Przejdź do treści

Dieta alkaliczna – poznaj alkaliczny styl życia!

Dieta alkaliczna - poznaj alkaliczny styl życia!
Dieta alkaliczna - poznaj alkaliczny styl życia!
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Dieta alkaliczna to dieta, która ma pomóc przywrócić równowagę kwasowo-zasadową organizmu w stanach jego nadmiernego zakwaszenia. Znana jest także pod nazwą dieta alkalizująca, odkwaszająca czy dieta zasadowa. Koncepcja związku kwasowości diety ze stanem zdrowia pochodzi sprzed stulecia i została wykorzystana w diecie Haya, lecz rozgłos alkalicznego menu jako antidotum na choroby przyniosła dopiero w XXI wieku pozbawiona naukowej bazy książka Roberta O. Younga.

Zasady diety alkalicznej

Chociaż organizm posiada precyzyjny system regulacji odczynu płynów ustrojowych, długotrwałe stosowanie nieprawidłowej diety może doprowadzić do jego przeciążenia i rozwoju kwasicy utajonej, czemu towarzyszą objawy osłabienia i zaburzenia gospodarki mineralnej. Tak działa współczesny jadłospis obfitujący w związki kwasotwórcze z produktów zwierzęcych, wysokoprzetworzonych oraz używek, a przy tym ubogi w pierwiastki zasadotwórcze z naturalnej żywności roślinnej. Podstawą diety alkalicznej są więc warzywa, owoce i pełne ziarna zbóż, a ogranicza się spożycie mięsa, ryb, jaj i produktów mlecznych, a także cukru, białej mąki, kofeiny, artykułów przemysłowych itp. Menu charakteryzuje się raczej niskim poziomem kalorii i białka, a normalnym – węglowodanów i tłuszczu.

Dla kogo odpowiednia będzie dieta alkaliczna?

Dieta alkaliczna stosowana jest na zalecenie lekarza w przypadku kwasicy i chorób nerek. Ponieważ umożliwia zmniejszenie utraty wapnia z ustroju, jest korzystna dla kobiet z osteoporozą, osteopenią i niską gęstością kości. Pomaga też ograniczyć nieprzyjemne objawy u osób z nadkwasotą żołądka i refluksem żołądkowym, a łagodzić przebieg chorób reumatycznych, ale również skutki powstawania nadmiaru kwasu mlekowego w mięśniach i związanych z tym bolesnych zakwasów po intensywnych ćwiczeniach fizycznych. Przy uwzględnieniu odpowiedniej ilości białka i zbilansowaniu składników odżywczych dieta alkaliczna może stanowić zdrowe codzienne menu dla każdego, choć w przypadku wszelkich problemów zdrowotnych i specjalnych potrzeb żywieniowych związanych np. z ciążą czy karmieniem piersią stosowanie jej zasad wymaga konsultacji z lekarzem.

Zalety diety alkalicznej

Plusy: przy zastosowaniu w chorobach nerek dieta pomaga zmienić odczyn moczu na bezpieczny dla pacjenta, choć lepsze efekty można osiągnąć przez podanie odpowiednich preparatów. Jako żywienie codzienne dieta pomaga przeciwdziałać skutkom spożywania współczesnej żywności z przewagą pierwiastków kwasotwórczych i dolegliwościom takim jak chroniczne zmęczenie, obniżenie wydolności organizmu, problemy skórne, bóle mięśni, zaburzenia koncentracji czy zmniejszenie odporności na stres. Dieta pomaga też zachować masę kostną, przyspieszyć rekonwalescencję przy zatruciach, a także usuwanie z organizmu szkodliwych produktów przemiany materii. Z uwagi na obfite porcje produktów roślinnych menu diety obfituje nie tylko w związki mineralne, ale też w błonnik i antyoksydanty; przy jednoczesnym ograniczeniu niezdrowej żywności działa korzystnie na układ krążenia i zmniejsza ryzyko rozwoju nowotworów, zwłaszcza jelita. Stosowanie tej metody żywieniowej nie wymaga zakupu specjalistycznych produktów i pozwala jeść do syta. Menu jest przy tym niskoglikemiczna i raczej niskokaloryczna, i choć nie jest dietą odchudzającą, ułatwia utratę nadwagi.

