Przejdź do treści

Antocyjany – dużo się o nich mówi, ale wiesz, czym właściwie są i dlaczego są tak ważne? Wyjaśnia Michał Kot

Antocyjany - dużo się o nich mówi, ale wiesz, czym właściwie są i dlaczego są tak ważne? Wyjaśnia Michał Kot
Antyocyjany - dużo się o nich mówi, ale wiesz, czym właściwie są i dlaczego są tak ważne? Wyjaśnia Michał Kot
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Często dietetycy i dietetyczki zachwalają niektóre warzywa i owoce ze względu na to, że zawierają antocyjany. Ale zastanawiałaś się, czym one są i dlaczego tyle się o nich mówi? Tłumaczy to Michał Kot, student dietetyki aktywny w mediach społecznościowych.

Czym są antocyjany?

Jak wyjaśnia Michał Kot, antocyjany są to składniki warzyw i roślin, które nadają im czerwoną, fioletową albo niebieską barwę. Podkreśla, że ich spektrum działania jest bardzo szerokie, obejmuje wpływ na wiele narządów, układów w organizmie oraz procesów w nim zachodzących. Antocyjany pozytywnie oddziałują m.in. na mikrobiom jelitowy, mózg czy układ sercowo-naczyniowy.

„Jednym z działań antocyjanów jest działanie przeciwzakrzepowe – wpływają one na działanie płytek krwi hamując ich agregacje (zlepianie). Do nasilenia działania zakrzepowego przyczyniają się min. stres oksydacyjny czy peroksydacja lipidów. Tutaj działanie antocyjanów również ma swoje zastosowanie – przede wszystkim dzięki swoim przeciwutleniającym właściwościom zmniejszają stres oksydacyjny oraz zmniejszają ilość utlenionego LDL. Wszystko to przyczynia się do poprawy funkcji płytek krwi i zmniejszenia ich agregacji” – wyjaśnia Kot.

Dodaje, że antocyjany wpływają też na wydzielanie tlenku azotu w śródbłonku naczyń krwionośnych, dzięki czemu pomagają regulować napięcie naczyń krwionośnych, a co za tym idzie – ciśnienie tętnicze krwi.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł
PROMOCJA
Trawienie, Promocje
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
20,00 zł 79,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł

Antocyjany – gdzie je znajdziesz?

„Dla zdrowia układu sercowo naczyniowego (i nie tylko!) warto jeść produkty bogate w antocyjany” – zaznacza Michał Kot.

Wylicza też, gdzie je znajdziemy. Szukaj ich w takich owocach i warzywach, jak:

  • jagody,
  • borówki,
  • porzeczki,
  • wiśnie,
  • jeżyny,
  • czarny bez,
  • maliny,
  • winogrona,
  • bakłażan,
  • czerwona kapusta.

Oczywiście najlepsza dla naszego zdrowia jest różnorodność, więc nie ograniczaj się do wprowadzenia jednego składnika zawierającego antocyjany do diety. Najlepiej będzie, jeśli pojawi się ich jak najwięcej!

Michał Kot – kim jest?

Michał Kot jest studentem dietetyki i absolwentem kierunku elektroradiologia na Medycznym Studium Zawodowym im. Stanisława Liebharta w Lublinie. W swojej pracy w szczególności zajmuje się dietetyką hormonalną kobiet.

W mediach społecznościowych chętnie dzieli się swoją wiedzą. Jego profil na Instagramie obserwuje niemal 50 tys. osób.

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez MICHAŁ KOT (@michal.kot)

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Czy mandarynki są trujące? Chemiczka Sylwia Panek wyjaśnia / istock

Czy mandarynki są trujące? Chemiczka Sylwia Panek wyjaśnia

Brokuły jesienią – wartości odżywcze, właściwości. Jak je gotować?

pomidorki koktajlowe

Pomidory dostarczają mnóstwo dobra. Jaki jest twój ulubiony gatunek?

Czosnek / unsplash.com

Czosnek to naturalny antybiotyk. W czym tkwi jego sekret?

"Jem warzywa, ale mam po nich rewolucje jelitowe" - znasz to? Dietetyczka wyjaśnia, dlaczego tak się dzieje / istock

„Jem warzywa, ale mam po nich rewolucje jelitowe” – znasz to? Dietetyczka wyjaśnia, dlaczego tak się dzieje

Jak zrobić własną miskę superodżywczych polifenoli? Podpowiada Michał Kot

Jak zrobić własną miskę superodżywczych polifenoli? Podpowiada Michał Kot

Mizuna (sałata japońska) – przepisy, właściwości, uprawa musztardowca w ogródku i na balkonie

Jak wybrać arbuza, by był idealny? / pexels

Często kupujesz arbuza? Agnieszka Pocztarska podpowiada, którego wybrać, by był idealny

Co jeść w sierpniu? / pexels

Po jakie warzywa i owoce sięgać w sierpniu, by zaoszczędzić? Dietetycy mają kilka propozycji

Superowoc, który zapewni ci zdrowie i długie życie. Poznaj jagodę kamczacką!

Grzyby na patelni

Garście pełne wiśni, porzeczek, jagód i kurek, ale nie tylko! Co jeść w lipcu, wymienia Sylwia Majcher

Sałatka warzywa w misce

Pomidor i ogórek to toksyczne połączenie? Ekspertki z „Czytamy Etykiety” rozwiewają wątpliwości

Rośliny, owoce i warzywa uchronią przed groźną chorobą? Do zaskakujących wniosków doszli amerykańscy naukowcy

Pułapki diety wegetariańskiej. Natkniesz się na nie na pewno, jeśli planujesz zrezygnować z jedzenia mięsa

Marchewka

Marzec nadszedł, czyli sięgnij po nowalijki!

Lubisz cytrusy? To super! Poznaj ich pięć zalet

7 powszechnych wyborów żywieniowych, które rujnują naszą skórę /fot. Getty Images

7 powszechnych wyborów żywieniowych, które rujnują naszą skórę

Soki NFC

Soki NFC – co to oznacza, czy są zdrowe, jakie mają właściwości?

Czy wiesz, że kolor warzyw ma znaczenie? Sprawdź, jaki kolor będzie najlepszy dla ciebie

Czy wiesz, że kolor warzyw ma znaczenie? Sprawdź, jaki będzie najlepszy dla ciebie

Ryzyko zachorowania na endometriozę wzrosło dwukrotnie u kobiet jedzących czerwone mięso - mówią wyniki badań. Co będzie lepszym wyborem?

Ryzyko zachorowania na endometriozę wzrasta dwukrotnie u kobiet jedzących czerwone mięso – wynika z badań

Papaja – wartości odżywcze, właściwości, jak jeść

Bomby pestycydowe - chemia z... warzywniaka

Chemia z warzywniaka. Te owoce i warzywa to prawdziwe bomby pestycydowe

Kapusta – pospolita tylko z pozoru

Kapusta – pospolita tylko z pozoru. Sprawdź 3 przepisy na pyszne dania z kapusty

Tegoroczna „Brudna Dwunastka” ogłoszona! Które owoce i warzywa są najbardziej zanieczyszczone?

×