Przejdź do treści

Ćwiczenia czy dieta – co lepiej spala tłuszcz?

Tekst o znaczeniu diety i ćwiczeń w odchudzaniu. Na zdjęciu: Kobieta trzymająca kettlebell - HelloZdrowie
Fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Podoba Ci
się ten artykuł?

Rzucić się w wir treningów czy jednak postawić na dietę redukcyjną? Każdy trener powie ci, że i jedno, i drugie jest ważne. Jeśli jednak zapytacie, co wybrać, by schudnąć szybciej, priorytetem okaże się jedzenie, nie trening.

Każdy trener powie ci, że i jedno, i drugie jest ważne. Jeśli jednak zapytacie, co wybrać, by schudnąć szybciej, priorytetem okaże się jedzenie, nie trening.

Dlaczego? Ponieważ osoby, które chcą schudnąć muszą stworzyć dzienny deficyt kaloryczny. Nawet jeśli będzie to jedyna zmiana, jaką wprowadzicie, będziecie chudnąć. Jednak jeśli zależy wam jednocześnie, by ciało było jędrne, nic nie wisiało, a mięśnie delikatnie się uwidoczniły, ani rusz bez treningu. Dlatego jest on tak ważny w kontekście racjonalnego odżywiania.

Po drugie jeśli nie będziecie zwracali uwagi na różnicę między energią dostarczaną, a energią wydatkowaną, zniweczycie efekty nawet najintensywniejszego treningu. Trenerzy są sfrustrowani, gdy ich klienci postanawiają zaprzepaścić ciężką pracę, jaką niedawno wykonali, wybierając się na ciastko lub makaron z serem. Czasami jedna wizyta w kafejce z pączkami równoważy liczbę kalorii spożytkowaną podczas treningu.

Być może wydaje wam się, że nie jesteście w stanie zjeść aż tyle, by efekty treningu poszły na marne. Przemyślcie to! Rowerzyści długodystansowi, pływacy czy maratończycy spalają dziennie ok. 5000 kalorii, a mimo to nie tracą na wadze. Jak to się dzieje? Celowo przyjmują ogromną liczbę kalorii, by pokryć wydatek energetyczny wynikający z treningów. Osoby, które próbują schudnąć, często postępują podobnie. Ćwiczą jak szalone, po czym konsumują wysokokaloryczne potrawy. Różnica polega jednak na tym, że w tym drugim przypadku jest to działanie nieprzemyślane (nie spalają podobnie jak maratończycy kilkudziesięciu tysięcy kalorii dziennie). W efekcie czego wskazówka ani drgnie.

Eksperci podkreślają więc, że sam ruch nie spowoduje zmniejszenia masy ciała. Nie bez przestrzegania diety. Warto pamiętać, że treningi to nie przepustka do objadania się. A jeśli zastanawiacie się, co wybrać by schudnąć, odpowiadamy – połączcie ruch i zdrowe jedzenie. Tylko to zapewni wam w pełni satysfakcjonujące rezultaty.

Podoba Ci się ten artykuł?

Powiązane tematy: