Przejdź do treści

Rzodkiewka – nie tylko do kanapki. Propozycja na obiad z tym warzywem w roli głównej

pęczek rzodkiewki
Fot. iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
„Jem warzywa, ale mam po nich rewolucje jelitowe” – znasz to? Dietetyczka wyjaśnia, dlaczego tak się dzieje
Jak zrobić własną miskę superodżywczych polifenoli? Podpowiada Michał Kot
Lara Gessler o życiu z ortoreksją: „Wpadałam w panikę, kiedy miałam pięć, a nie sześć migdałów na śniadanie”
Dynia – pomarańczowa alternatywa dla smutnej jesiennej aury. Zobacz, jakie przepisy poleca Kasia Bem
Co robi alkohol kobiecie po 30. urodzinach?

Pełna smaku rzodkiewka to herb wiosny. Urzeka kolorem, kształtem i pięknym, dorodnym pęczkiem liści – które również można wykorzystać, na przykład przygotowując zupę krem! Czy jej kariera musi kończyć się na twarożku? Zapewniam was, że nie. 

Rzodkiewka to nie tylko pyszny, lekko ostry smak. To także mnóstwo składników odżywczych. Znajdziecie w niej witaminę C wspomagającą odporność. Zawarty w rzodkiewce olejek gorczycowy, nadający jej charakterystyczny ostry smak, poprawia funkcjonowanie układu pokarmowego, a związki siarki poprawiają kondycję skóry, włosów i paznokci.

Skoro rzodkiewka to samo zdrowie, postanowiłam potraktować ją jako wyzwanie. Chodziło mi po głowie wykorzystanie jej na ciepło, podduszenie w czerwonym winie i ułożenie na razowej grzance, ale gdy moje myśli wypełniły rzodkiewkowe tzatziki, nie mogłam już myśleć o niczym innym. Nie chciałam jednak rezygnować z pokazania, że na ciepło też jest pysznym pomysłem, więc poszatkowałam ją do placuszków z kaszy jaglanej. W połączeniu z kaszą jaglaną, której właściwości sprawiają, że jest prawdziwym superbohaterem wśród zdrowych produktów, rzodkiewka staje się częścią naprawdę sycącego posiłku wspierającego nasz organizm. No i jest pysznie!

Placki z kaszy jaglanej i rzodkiewki z rzodkiewkowymi tzatzikami (8 placków)

Zdjęcie:  Marta Śliwicka | Burczymiwbrzuchu

Składniki na placki: 

– pół szklanki kaszy jaglanej (szklanka to ok. 330 ml)
– 1 szklanka wody
– 5 posiekanych rzodkiewek
– 1 ząbek czosnku
– pół pęczka młodego szczypiorku
– 1 łyżka miodu
– 12 łyżek mąki pszennej razowej
– 2 jajka
– kilkanaście kropli tabasco
– sól, pieprz
– oliwa do smażenia

Ugotuj kaszę w 1 szklance osolonej wody, aż pochłonie całą wodę. Do ugotowanej kaszy dodaj posiekane rzodkiewki i posiekany szczypiorek. Czosnek przeciśnij przez wyciskarkę i dodaj do kaszy. Dodaj resztę składników, ale zanim dodasz jajka i mąkę razową, sprawdź, czy placuszki są odpowiednio doprawione. Dodaj jajka i mąkę i dobrze wymieszaj masę.

Rozgrzej oliwę na patelni i nakładaj łyżką takie porcje, jakiej wielkości chcesz mieć placki. Smaż z jednej strony, a następnie odwróć i usmaż drugą stronę. Wyjmuj usmażone placki na papierowy ręcznik, aby pozbyć się nadmiaru tłuszczu. Podawaj na ciepło z zimnymi tzatzikami.

Składniki na rzodkiewkowe tzatziki:

– 200 g jogurtu greckiego
– 3 posiekane rzodkiewki
– 1 ząbek czosnku
– 1 łyżeczka oliwy z oliwek
– 1 łyżeczka miodu
– sól, pieprz

Do miseczki wlej jogurt i dodaj posiekane rzodkiewki. Przeciśnij czosnek przez wyciskarkę i dodaj do miski. Dodaj oliwę, miód i dopraw solą i pieprzem. Tzatziki najlepiej przygotować co najmniej godzinę przed podaniem z plackami, aby zdążyły się dobrze przegryźć w lodówce.


