Przejdź do treści

Czujesz, że „jedziesz na oparach”? Michał Kot podpowiada, z czego to może wynikać i dzięki czemu zyskasz więcej energii

Czujesz, że "jedziesz na oparach"? Michał Kot podpowiada, z czego to może wynikać i dzięki czemu zyskasz więcej energii
Czujesz, że "jedziesz na oparach"? Michał Kot podpowiada, z czego to może wynikać i dzięki czemu zyskasz więcej energii/ Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

„Znasz to uczucie, kiedy budzisz się rano i dalej jesteś zmęczona, i nic ci się nie chce? Jeśli tak, chcę twoją uwagę zwrócić na dwie rzeczy” – pisze na swoim profilu na Instagramie Michał Kot, student dietetyki i absolwent kierunku elektroradiologia, który w swojej pracy zajmuje się w szczególności dietetyką hormonalną kobiet. 

Skąd bierze się duże zmęczenie?

„Ostatnio napisała do mnie wiadomość pani, której w ogromnym stopniu w poprawie samopoczucia i poziomu energii pomogły uzupełnienie żelaza, witaminy B12 i kwasu foliowego. Dopiero kiedy zrobiła badania, zobaczyła, że jej organizm był niedożywiony, i 'jechał na oparach'” – opowiada na swoim profilu na Instagramie Michał Kot.

W jej przypadku pomogło zadbanie o odżywczą dietę oraz uzupełnienie niedoborów i problem zniknął. Ale każdy przypadek jest inny, więc nie warto diagnozować się na przykładzie tej konkretnej osoby. Ekspert wyjaśnia, o co warto zadbać, jeśli mamy wrażenie, jakby nasze baterie były ciągle na wyczerpaniu.

„Znasz to uczucie kiedy budzisz się rano i dalej jesteś zmęczona, i nic ci się nie chce? Jeśli tak, chcę twoją uwagę zwrócić na dwie rzeczy: niedobory i zaburzenia glikemii (nadmiar glukozy lub hipoglikemię)” – wskazuje pierwszą z nich Kot.

Dodaje, że witamina B12, żelazo, kwas foliowy, magnez, witamina B2 i B3 są niezbędne dla pracy mózgu i produkcji energii w organizmie. Z kolei cynk, żelazo, jod, selen są niezbędne do prawidłowej pracy tarczycy, której hormony w znacznym stopniu wpływają na gospodarkę energetyczną.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł
PROMOCJA
Trawienie, Promocje
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
20,00 zł 79,00 zł
Hemochromatoza - zmęczenie jest jednym z objawów / istock

Szybko zobaczysz różnicę

Drugi, bardzo ważny czynnik, o który warto zadbać poza niedoborami, to gospodarka cukrowa. Jak podkreśla Michał Kot, kluczowe jest to, żeby zachować w niej równowagę. Ani niedobór, ani nadmiar glukozy nie jest korzystny dla naszego zdrowia.

Nadmiar glukozy i insuliny niekorzystnie wpływa na neuroprzekaźniki, układ dopaminowy (dopamina to taki neuroprzekaźnik 'chce mi się, super!’), mitochondria (tu produkowana jest energia) czy stan zapalny. Powoduje również nadmierną senność! Z drugiej strony spadki cukru (hipoglikemia) powodują uczucie nagłego 'wyciągnięcia wtyczki z prądu’, zaburzeń koncentracji, problemów ze skupieniem” – tłumaczy autor wpisu.

Co więc zrobić, żeby zadbać o dwa ważne elementy, niedobory i równowagę cukrową, i przestać „jechać na oparach”? Ekspert radzi:

  • uzupełnij poziom B12, kwasu foliowego, witaminy B6, żelaza, magnezu, cynku (najlepiej odżywczą dietą, na początku pomóc może także suplementacja),
  • zadbaj o dietę z niskim indeksem glikemicznym, zdrowe tłuszcze! Często dobrze sprawdza się ograniczenie węglowodanów.

