więcej! Wyjaśniamy, jaki ma wpływ na organizm

Cukier, który szkodzi wątrobie

Cukier, który szkodzi wątrobie

Pętla wisielcza z żelka

„Cukier to zguba i zło” alarmują eksperci z Czytamy Etykiety. Jak się przed nim ustrzec?

Owocowa paranoja

Zamiana cukrów – sposób na zdrowsze serce

Produkty, które naprawią skutki jedzenia fruktozy

Produkty, które naprawią skutki jedzenia fruktozy

Ograniczenie węglowodanów w diecie może zwiększyć ryzyko cukrzycy? Są najnowsze wyniki badań na ten temat

Ograniczenie węglowodanów w diecie może zwiększyć ryzyko cukrzycy? Są najnowsze wyniki badań na ten temat

Krowiak podwinięty (olszówka) – grzyb jadalny czy trujący?

Rdest ptasi – właściwości lecznicze, zastosowanie w chorobach nerek i kosmetyce

Nie jesteś w stanie opanować się przed jedzeniem słodyczy? Oto kilka sposobów na ratowanie sytuacji

Ciastka

Ciasteczka z chia – zdrowa alternatywa dla tych kupowanych w sklepie

Zdrowe chrupacze telewizyjne

Wieczór z filmami? Polecamy zdrowe przekąski do pochrupania

Pudding jaglany z przyprawami korzennymi

Pudding jaglany z przyprawami korzennymi – dawka witamin na pogodowe zawirowania

Sezam – jak rośnie, właściwości zdrowotne, produkty, przepisy

Brokuły jesienią – wartości odżywcze, właściwości. Jak je gotować?

Dodaje się go do produktów spożywczych, żeby poprawić ich teksturę i zwiększyć wagę. Co warto wiedzieć o błonniku bambusowym? / istock

Widzisz w składzie błonnik bambusowy i nie wiesz, czy to dobrze? Wyjaśnia Katarzyna Bosacka

2-latek był tak blady, że rodzice myśleli, że ma białaczkę. Okazało się, że "przedawkował" mleko

2-latek był tak blady, że lekarz podejrzewał białaczkę. Okazało się, że chłopiec „przedawkował” mleko

oczy

Co jeść, aby mieć zdrowe i sprawne oczy?

Szybka utrata wagi – o czym może świadczyć nagłe chudnięcie?

Po przebytej infekcji czujesz się osłabiona? Dowiedz się, jak zadbać o dietę po chorobie

Skorzystaj z mocy polskich jabłek. Oto przepis na gryczane galette z jabłkami i kozim serem

Urozmaicaj i próbuj, czyli wegetariański tuning dnia

×