Przejdź do treści

Kwas ferulowy – gdzie występuje i efekty stosowania

Kwas ferulowy – gdzie występuje i efekty stosowania Unsplsh.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Kwas ferulowy to substancja o szerokim zastosowaniu w dietetyce oraz przemyśle kosmetycznym. Jako antyoksydant może przyczyniać się do zapobiegania niekorzystnym zmianom w organizmie zachodzącym na poziomie komórkowym. Stosowanie kosmetyków z kwasem ferulowym na twarz zapobiega m.in. powstawaniu zmarszczek, a efektem uwzględnienia zawierających go produktów w diecie może być przeciwdziałanie rozwojowi nowotworów.

Co to jest kwas ferulowy?

Kwas ferulowy to związek organiczny naturalnie występujący w ścianach komórkowych niektórych roślin. Jako składnik diety może przynosić korzyści zdrowotne dzięki działaniu antyoksydacyjnemu. Kwas ferulowy wykorzystuje się również w przemyśle spożywczym w celu zapobiegania zmianie barwy produktów podczas ich przechowywania. Jest również popularnym składnikiem kosmetyków mających na celu m.in. przeciwdziałanie starzeniu się skóry.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Trawienie
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
79,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Trawienie, Verdin
Verdin Fix, Kompozycja 6 ziół z zieloną herbatą, 2 x 20 saszetek
15,90 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
jedzenie na talerzu w kształcie serca

Gdzie występuje kwas ferulowy?

Do źródeł kwasu ferulowego zalicza się przede wszystkim dwie grupy żywności: produkty zbożowe oraz warzywa i owoce.

Produkty zbożowe bogate w kwas ferulowy to:

  • mąka żytnia i produkty z niej wytworzone,
  • płatki owsiane,
  • ryż,
  • kukurydza,
  • popcorn.

Wśród warzyw i owoców o wysokiej zawartości kwasu ferulowego warto wymienić:

  • kiełki bambusa,
  • bakłażany,
  • buraki,
  • szpinak,
  • rzodkiewki,
  • brokuły,
  • czerwoną kapustę,
  • grejpfruty,
  • pomarańcze.

Oprócz wymienionych wyżej produktów kwas ferulowy znajdziemy również w ziarnach kawy oraz orzechach.

Wątroba

Właściwości kwasu ferulowego

Kwas ferulowy w dietetyce

Potwierdzone naukowo informacje dotyczące wpływu spożywania kwasu ferulowego na zdrowie na razie są bardzo nieliczne. Wiemy, że substancja wykazuje właściwości przeciwutleniające i w związku z tym podejrzewa się, że regularne uwzględnianie w diecie bogatych w nią produktów może wykazywać korzyści w kontekście profilaktyki nowotworów, insulinooporności i cukrzycy, a także chorób układu krążenia oraz schorzeń wątroby.

Dotychczas brakuje jednak badań przeprowadzonych na ludziach, które bezpośrednio potwierdziłyby właściwości prozdrowotne wynikające ze spożywania kwasu ferulowego.

Kwas ferulowy jako składnik kosmetyków

Kwas ferulowy w przemyśle kosmetycznym również ceniony jest przede wszystkim ze względu na działanie antyoksydacyjne. Substancja ta przeciwdziała niszczeniu skóry przez wolne rodniki, powstające na skutek promieniowania UV czy kontaktu z zanieczyszczonym powietrzem. Właściwości antyoksydacyjne kwasu ferulowego wykorzystuje się więc, by zapobiegać przyspieszonemu starzeniu się skóry związanemu m.in. z negatywnym oddziaływaniem środowiska zewnętrznego.

Do efektów stosowania kwasu ferulowego zaliczyć można również nawilżenie skóry oraz działanie depigmentacyjne (przeciwdziałające przebarwieniom) i rozświetlające.

kobieta pielęgnująca twarz

Zastosowanie kwasu ferulowego

Kwas ferulowy w dietetyce i przemyśle spożywczym

Produkty zbożowe oraz owoce i warzywa bogate w kwas ferulowy są cennymi elementami codziennej diety (nie tylko ze względu na wysoką zawartość tego związku). Kwas ferulowy może być również potencjalnie wykorzystywany jako naturalna substancja konserwująca. Dotychczas stosowano go m.in. do zapobiegania niekorzystnym zmianom występującym podczas przechowywania owoców, tłuszczów spożywczych oraz słodyczy.