„Niedobory przyczyniają się do niedoczynności tarczycy czy anemii, a jeśli do tego dochodzi insulinooporność, a idąc dalej – stres i brak snu, mamy potężne połączenie pogarszające funkcjonowanie!” – podkreśla Kot. „Szybko zobaczysz różnicę, wprowadzając odpowiednie zmiany” – dodaje.

Kobieta siedzi zmęczona

Michał Kot – kim jest?

Michał Kot jest studentem dietetyki i absolwentem kierunku elektroradiologia na Medycznym Studium Zawodowym im. Stanisława Liebharta w Lublinie. W swojej pracy w szczególności zajmuje się dietetyką hormonalną kobiet. W mediach społecznościowych chętnie dzieli się swoją wiedzą. Jego profil na Instagramie obserwuje ponad 124 tys. osób.

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez MICHAŁ KOT (@michal.kot)

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Berberys – zastosowanie w kuchni, kosmetologii i suplementach diety

Czym jest inozytol i czy jego stosowanie jest bezpieczne? Inozytol a zespół policystycznych jajników

Jak selen i cynk działają na potencję i libido?

Niedobór witaminy C – mit o lewoskrętnej witaminie C, źródła suplementacji

Teobromina – występowanie, działanie i dawkowanie. Gdzie jej szukać w przyrodzie i na sklepowych półkach?

pomidorki koktajlowe

Pomidory dostarczają mnóstwo dobra. Jaki jest twój ulubiony gatunek?

Jak zrobić własną miskę superodżywczych polifenoli? Podpowiada Michał Kot

Jak zrobić własną miskę superodżywczych polifenoli? Podpowiada Michał Kot

relaksująca się młoda kobieta

9 witamin i minerałów, które pomogą ci lepiej spać

Bromelaina – właściwości, wskazania i przeciwwskazania. Na co pomagają tabletki z ananasa?

Masz słabe, łamliwe paznokcie? Dietetyczka kliniczna wyjaśnia, jak możesz wzmocnić je dietą

Masz słabe, łamliwe paznokcie? Dietetyczka kliniczna wyjaśnia, jak możesz wzmocnić je dietą

Ogórkowe love, czyli 3 letnie przepisy z ogórkiem

Przedawkowanie witaminy C – przyczyny, objawy, postępowanie

Witamina E a płodność - jaki jest między nimi związek? Wyjaśnia dietetyczka kliniczna Emilia Cesarek

Witamina E a płodność – jaki jest między nimi związek? Wyjaśnia dietetyczka kliniczna Emilia Cesarek

Kroplówki witaminowe – na czym polegają i ile kosztują? Czy to bezpieczne?

Z kiszonkami lepiej nie przesadzać! Eksperci z Dietetyki #NieNaŻarty wyjaśniają dlaczego

Z kiszonkami lepiej nie przesadzać! Eksperci z „Dietetyki #NieNaŻarty” wyjaśniają, dlaczego

Słyszałaś o oleju z poziomki? Naukowcy z Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu odkryli, że jest skarbnicą witamin

Słyszałaś o oleju z poziomki? Naukowcy z Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu odkryli, że jest skarbnicą witamin

Moda na kawę z grzybami ma sens? Sprawdziłyśmy, czy grzyby funkcjonalne to dobry sposób na lepsze zdrowie i nastrój

Jak długo trzeba brać suplementy, żeby zauważyć rezultaty?

Kwas foliowy – nie tylko dla kobiet w ciąży

"Dieta realnie przekłada się na kondycję zdrowia psychicznego" - podkreśla farmeceutka. Co jeść, żeby zadbać o układ nerwowy?

„Dieta realnie przekłada się na kondycję zdrowia psychicznego” – podkreśla Zofia Winczewska. Co jeść, żeby zadbać o układ nerwowy?

Kiedy potrzebujesz elektrolitów?

7 suplementów stworzonych z myślą o kobietach

Suplementy dla kobiet – sprawdź, czy twój organizm ich nie potrzebuje

Suszone owoce

Suszone owoce – wartości odżywcze, indeks glikemiczny. Jak suszyć owoce?

olej z krokosza barwierskiego

Olej z krokosza barwierskiego – co to jest, właściwości

×