Wady i efekty uboczne stosowania diety alkalicznej

Minusy: dieta ma ograniczone zastosowanie lecznicze względem oryginalnych twierdzeń jej zwolenników. Produkty alkalizujące mogą bowiem zmieniać pH moczu, ale nie całego organizmu, i chociaż bazujące na nich menu ma korzystny wpływ na zdrowie, wynika to nie tylko z zawartości w nich pierwiastków alkalizujących. Chociaż dieta może niwelować skutki zaburzeń równowagi kwasowo-zasadowej ustroju, brak wyczerpujących badań naukowych potwierdzających jej ogólnie prozdrowotne działanie.

W menu diety ogranicza się niekorzystny nadmiar produktów zwierzęcych, ale może doprowadzić to do zbyt niskiego spożycia zawartych w nich składników – białka, żelaza, cynku, witaminy B12 i B2, a jeśli eliminuje się mleko – również wapnia. Spożywanie dużych ilości owoców i warzyw jest trudne do wykonania zimą i wymaga większego udziału kosztownych produktów z ograniczoną ilością pestycydów, z upraw ekologicznych lub naturalnych.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Zdrowie intymne i seks, Odporność, Good Aging, Energia, Beauty
Wimin Zestaw z dobrym seksem, 30 saszetek
139,00 zł
Odporność
Naturell Ester-C® PLUS 100 tabletek
57,00 zł
Odporność
WIMIN Odporność, 30 kaps.
59,00 zł
Odporność, Beauty
Naturell Cynk Organiczny + C, 100 tabletek
12,99 zł
Energia
WIMIN Dobra energia, 30 kaps.
59,00 zł
i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Dieta bananowa - zasady i efekty

Dieta bananowa – zasady i efekty

Dietetyczny anty-ranking. Których diet promowanych przez celebrytów lepiej unikać? Zobacz, co mówią specjaliści

Dieta dr Budwig

Dieta dr Budwig – zasady, efekty, przeciwwskazania

Dieta ketogeniczna

Dieta ketogeniczna – zasady, efekty, przeciwwskazania

Dieta DASH

Dieta DASH – zasady, efekty, przeciwwskazania

Dieta niskobiałkowa

Dieta niskobiałkowa – zasady, efekty, przeciwwskazania

Dieta wegetariańska

Dieta wegetariańska – zasady, rodzaje, przeciwwskazania

Dieta detox

Dieta detox – zasady, efekty, przeciwwskazania

cukier

Życie bez cukru. Co się zadzieje, kiedy odstawisz słodkości?

oliwa

Wysoki cholesterol? Oto 6 produktów obniżających cholesterol

Brakuje ci pomysłu na obiad? Przedstawiamy trzy przepisy na vege zupy z różnych stron świata

Idealna przekąska na imprezę – orzeźwiające spring rollsy z krewetkami i pomelo

Co oponka na brzuchu ma wspólnego ze zdrowiem mózgu?

Mała czarna – niebezpieczna? Sprawdziłyśmy, czy rzeczywiście trzeba się jej bać

Czy chipsy rzeczywiście uzależniają jak nikotyna? Odpowiada dr Damian Parol

Czy chipsy rzeczywiście uzależniają jak nikotyna? Odpowiada dr Damian Parol

Woda to podstawa. Warto jednak zaufać nauce \źródło: kaboompics.com

Osiem szklanek dziennie wody to konieczność? Naukowcy mają inne zdanie na ten temat

Ograniczenie węglowodanów w diecie może zwiększyć ryzyko cukrzycy? Są najnowsze wyniki badań na ten temat

Ograniczenie węglowodanów w diecie może zwiększyć ryzyko cukrzycy? Są najnowsze wyniki badań na ten temat

Krowiak podwinięty (olszówka) – grzyb jadalny czy trujący?

Rdest ptasi – właściwości lecznicze, zastosowanie w chorobach nerek i kosmetyce

Nie jesteś w stanie opanować się przed jedzeniem słodyczy? Oto kilka sposobów na ratowanie sytuacji

Ciastka

Ciasteczka z chia – zdrowa alternatywa dla tych kupowanych w sklepie

Zdrowe chrupacze telewizyjne

Wieczór z filmami? Polecamy zdrowe przekąski do pochrupania

Pudding jaglany z przyprawami korzennymi

Pudding jaglany z przyprawami korzennymi – dawka witamin na pogodowe zawirowania

Sezam – jak rośnie, właściwości zdrowotne, produkty, przepisy

×