Kwas ferulowy w kosmetyce

Kwas ferulowy na twarz i skórę ciała możemy nakładać w domu, stosując zawierające go kosmetyki (serum, krem czy balsam). Substancję tę często wykorzystuje się w produktach w połączeniu z witaminą C, która dodatkowo zwiększa działanie antyoksydacyjne. Kosmetyki z kwasem ferulowym bez problemu można kupić w popularnych drogeriach oraz w sklepach internetowych. Nie ma przeciwwskazań, by w stężeniu wykorzystywanym w wymienionych kosmetykach kwas ferulowy stosować codziennie.

W ofercie wybranych gabinetów kosmetycznych znajdziemy zabiegi z zastosowaniem kwasu ferulowego. Dostępne są m.in. peelingi chemiczne, które zaleca się osobom chcącym poprawić napięcie skóry, zredukować zmarszczki, przebarwienia oraz blizny (np. potrądzikowe). W celu uzyskania optymalnych efektów profilaktycznych rekomenduje się stosowanie zabiegów z kwasem ferulowym na twarz dość często – co około 14 dni.

Źródła:

  1. Kumar N., Pruthi V. (2014) Potential applications of ferulic acid from natural sources, Biotechnology Reports, 4: 86-93.
  2. Mancuso C., Santangelo R. (2014) Ferulic acid: Pharmacological and toxological aspects, Food and Chemical Toxicology, 65: 185-195.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Szybka utrata wagi – o czym może świadczyć nagłe chudnięcie?

Homogenizacja – co to jest i czy jest szkodliwa? Mleko homogenizowane czy pasteryzowane?

Soplówka jeżowata – właściwości. Kiedy i jak stosować?

Gruszka – 5 powodów, dla których warto ją jeść jesienią i zimą

Dieta po usunięciu woreczka żółciowego – zalecenia żywieniowe, przykładowy jadłospis

Przeterminowana żywność / unsplash

Termin ważności ma znaczenie? Można zjeść przeterminowane jedzenie?

Katechiny – działanie, źródła w diecie, właściwości

Meal prep – co to jest i jak go zaplanować? Menu na trzy dni

Fitoestrogeny – gwarancja zdrowia i dobrego samopoczucia, zwłaszcza w czasie menopauzy

Morele – wartość odżywcza, indeks glikemiczny, przepisy

Bromelaina – właściwości, wskazania i przeciwwskazania. Na co pomagają tabletki z ananasa?

Deska serów – na imprezę i nie tylko. Jak ją zrobić, jakie wino będzie najlepsze?

Jak zapobiegać stanom zapalnym i jak je zmniejszać, by cieszyć się zdrowiem? Poznaj zasady diety przeciwzapalnej

Polenta – co to jest, jak gotować? Przepis na kaszę kukurydzianą 

Marta Stoberska: Kiedyś usłyszałam, że nie wyglądam jak trenerka. Bo co? Bo nie mam kraty na brzuchu i trzęsie mi się skóra na tyłku?

Mleko acidofilne – co to jest, właściwości, gdzie kupić

Plan żywieniowy – jak go ułożyć? Co jeść, by zdrowo się odżywiać?

„Głodówka oczyszczająca nie istnieje. Bo z czego miałaby oczyszczać? Raczej nie z toksyn czy złogów w jelitach” – mówi dietetyk kliniczny Kamil Paprotny

Meczą cię wzdęcia, gazy, zaparcia? „Zadbaj o aktywację MMC!” / istock

Męczą cię wzdęcia, gazy, zaparcia? „Zadbaj o aktywację MMC!” – podpowiada dietetyczka

„Zbyt niski poziom cholesterolu zwiększa ryzyko nie tylko agresji, ale także choroby afektywnej dwubiegunowej, depresji i samobójstw” – mówi psychodietetyczka Agnieszka Ślusarska-Staniszewska

Czego nie można jeść w trakcie ciąży? Odpowiedzi mogą Cię zaskoczyć!

Owady i kotlet z probówki to jedzenie przyszłości? Jagna Niedzielska: „potrzebna nam rewolucja mentalna”

„Budzę się i jem, by móc znowu zasnąć”, czyli czym jest zespół nocnego jedzenia (NES). Rozmowa z psycholożką zdrowia Agnieszką Węgiel

Zioła szwedzkie – czym są, właściwości, zastosowanie. Przepis na nalewkę

×