Przejdź do treści

Kiełki brokułowe – właściwości, wartości odżywcze, hodowla

Tekst o właściwościach, wartościach odżywczych kiełków brokułowych. Na zdjęciu: Zbliżenie zielonych kiełków - HelloZdrowie
Kiełki brokułowe – właściwości, wartości odżywcze, hodowla Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Podoba Ci
się ten artykuł?

Choć kiełki roślin znane są od starożytności, to szczególną popularność zyskały dopiero w XIX wieku. Doceniono wówczas ich walory odżywcze i zdrowotne. Dzięki włączeniu ich do codziennej diety możesz znacząco zmniejszyć ryzyko wystąpienia chorób cywilizacyjnych. Mieszkańcy krajów azjatyckich już dawno docenili kiełki. Jeśli i ty chcesz się cieszyć dobrym zdrowiem i długowiecznością wypróbuj kiełki brokułowe wyhodowane samodzielnie.

Kiełki brokułowe – wartości odżywcze

Kiełki brokułu zawierają substancje antyoksydacyjne, antynowotworowe, antymikrobiologiczne i wspierające system odpornościowy. Zawierają przy tym 51 kcal w 100 g produktu. Jest to wartość stosunkowo duża w porównaniu do tych ze słonecznika czy fasoli mung. Wysoki udział błonnika sprawia jednak, że nie jest to produkt tuczący. 

Kiełki brokułu to również produkt dostarczający ważne dla zdrowia witaminy rozpuszczalne w wodzie (C i z grupy B) i tłuszczach (A, E, K). Dodając ten składnik do przyrządzanych na co dzień potraw uzupełnisz w organizmie mikro i makroelementy: wapń, żelazo, cynk, fosfor, magnez, siarka, potas, jod, mangan, lit, selen.

Kiełki brokułu są źródłem wartościowych związków fenolowych. Wyodrębnić można aż 15 różnych substancji tego typu. Wśród kwasów polifenolowych dominują (galusowy, wanilinowy oraz benzoesowy), natomiast wśród flawonoidów największe stężenie odnotowuje się dla: kemferolu i katechiny. 

To jednak nie wszystko! W produkcie tym znajdziesz także: koenzym Q10, sulfofran, kwasy tłuszczowe omega-3, karoten, luteina i białko.

Błonnik witalny

Kiełki brokułu – właściwości

Związki fenolowe działają przeciwutleniająco, co spowalnia proces starzenia, wspiera organizm w łagodzeniu stanów zapalnych, a także zmniejsza ryzyko rozwoju chorób nowotworowych.

Kiełki brokułu zwalczają także wolne rodniki Są to atomy pozbawione pary, które poruszają się po organizmie, niszcząc komórki i tkanki, które napotkają na swojej drodze. Likwidowanie tych cząstek sprawi, że nie tylko będziesz wyglądać zdrowiej, ale również tak będziesz się czuć.

Co ciekawe – kiełki brokułu wpływają na aktywność enzymów chroniących przed stresem oksydacyjnym. Czym jest to zaburzenie? To sytuacja, gdy organizm nie jest w stanie zachować równowagi między wolnymi rodnikami a antyoksydantami. Skutkiem tego są dolegliwości sercowo-naczyniowych i zaburzenia wzroku. Jesli więc cierpisz na miażdżycę, choroby wieńcowe czy jesteś po zawale – włącz ten produkt do swojej codziennej diety.

W kiełkujących nasionach brokułu alergizujące białka ulegają hydrolizie. Dzięki temu tracą niemal całkowicie właściwości uczulające. Jeśli masz uczulenie na brokuły, same kiełki nie powinny wywołać reakcji immunologicznej.

Kiełki brokułu – jak hodować?

Jeśli jesteś wielbicielem kiełków brokułu, z pewnością nie brakuje ich na twojej cotygodniowej liście zakupów. Pamiętaj jednak, że tylko świeżo zebrane zachowują komplet wartościowych składników. Zacznij więc samodzielnie je uprawiać. Nie jest to zajęcie ani kosztowne, ani wymagające.

Nasiona brokułu na kiełki – cena

Cena zakupu 50 g opakowania nasion na kiełki brokułu oscyluje wokół 5 zł. Znacznie popularniejsze są jednak takie o wadze 1 kg. Kosztują zwykle ok. 40-50 zł.

Kiełki brokuła – gdzie kupić?

Nasiona na kiełki z brokuła znajdziesz przede wszystkim w sklepach ze zdrową żywnością i produktami ekologicznymi

Możesz je również kupić przez internet. Wówczas z pewnością zapłacisz za nie nieco mniej niż podczas zakupów stacjonarnych.

Kiełki z brokuła – zasady wysiewu

Uprawę kiełków możesz rozpocząć wykorzystując w tym celu szklane słoiki, na których dnie ułożysz nawilżoną gazę lub inny chłonny materiał. Jeśli to zajęcie ci się spodoba – kup kilkupoziomową kiełkownicę. Pozwoli ci ona uprawiać większe ilości kiełków brokułu jednocześnie lub kilka różnych gatunków kiełków.

Nasiona zalej ciepłą wodą i odstaw na ok. osiem godzin. Pozwoli im to napęcznieć, dzięki czemu szybciej wzrosną. Wyłóż je na zwilżoną powierzchnię. Pamiętaj, by regularnie przelewać je wodą, co ma zapobiec rozwojowi pleśni. Dbaj również o to, by miały zapewnione stale wilgotne podłoże i dostęp do świeżego powietrza. Po ok. czterech lub pięciu dniach będą gotowe do spożycia. 

Po zbiorze najlepiej zjeść je od razu. Jeśli plony są obfite – przechowuj kiełki brokułowe w lodówce nie dłużej niż kilka dni. Po tym czasie tracą cenne wartości odżywcze i stają się dobrym siedliskiem dla rozwoju pleśni.

Kiełki brokułu – jak jeść?

Jeśli dotychczas kiełki brokułu nie gościły na twoim stole, może być to skutek nieznajomości produktu, albo poczucia, że może być on spożywany wyłącznie w postaci surowej. Nic bardziej mylnego! 

Choć po obróbce cieplnej kiełki brokułu tracą część składników odżywczych, to nadal są wartościowe, smaczne i aromatyczne.

jajko

Możesz je dodać do:

  • sałatek i surówek,
  • zapiekanek,
  • panierek,
  • kanapek (w tym kanapek na ciepło),
  • sosów,
  • zup.

 

Bibliografia:

  1. P. P. Lewicki, Kiełki nasion jako źródło cennych składników odżywczych, „Nauka. Technologia. Jakość” 2010, nr 6 (73), s. 18–33.
  2. M. Świeca, U. Gawlik-Dziki, D. Dziki, B. Baraniak, Kiełki brokułu jako źródło potencjalnie bioprzyswajalnych antyoksydantów, „Bromatologia i Chemia Toksykologiczna” 2012, nr 3, s. 488–493.
  3. J. Szulc, K. Czaczyk, G. Gozdecka, Metody otrzymywania kiełków – od upraw domowych do produkcji przemysłowej, „Nauka. Technologia, Jakość” 2017, nr 3 (112), s. 27–40.

Podoba Ci się ten artykuł?

Powiązane tematy: