Przejdź do treści

Kobalt – właściwości, niedobór, źródła, alergia na kobalt

owoce morza
Kobalt/iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Kobalt jest kluczowym składnikiem witaminy B12 i jest niezbędny do syntezy hemoglobiny. Zapotrzebowanie dzienne w organizmie na kobalt wynosi 10 mikrogramów. Takie ilości kobaltu można dostarczyć wraz z dietą. Nadmiar kobaltu jest szkodliwy i może prowadzić do zatrucia kobaltem. Ponadto niektóre osoby dotknięte są alergią na kobalt.

Co to jest kobalt?

Kobalt (Co) to pierwiastek zaliczany do grupy żelazowców. Gdzie występuje kobalt? Kobalt to pierwiastek występujący powszechnie w skorupie ziemskiej, a zawartość kobaltu w organizmie człowieka jest znikoma. Do czego wykorzystywany jest kobalt? Zastosowanie znalazł w akumulatorach litowo – jonowych czy niklowo – kadmowych. Ponadto pierwiastek ten wykorzystywany jest w medycynie do sterylizacji sprzętu medycznego, a także w radioterapii.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
PROMOCJA
Trawienie, Promocje
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
20,00 zł 79,00 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł

Rola kobaltu w organizmie

Zapotrzebowanie organizmu człowieka na kobalt jest znikome, jednak nie oznacza to, że rola tego pierwiastka jest mało znacząca. Kobalt to ważny składnik cyjanokobalaminy – witaminy B12 niezbędnej do budowy koenzymów. Witamina B12 odpowiada ponadto za wytwarzanie kwasów nukleinowych i czerwonych krwinek, przemiany energetycznych składników diety oraz prawidłowe funkcjonowanie tkanki nerwowej.

Dobowe zapotrzebowanie na kobalt

Dzienne zapotrzebowanie na kobalt nie zostało określone. Wynika to z faktu, że zapotrzebowanie organizmu na kobalt jest znikome i codzienna dieta powinna bez trudu zapewnić odpowiednią podaż tego pierwiastka.

Zwiększone zapotrzebowanie na kobalt

Zwiększone zapotrzebowanie na kobalt wykazują osoby stosujące dietę wegetariańską lub wegańską, a także cierpiące na zaburzenia odżywiania (anoreksja, bulimia) czy nadużywające alkoholu.

Źródła kobaltu w diecie

Kobalt w jedzeniu występuje przede wszystkim w tych produktach spożywczych, które bogate są w witaminę B12. Mowa o produktach pochodzenia zwierzęcego, takich jak:

  • owoce morza
  • mięso i podroby: wątroba, nerki
  • mleko

Należy pamiętać, że witamina B12 nie jest odporna na działanie światła, wilgoci, wysokiej i niskiej temperatury. Ponadto kobalt występuje w kakao, pełnoziarnistych produktach zbożowych,  zielonolistnych warzywach.

Niedobór kobaltu

Zbyt niski poziom kobaltu związany jest z jednoczesnym niskim poziomem witaminy B12. Objawy niedoboru kobaltu to m. in.:

  • osłabienie włosów
  • ból języka
  • anemia megaloblastyczna z objawami ogólnymi, takimi jak bladość, osłabienie, utrata apetytu, spadek masy ciała, drętwienie kończyn, apatia, depresja
  • objawy neurologiczne towarzyszące anemii megaloblastycznej – zaburzenia czucia, drętwienie i mrowienie kończyn, problemy z mową, pogorszenie koordynacji ruchowej.

 

Nadmiar kobaltu i zatrucie kobaltem

Do przedawkowania kobaltu może dojść w efekcie nadmiernego stosowania suplementów diety zawierających ten pierwiastek. Skutki nadmiaru kobaltu to przede wszystkim niewydolność krążenia, powiększenie serca i tarczycy wynikające z nadprodukcji krwinek czerwonych i uszkodzenia tych narządów.

Zatrucie kobaltem jest konsekwencją ekspozycji organizmu na kobalt i najczęściej dotyczy pacjentów, u których zastosowano implanty bioder zawierające kobalt.

