Przejdź do treści

Dzieci muszą pić! Jak często? Jakie napoje będą najlepsze? 5 najważniejszych zasad

Dzieci muszą pić! Jak często? Jakie napoje będą najlepsze? 5 najważniejszych zasad Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Nie tylko picie kawy. Sprawdź czego jeszcze nie warto robić na pusty żołądek
Mąka z amarantusa – właściwości, indeks glikemiczny
Carpaccio, trufle, pudding. Przepisy na 3 desery z awokado
Lubisz cytrusy? To super! Poznaj ich pięć zalet
Pasta z fasoli. Polski hummus idealny na śniadanie

Czy wiedziałeś, że dzieci słabiej odczuwają pragnienie? Ich ośrodek pragnienia nie jest jeszcze tak dojrzały jak u osoby dorosłej, więc łatwiej o odwodnienie. Dowiedz się, jakie płyny powinny się znaleźć w diecie dziecka.

Naucz dziecko pić regularnie

Organizm nie ma możliwości magazynowania większej ilości wody, dlatego musi ona być mu stale dostarczana. O konieczności napicia się informuje nas uczucie pragnienia. Jednak czas upływający od pojawienia się pragnienia do jego zaspokojenia (plus czas na zmetabolizowanie wody!) jest niekiedy zbyt długi. Istnieje wtedy ryzyko odwodnienia. U dzieci to niebezpieczeństwo jest jeszcze większe z powodu słabszego odczuwania pragnienia. Dzieci, szczególnie małe, są ruchliwe, większa ilość wody jest wtedy tracona z potem. Dlatego zadbaj, by dziecko systematycznie uzupełniało płyny. Utrata już 3 proc. wody z organizmu przejawia się zmęczeniem, spadkiem koncentracji i osłabieniem, co znacznie utrudnia na przykład naukę.

Przede wszystkim – woda

Najlepszym płynem, który gasi pragnienie, jest woda. Można podawać dziecku wodę z kranu, którą należy najpierw przegotować, lub wody butelkowane. Dostępne są wody źródlane, zalecane niemowlętom, oraz mineralne, które można podawać starszym dzieciom. Uwaga na tzw. wody smakowe. Mimo że słowo „woda” w nazwie sugeruje, że kupujemy produkt zdrowy i naturalny, to w rzeczywistości płyn ten może zawierać cukier lub substancje słodzące oraz wiele innych dodatków. Jeśli twoje dziecko nie lubi czystej wody, dodaj do niej kilka plasterków pomarańczy albo świeżych (lub mrożonych) owoców, np. malin.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Kompot – to jest to!

Świetnym, choć zapomnianym płynem w menu dziecka są domowe kompoty z owoców. Ich przygotowanie nie jest czasochłonne, za to kompoty są zdrowe i zwykle smakują dzieciom. Wystarczy ½ kg jabłek obrać ze skórki, pokroić w kostkę i wrzucić do wrzącej wody, by zminimalizować straty witamin. Do słodzenia zamiast cukru użyj miodu. W diecie dzieci mogą znaleźć się także herbatki owocowe oraz herbata zielona, o ile dziecko toleruje jej smak. By nie była cierpka, nie zalewaj jej wrzątkiem i zaparzaj maksymalnie 3 minuty.

Sok sokowi nierówny

Dzieci zazwyczaj bardzo lubią soki. Ale sok sokowi nierówny. Najlepiej zrobisz, jeśli wyciśniesz sok samodzielnie. Decydując się na gotowe soki z kartonu, koniecznie czytaj etykiety. Wybieraj te oznaczone napisem „bez dodatku cukru” lub „100 proc. sok”. Warto wiedzieć, że soki owocowe – także te w 100 proc. naturalne – zawierają węglowodany. Z tego względu wolniej wchłaniają się z przewodu pokarmowego, tym samym spowalniając nawodnienie. Dlatego jeśli zdecydujesz się na sok, rozcieńczaj go wodą. Zrezygnuj z zakupu nektarów. W rzeczywistości to woda z sokiem i cukrem oraz dodatkiem sztucznych substancji – nie warto!

Słodzone napoje zakazane

Sztucznie barwione, słodzone napoje gazowane to najgorszy wybór dla twojego dziecka. Są bardzo kaloryczne i zawierają cukier oraz masę sztucznych dodatków. To tzw. puste kalorie w płynie, z ich wypicia organizm nie ma żadnych korzyści. A może mieć jedynie straty. Duże spożycie tego typu napojów wiąże się z ryzykiem powstania wielu schorzeń, np. otyłości, próchnicy czy choroby refluksowej.

Dzieci biorą przykład ze swoich rodziców. Pamiętaj, że to, co pijesz, wpływa na kształtowanie nawyków żywieniowych twojego dziecka. Dziecko, które widzi rodzica popijającego wodę, chętniej sięgnie właśnie po nią niż po inne napoje.

 


Małgorzata Różańskadietetyczka z wykształcenia i zamiłowania. Jest właścicielką Poradni Dietetycznej „Foodarea”, w której uczy, jak dbać o siebie przez zdrowe odżywianie.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Jak pić więcej wody? Swoje sposoby na to, żeby nie zapomnieć o nawadnianiu organizmu, zdradza Agnieszka Pocztarska zdradza Agnieszka Pocztarska

Jak pić więcej wody? Swoje sposoby na to, żeby nie zapomnieć o nawadnianiu organizmu, zdradza Agnieszka Pocztarska

kompot z suszu

Kompot z suszu – dlaczego warto go pić?

Japońska dieta wodna – zasady i efekty

pijąca kobieta

Przemarznięta? Te napoje zimą rozgrzeją twój organizm skuteczniej niż herbata i kawa

Sok z selera naciowego – właściwości i przeciwwskazania

Kawa liofilizowana – czym jest i jak powstaje?

Pij wodę jesienią! Poznaj 4 najważniejsze powody, dla których warto to robić

7 sygnałów, że pijesz za dużo wody

Co powinnaś pić między posiłkami, gdy masz insulinooporność? Radzi dietetyczka Małgorzata Różańska

Co powinnaś pić między posiłkami, gdy masz insulinooporność? Radzi dietetyczka Małgorzata Różańska

Piwo

Piwo bezalkoholowe – czy jest zdrowe? Wyjaśniają żywieniowcy z profilu „Dietetyka nie na żarty”

Napój arbuzowy – twoje ciało podziękuje ci za tę chwilę wytchnienia

5 produktów, które pomogą przetrwać upały

zielona herbata na podkręcenie metabolizmu

Chcesz podkręcić metabolizm? Te napoje przyspieszają przemianę materii

8 szkodliwych mitów na temat kranówki. Sylwia Majcher tłumaczy, jakie są fakty

8 szkodliwych mitów na temat kranówki. Sylwia Majcher tłumaczy, jakie są fakty

Jak poradzić sobie z wodą zatrzymaną w organizmie? Radzi Agnieszka Pocztarska

Jak poradzić sobie z wodą zatrzymaną w organizmie? Radzi Agnieszka Pocztarska

Czy twarda woda jest dla nas niezdrowa? Mama Chemik tłumaczy

„Są sytuacje, w których woda z kranu naprawdę nie nadaje się do picia” – mówi Mama Chemik. Czy jednak zawsze należy wybierać wodę z butelki?

Napoje energetyczne Monster i Burn wycofane ze sprzedaży. Przekroczono zawartość jednej z substancji dodatkowych

Napoje energetyczne Monster i Burn wycofane ze sprzedaży. Przekroczono zawartość jednej z substancji dodatkowych

Elektrolity – sprawdź, czego jeszcze o nich nie wiesz

Zatrzymanie wody w organizmie. Oto przyczyny

6 napojów, które pomogą ci zasnąć

Pij wodę, gdy jest zimno!

Często jesz ryby i pijesz kranówkę? Sprawdź poziom ołowiu w organizmie

Tuczące napoje gazowane i energetyczne – mit czy fakt?

×