Śliwka (z bloga Burczymiwbrzuchu): razem z przyjaciółką Tosią od ponad trzech lat prowadzi bloga kulinarnego Burczymiwbrzuchu oraz stronę o domowym wypieku chleba smakowitychleb.pl. Od zawsze kochała dobrze zjeść, jednak pewnego dnia przestało jej to wystarczać, więc zabrała się do gotowania. Ogromną przyjemność sprawia jej „leczenie” niezdrowych dań pełnowartościowymi składnikami. Ostatnio oszalała na punkcie kaszy, co udowodniła również w tym przepisie. 

Zobacz także

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Topinambur – przepis na danie ze słonecznika bulwiastego

tofu

Tofu wcale nie musi być nudne. Podkręcamy kultowy ser!

Bruschetta z figami

Bruschetta z figami. Smakuje obłędnie, a jest zaskakująco prosta w wykonaniu!

Kasza jaglana z granatem

Potrzebujesz pełnej miski energii? Mamy na to sposób – pyszną jaglankę z granatem

Domowa chałwa

Domowa chałwa to prawdziwa skarbnica wartości odżywczych! Wypróbuj sama

Wegańskie tarty z borówkami

Wegańskie tarty z kremem kokosowym i borówkami. Pyszny, sezonowy deser!

Smoothie bowl

Smoothie bowl ze śliwkami. Porcja energii na cały dzień

Kiszone cytryny

Kiszone cytryny – doskonałe źródło witamin

Jedzenie dla psa – jak karmić szczeniaka i dorosłego psa? Najciekawsze przepisy

Porchetta – czym jest i jak ją przyrządzić?

Mozzarella di bufala – jak jeść, gdzie kupić, przepisy

Pudding

Warstwowy pudding chia. Doskonale wpływa zarówno na ciało jak i umysł

Zupa kurkowa z soczewicą i batatem

Zupa kurkowa z soczewicą i batatem

istockphoto.com

Domowa piekarnia – dwa przepisy na chleb, który zrobisz sama w domu!

Kobieta trzyma w rękach kanapkę

Superkanapki z batata. Bezglutenowe, wegańskie i zdrowe

Ogórkowe love, czyli 3 letnie przepisy z ogórkiem

Naleśniki ryżowe z kabaczkiem. Aromatyczne danie w sam raz na sierpień

pasta z bakłażana

Baba ghanoush – pasta z bakłażana. Smakuje tak, jak wygląda!

Woda smakowa może być zdrowa. Wystarczy ją samodzielnie zrobić

Lody z zielonego groszku. Obłędny smak, bajeczny kolor!

Sorbety warzywno-owocowe. Idealnie pomogą przetrwać upały!

Kto ma ochotę na szklankę zimnej lemoniady lub mrożonej herbaty? Są genialne na upał

Chia fresca - lemoniada z nasionami chia

Chia fresca – lemoniada z nasionami chia. Na upały idealna!

Lody

Wegańskie lody bakaliowe. Nie zawierają dodatkowego cukru, śmietany ani mleka

Najpopularniejsze

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Przeterminowana żywność / unsplash

Termin ważności ma znaczenie? Można zjeść przeterminowane jedzenie?

18 dań wege, które pokochają mięsożercy

18 dań wege, które pokochają mięsożercy. Najlepsze przepisy z wegańskich i wegetariańskich blogów

Jesz za mało? 8 sygnałów, że masz zbyt niskokaloryczną dietę

6 zaskakujących rzeczy powodujących wzdęcia

8 rzeczy, za które pokocha cię twój żołądek. Zobacz, jak wspomóc jego funkcjonowanie!

8 rzeczy, za które pokocha cię twój żołądek. Zobacz, jak wspomóc jego funkcjonowanie!

Kiszone pomidory -przepis. Jak kisić zielone pomidory?

Kiszone pomidory – przepis. Jak kisić zielone pomidory?

Co jeść podczas infekcji? Menu na cały dzień

Przeziębiłaś się? Dodaj te składniki do codziennej diety

Męczą cię zaparcia? Zobacz, jakie produkty powinnaś jeść, aby się ich pozbyć

Kobieta

Czy organizm może nie tolerować kawy? Sprawdziłyśmy!

elektrolity

Dopadają cię zawroty głowy albo skurcze mięśni? To sygnały, że możesz mieć problem z elektrolitami

pizza kobieta

Brak apetytu, a chcesz przytyć? Oto 5 patentów na „coś na apetyt”

nalewka cytrynówka

Ile procent powinna mieć nalewka? Jak działa na zdrowie?

avocado

9 produktów, które regulują poziom cukru

relaksująca się młoda kobieta

9 witamin i minerałów, które pomogą ci lepiej spać

Pokrojone buraki

7 rzeczy, za które pokocha cię twoja wątroba

×