Przejdź do treści

Antocyjany – dużo się o nich mówi, ale wiesz, czym właściwie są i dlaczego są tak ważne? Wyjaśnia Michał Kot

Antocyjany - dużo się o nich mówi, ale wiesz, czym właściwie są i dlaczego są tak ważne? Wyjaśnia Michał Kot
Antyocyjany - dużo się o nich mówi, ale wiesz, czym właściwie są i dlaczego są tak ważne? Wyjaśnia Michał Kot
Podoba Ci
się ten artykuł?
Podoba Ci
się ten artykuł?

Często dietetycy i dietetyczki zachwalają niektóre warzywa i owoce ze względu na to, że zawierają antocyjany. Ale zastanawiałaś się, czym one są i dlaczego tyle się o nich mówi? Tłumaczy to Michał Kot, student dietetyki aktywny w mediach społecznościowych.

Czym są antocyjany?

Jak wyjaśnia Michał Kot, antocyjany są to składniki warzyw i roślin, które nadają im czerwoną, fioletową albo niebieską barwę. Podkreśla, że ich spektrum działania jest bardzo szerokie, obejmuje wpływ na wiele narządów, układów w organizmie oraz procesów w nim zachodzących. Antocyjany pozytywnie oddziałują m.in. na mikrobiom jelitowy, mózg czy układ sercowo-naczyniowy.

„Jednym z działań antocyjanów jest działanie przeciwzakrzepowe – wpływają one na działanie płytek krwi hamując ich agregacje (zlepianie). Do nasilenia działania zakrzepowego przyczyniają się min. stres oksydacyjny czy peroksydacja lipidów. Tutaj działanie antocyjanów również ma swoje zastosowanie – przede wszystkim dzięki swoim przeciwutleniającym właściwościom zmniejszają stres oksydacyjny oraz zmniejszają ilość utlenionego LDL. Wszystko to przyczynia się do poprawy funkcji płytek krwi i zmniejszenia ich agregacji” – wyjaśnia Kot.

Dodaje, że antocyjany wpływają też na wydzielanie tlenku azotu w śródbłonku naczyń krwionośnych, dzięki czemu pomagają regulować napięcie naczyń krwionośnych, a co za tym idzie – ciśnienie tętnicze krwi.

Antocyjany – gdzie je znajdziesz?

„Dla zdrowia układu sercowo naczyniowego (i nie tylko!) warto jeść produkty bogate w antocyjany” – zaznacza Michał Kot.

Wylicza też, gdzie je znajdziemy. Szukaj ich w takich owocach i warzywach, jak:

  • jagody,
  • borówki,
  • porzeczki,
  • wiśnie,
  • jeżyny,
  • czarny bez,
  • maliny,
  • winogrona,
  • bakłażan,
  • czerwona kapusta.

Oczywiście najlepsza dla naszego zdrowia jest różnorodność, więc nie ograniczaj się do wprowadzenia jednego składnika zawierającego antocyjany do diety. Najlepiej będzie, jeśli pojawi się ich jak najwięcej!

Do wyświetlenia tego materiału z zewnętrznego serwisu (Instagram, Facebook, YouTube, itp.) wymagana jest zgoda na pliki cookie.Zmień ustawienia

Michał Kot – kim jest?

Michał Kot jest studentem dietetyki i absolwentem kierunku elektroradiologia na Medycznym Studium Zawodowym im. Stanisława Liebharta w Lublinie. W swojej pracy w szczególności zajmuje się dietetyką hormonalną kobiet.

W mediach społecznościowych chętnie dzieli się swoją wiedzą. Jego profil na Instagramie obserwuje niemal 50 tys. osób.

Do wyświetlenia tego materiału z zewnętrznego serwisu (Instagram, Facebook, YouTube, itp.) wymagana jest zgoda na pliki cookie.Zmień ustawieniaRozwiń

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Powiązane tematy: