Przejdź do treści

Tendencja do tycia? Dietetyczka wyjaśnia, co tak naprawdę za tym stoi

Tycie mamy w genach? / unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Czas na przetwory śliwkowe. 3 wyjątkowe przepisy
Sól himalajska – hit czy kit? Wzięła ją pod lupę Paulina Górska
Znana sieć sklepów wycofuje rodzynki. Mogą być zanieczyszczone groźną dla zdrowia toksyną
Topinambur – przepis na danie ze słonecznika bulwiastego
Syropy z czarnego bzu, pigwy i aronii na przeziębienie. Zrób sobie naturalne antybiotyki

Tendencja do tycia to tak naprawdę siedzący tryb życia, dziedziczenie złych nawyków, spożywanie słonych, słodkich i tłustych przekąsek w nadmiarze oraz ignorowanie poczucia sytości. Monika Ciesielska, znana jako „dr Lifestyle”, rozwiewa wątpliwości dotyczące tego, czy niektórzy naprawdę tyją z powodu genów. 

Tendencja do tycia

„Zdolność generowania deficytu kalorycznego zależy od… genów” –  tak mógłby brzmieć clickbaitowy nagłówek artykułu o tym, jacy to my ludzie jesteśmy biedni na tym ziemskim łez padole. Bezbronne istoty wystawione na pokuszenie cukru, soli i tłuszczu, a i tak na nic nasze starania, skoro istnieją geny jak np. ALK, które mogą wpływać na poziom wydatku energetycznego. Co znaczy mniej więcej tyle, że osoby o takim samym wzroście, wieku, wadze, płci i poziomie aktywności mogą spalać nieco inną ilość kalorii” – tak rozpoczyna się najnowszy post na profilu „dr Lifestyle” na Instagramie.

Tym samym dietetyczka Monika Ciesielska podjęła się tematu poruszanej przez wiele osób „tendencji do tycia”.

„Możesz poświęcić kilka lat i jeszcze więcej tysięcy złotych, i szukać przyczyny trudności z odchudzaniem w genomie, łudząc się, że za twojego życia pojawi się skuteczna terapia celowana, która przyspieszy twoją Podstawową Przemianę Materii. A możesz zainwestować energię w to, co zależy tylko od ciebie, a co na 100 proc. przyniesie pozytywne skutki” – dodaje dietetyczka.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

odchudzanie

Jak zdrowo schudnąć?

Według ekspertki, warto zapoznać się z kilkoma punktami:

  • przestań się przejadać, niech uczucie sytości sygnalizuje zakończenie jedzenia (nawet najpyszniejszego),
  • zmień złe nawyki żywieniowe, które odziedziczyłeś po rodzicach,
  • jedz więcej warzyw, owoców, nabiału, strączków a mniej wysokoprzetworzonej żywności (słone, tłuste, słodkie = zwiększające skłonność do przejadania) ,
  • szukaj sposobów do zwiększenia poziomu aktywności, a nie kolejnych powodów do „kanapingu”,
  • uwierz, że nawet w kiepskich okolicznościach, w towarzystwie różnych chorób, a nawet niekorzystnej puli genowej, możesz skutecznie wypracować deficyt kaloryczny i redukować masę ciała.

Zamiast marudzić nad rzeczami, na które nie masz wpływu, skup się na tym, co możesz zrobić, żeby poprawić swoją sytuację. Pozytywnie, z zasadą 80/20 proc., z miejscem na wszystko, co lubisz, ale bez mnożenia kolejnych wymówek i zwalania winy za problem z otyłością wyłącznie na geny. Nawet jeśli trochę zależy od genów, to nadal więcej zależy od Ciebie!” – dodaje dietetyczka.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

? Zdolność generowania deficytu kalorycznego zależy od… genów ? Tak mógłby brzmieć clickbaitowy nagłówek artykułu o tym, jacy to my ludzie jesteśmy biedni na tym ziemskim łez padole. Bezbronne istoty wystawione na pokuszenie cukru, soli i tłuszczu, a i tak na nic nasze starania, skoro istnieją geny jak np. ALK, które mogą wpływać na poziom wydatku energetycznego. Co znaczy mniej więcej tyle, że osoby o takim samym wzroście, wieku, wadze, płci i poziomie aktywności mogą spalać nieco inną ilość kalorii ?. ?Możesz poświęcić kilka lat i jeszcze więcej tysięcy złotych, i szukać przyczyny trudności z odchudzaniem w genomie, łudząc się, że za Twojego życia pojawi się skuteczna terapia celowana, która przyspieszy Twoją Podstawową Przemianę Materii? ✅A możesz zainwestować energię w to, co zależy tylko od Ciebie, a co na 100% przyniesie pozytywne skutki ✅ ? przestań się przejadać, niech uczucie sytości sygnalizuje zakończenie jedzenia (nawet najpyszniejszego) ?zmień złe nawyki żywieniowe, które odziedziczyłeś po rodzicach ? jedz więcej warzyw, owoców, nabiału, strączków a mniej wysokoprzetworzonej żywności (słone, tłuste, słodkie = zwiększające skłonność do przejadania) ?‍♀️ szukaj sposobów do zwiększenia poziomu aktywności, a nie kolejnych powodów do kanapingu ? uwierz, że nawet w kiepskich okolicznościach, w towarzystwie różnych chorób a nawet niekorzystnej puli genowej możesz skutecznie wypracować deficyt kaloryczny i redukować masę ciała Zamiast marudzić nad rzeczami, na które nie masz wpływu, skup się na tym, co możesz zrobić, żeby poprawić swoją sytuację. Pozytywnie, z zasadą 80/20%, z miejscem na wszystko, co lubisz, ale bez mnożenia kolejnych wymówek i zwalania winy za problem z otyłością wyłącznie na geny. Nawet jeśli trochę zależy od genów, to nadal więcej zależy od Ciebie! #inspiracje #domoweinspiracje #kobieceinspiracje #infografika #infografiki #odchudzanie #redukcja #plussize #plussizepolska #ciało #ciałomotywacja #geny #siłakobiet #dbanieosiebie #dietetyka #dieta #mojadieta2020 #dietetycznie #nadwaga #otyłość #schudnąć #psychodietetyk #psychodietetyka #porady #kobiecerady #cytaty #pozytywnie #skuteczneodchudzanie

Post udostępniony przez Monika Ciesielska (@drlifestylepl)

Monika Ciesielska, czyli dr Lifestyle

Monika Ciesielska jest dietetyczką. Ukończyła Uniwersytet Medyczny w Łodzi. Na tym samym uniwersytecie ukończyła również biotechnologię medyczną. Wiedzę zdobywa na licznych konferencjach, kursach i szkoleniach. Inwestuje w kolejne certyfikaty, by móc prezentować na blogu najwyższej jakości treści.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Słodycze dla cukrzyka – jaki typ jest dozwolony? Zdrowe desery i przekąski

Bromelaina – właściwości, wskazania i przeciwwskazania. Na co pomagają tabletki z ananasa?

Anchois – co to, właściwości odżywcze, gdzie kupić, przepisy na dania z anchois

Irena Wielocha/ Fot. Andrzej Wielocha

„Cukrzycę typu II da się opanować dietą. I to była moja najważniejsza broń w tej walce” – pisze Irena Wielocha w swojej książce

Jak zapobiegać stanom zapalnym i jak je zmniejszać, by cieszyć się zdrowiem? Poznaj zasady diety przeciwzapalnej

Betulina – właściwości ekstraktu z kory i liści brzozy. Sok, krem czy napar? /fot. Pexels

Betulina – właściwości ekstraktu z kory i liści brzozy. Sok, krem czy napar?

MOM – mięso oddzielane mechanicznie. Co to jest? Czy to jeść?

Napój, sok, nektar czy koktajl? Wyjaśniamy, co będzie najlepszym wyborem

Mleko acidofilne – co to jest, właściwości, gdzie kupić

Plan żywieniowy – jak go ułożyć? Co jeść, by zdrowo się odżywiać?

Warzywa psiankowate – lista, właściwości zdrowotne, czy są bezpieczne

Jak wybrać arbuza, by był idealny? / pexels

Często kupujesz arbuza? Agnieszka Pocztarska podpowiada, którego wybrać, by był idealny

Przyprawa do ziemniaków pieczonych i smażonych – jak zrobić taką bez soli?

„Zbyt niski poziom cholesterolu zwiększa ryzyko nie tylko agresji, ale także choroby afektywnej dwubiegunowej, depresji i samobójstw” – mówi psychodietetyczka Agnieszka Ślusarska-Staniszewska

Dressing do sałatki – jak zrobić dobry sos sałatkowy?

Szybkowar – jak i co można w nim gotować, tabela czasu obróbki

Przetwory z ogórków – przepisy na ogórki kiszone i konserwowe

Wolnowar – co to jest i jaki wybrać? Dania z wolnowaru 

Przepis na "zdrową colę" z TikToka / unsplash

Masz ochotę na „zdrową colę” z TikToka? Lekarze odradzają

„Budzę się i jem, by móc znowu zasnąć”, czyli czym jest zespół nocnego jedzenia (NES). Rozmowa z psycholożką zdrowia Agnieszką Węgiel

Koszerność – co to znaczy? Kuchnia i jedzenie koszerne

Sukraloza – co to jest, szkodliwość. Ile sukralozy można bezpiecznie spożywać?

Pacjentka je zupę

Siostra Bożenna dotkliwie o diecie szpitalnej: „Stan odżywienia 70 proc. pacjentów ulega pogorszeniu podczas hospitalizacji”

Konrad Budzyk: „Kiedy ktoś mówi, że chce być wege, ale nie ma czasu na stanie przy garach, to wymówka”

Najpopularniejsze

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Przeterminowana żywność / unsplash

Termin ważności ma znaczenie? Można zjeść przeterminowane jedzenie?

Jesz za mało? 8 sygnałów, że masz zbyt niskokaloryczną dietę

18 dań wege, które pokochają mięsożercy

18 dań wege, które pokochają mięsożercy. Najlepsze przepisy z wegańskich i wegetariańskich blogów

6 zaskakujących rzeczy powodujących wzdęcia

8 rzeczy, za które pokocha cię twój żołądek. Zobacz, jak wspomóc jego funkcjonowanie!

8 rzeczy, za które pokocha cię twój żołądek. Zobacz, jak wspomóc jego funkcjonowanie!

Męczą cię zaparcia? Zobacz, jakie produkty powinnaś jeść, aby się ich pozbyć

Co jeść podczas infekcji? Menu na cały dzień

Przeziębiłaś się? Dodaj te składniki do codziennej diety

Kobieta

Czy organizm może nie tolerować kawy? Sprawdziłyśmy!

Kiszone pomidory -przepis. Jak kisić zielone pomidory?

Kiszone pomidory – przepis. Jak kisić zielone pomidory?

elektrolity

Dopadają cię zawroty głowy albo skurcze mięśni? To sygnały, że możesz mieć problem z elektrolitami

pizza kobieta

Brak apetytu, a chcesz przytyć? Oto 5 patentów na „coś na apetyt”

avocado

9 produktów, które regulują poziom cukru

nalewka cytrynówka

Ile procent powinna mieć nalewka? Jak działa na zdrowie?

7 produktów, za które pokochają cię mięśnie

Pokrojone buraki

7 rzeczy, za które pokocha cię twoja wątroba

×