Alergia na kobalt

Alergia na kobalt to rodzaj alergii kontaktowej. Zazwyczaj alergia na kobalt występuje łącznie z alergią na nikiel i chrom. Alergia na nikiel i kobalt może dotyczyć osób w każdym wieku. Po kontakcie skóry z przedmiotami zawierającymi kobalt pojawia się alergia na nikiel i kobalt. Objawy  np. sztuczną biżuterią, pojawia się zaczerwienienie skóry, świąd, wysypka grudkowa. Gdy pojawia się uczulenie na kobalt – czego unikać? Należy ograniczyć kontakt z zawierającymi kobalt:

  • biżuterią
  • tuszami do tatuażu
  • farbami
  • kosmetykami kolorowymi
  • barwników spożywczych.

Bibliografia:

Buczyłko K., Nie tylko alergeny IgE – zależne: kobalt; Alergia 4/ 2018

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Gdy jelita stają się leniwe. Jak je rozruszać, by poczuć się dobrze?

świąteczne ciasteczka

Świąteczne zasady na mniejsze zło. Jak jeść, by się nie przejeść?

Tych rzeczy nie jedz przed randką! Sprawdź naszą czarną listę

Urozmaicaj i próbuj, czyli wegetariański tuning dnia

Omlet fit – przepis na zdrowy omlet z bananem

kobieta pijąca koktajl

„Czysta micha” wcale nie taka czysta! Dlaczego trend „clean eating” przynosi więcej szkody niż pożytku?

„Bycie na diecie stało się w naszej kulturze atrybutem kobiety”. Psychodietetyczka Małgorzata Akkus wyjaśnia, dlaczego diety odchudzające są nieskuteczne i dlaczego warto zacząć jeść intuicyjnie

„Bycie na diecie stało się w naszej kulturze atrybutem kobiety”. Małgorzata Akkus tłumaczy, jak jeść intuicyjnie i dlaczego diety odchudzające są nieskuteczne

Jak podkręcić metabolizm, gdy organizm się starzeje? 7 kluczowych porad/fot. Pexels

Jak podkręcić metabolizm, gdy organizm się starzeje? 7 kluczowych porad

„Głodówka oczyszczająca nie istnieje. Bo z czego miałaby oczyszczać? Raczej nie z toksyn czy złogów w jelitach” – mówi dietetyk kliniczny Kamil Paprotny

Dieta na urlopie. Jak uniknąć niezdrowych pułapek?

Jak naturalnie obniżyć ciśnienie – jaka dieta jest najlepsza?

Nie, dziękuję, jestem na diecie

Chcesz jeść zdrowo, ale bliscy kuszą cię słodkościami? Naucz się mówić NIE!

Jod - właściwości, niedobór i nadmiar, naturalne źródła /fot. iStock

Jod – właściwości, niedobór i nadmiar, naturalne źródła

Nowa "dieta cud", która podbija Hollywood - dieta bulionowa. Dietetyczka wyjaśnia, czy słusznie zyskała sławę

Nowa „dieta cud”, która podbija Hollywood – dieta bulionowa. Dietetyczka wyjaśnia, czy słusznie zyskała sławę

Kobieta je lody

7 dietetycznych mitów. O których definitywnie możesz zapomnieć?

Czy można pić kawę podczas…? Internistka odpowiada na najczęściej wyszukiwane hasła w Google

Dieta owsiankowa. Jest skuteczna, ale czy bezpieczna?

Męczą cię zaparcia? Zobacz, jakie produkty powinnaś jeść, aby się ich pozbyć

Zdrowa sałatka

Masz zimową chandrę? Jej przyczyną może być dieta. Ekspertka radzi, co jeść, aby poprawić sobie nastrój

kobieta ćwiczy

„Nie traktuj odchudzania jako jedynego słusznego wyboru w drodze do zmiany nawyków. Popatrz na swoje ciało jak na maszynę, która potrzebuje paliwa” – apeluje Marta Stoberska

Suszone owoce

Suszone owoce – wartości odżywcze, indeks glikemiczny. Jak suszyć owoce?

Sałatka z warzywami

Piramida żywienia – co to jest i jak ją rozumieć?

Pokrojone buraki

7 rzeczy, za które pokocha cię twoja wątroba

„Ciało reguluje wagę jak termostat. Nie wie, że zależy nam np. na wyszczupleniu ud, więc walczy o ochronę swoich zasobów”. O teorii wagi chronionej mówi psychodietetyczka Małgorzata Zięba

×