Przejdź do treści

Rady eksperta dla Świadomych Indywidualistów

Rady eksperta dla Świadomych Indywidualistów
Zdjęcie: Flickr | Some rights reserved by Mei Man Ren Sheng
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Dbanie o siebie to również badania kontrolne, obserwacja swojego organizmu oparta na metodach diagnostycznych dająca podstawy oceny ryzyka zdrowotnego.

Pamiętaj o badaniach

Właściwie zbilansowana dieta jest jednym z czynników warunkujących prawidłowy stan zdrowia, nie tylko w kontekście braku choroby, ale też lepszej kondycji i dobrego samopoczucia psychofizycznego. Doskonale o tym wiesz, ale czy zrobiłeś już dla siebie wszystko? Dbanie o siebie to również badania kontrolne, obserwacja swojego organizmu oparta na metodach diagnostycznych dająca podstawy oceny ryzyka zdrowotnego. Jeśli nie masz żadnych niepokojących objawów, powinno wystarczyć, jeśli raz do roku wykonasz badanie OB, morfologię, poziom cukru, cholesterolu we krwi oraz badanie ogólne moczu. Zapytaj lekarza prowadzącego, jakie jeszcze badania powinieneś wykonać w twojej grupie wiekowej i w zależności od wywiadu. Regularnie się badaj i przeprowadzaj testy medyczne. Nawet wtedy, gdy czujesz się dobrze. Wiele chorób, zwłaszcza w swoim początkowym stadium rozwoju, nie daje prawie żadnych niepokojących oznak. Gdy pojawiają się ból czy inne dolegliwości związane z postępem choroby, może być już niestety za późno na całkowite wyleczenie. Tak jest np. w przypadku nowotworów. Jeśli jesteś w grupie ryzyka, np. w rodzinie są osoby chore na cukrzycę, poziom glukozy we krwi powinieneś badać częściej, będzie to też wskazaniem do wcześniejszej interwencji dietetycznej. Stąd tak istotne są badania profilaktyczne. Zdarza się, że są szansą na całkowite wyleczenie choroby, która jeszcze nie zdążyła się rozwinąć. Nawet jeśli masz prawidłową wagę, warto jeszcze wykonać szczegółowe badanie składu ciała, może okazać się, że pomimo właściwej liczby kilogramów masz za dużo tkanki tłuszczowej, co również zwiększa ryzyko cukrzycy, chorób sercowo-naczyniowych, chorób zapalnych czy może obniżać odporność. Niewielki nadmiar łatwo zredukować, jeśli tylko o tym wiesz.

Zadbaj o psychikę

Warto dzielić się swoimi sprawami z bliskimi, zamiast zamartwiać się nimi w samotności. Stresowe obciążenia w kolejnych dniach mogą się sumować i prowadzić do przeciążenia. Gdy jesteś przeciążony, gorzej funkcjonujesz (np. mogą ci się zdarzać błędy w pracy), ale może to się również wiązać z nadmierną zachorowalnością na choroby cywilizacyjne, w tym nadciśnienie tętnicze i choroby sercowo-naczyniowe. Początkowe zaburzenia koncentracji i snu spowodowane towarzyszącym ci niepokojem czy też trudnościami w wyrażaniu problemów mogą prowadzić do stanów depresyjnych i poczucia wyczerpania. Każdy z nas jest w stanie poradzić sobie z inną porcją stresu, ale musisz wiedzieć, że odporność każdego z nas ma swoje granice.

W swojej urozmaiconej diecie nie zapominaj o produktach bogatych w witaminę C, magnez i kwasy omega-3. Pamiętaj, że w warunkach stresu zwiększa się zapotrzebowanie na te składniki odżywcze. Zalecana dawka witaminy C w mg, jaką powinniśmy dostarczać powinna wynosić tyle ile masa ciała w kg. Zgodnie z zaleceniami dawka 60–90mg jest dawką wystarczającą, aby zapobiec objawom niedoboru tej witaminy. Jednak narażenie na stres może zwiększyć zapotrzebowanie na tę witaminę do 200–250 mg/dzień, czyli nawet ponadczterokrotnie. Dobrym źródłem witaminy C będą czerwone i zielone warzywa oraz owoce, magnezu – zielonoliściaste warzywa i orzechy, kwasów omega-3 – tłuste ryby (łosoś, tuńczyk, śledź), siemię lniane i orzechy włoskie.

Uwaga: porada nie zastąpi bezpośredniego kontaktu z dietetykiem – jeśli potrzebujesz pomocy, zgłoś się do specjalisty. 

Chcesz wiedzieć jak kształtują się Style Zdrowia Polaków? Odwiedź stronę www.stylezdrowia.pl

 

Sylwia Leszczyńska – dietetyczka kliniczna, psychodietetyczka, certyfikowana europejska specjalistka leczenia otyłości (cert. SCOPE), właścicielka Instytutu Zdrowego Żywienia i Dietetyki Klinicznej „Sanvita” (www.instytutsanvita.pl). Członkini Polskiego Towarzystwa Dietetyki oraz Polskiego i Europejskiego Towarzystwa Badań nad Otyłością. Ekspertka ds. żywienia w programach tv, m.in. „Sztuka życia” i „Miasto kobiet” i in.

 

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
PROMOCJA
Trawienie, Promocje
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
20,00 zł 79,00 zł
i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Rady eksperta dla Zdesperowanych Buntowników

Rady eksperta dla Zdesperowanych Buntowników

Rady eksperta dla Pozornych Twardzieli

Rady eksperta dla Pozornych Twardzieli

Rady eksperta dla Zmęczonych Herosów

Rady eksperta dla Zmęczonych Herosów

Rady eksperta dla Pogodnych Mędrców

Rady eksperta dla Pogodnych Mędrców

Rady eksperta dla Niepocieszonych Podjadaczy

Rady eksperta dla Niepocieszonych Podjadaczy

Rady eksperta dla Towarzyskich Hedonistów

Rady eksperta dla Towarzyskich Hedonistów

Rady eksperta dla Poprawnych Optymistów

Rady eksperta dla Poprawnych Optymistów

Niepocieszeni Podjadacze

Niepocieszeni Podjadacze

Chcesz obniżyć cholesterol? Sięgnij po te produkty

Masło czekoladowe – zdrowe, bo domowe!

Masło czekoladowe – zdrowe, bo domowe!

Słyszałaś o efekcie placebo w dietetyce? Dr Damian Parol wyjaśnia, na czym on polega

Słyszałaś o efekcie placebo w dietetyce? Dr Damian Parol wyjaśnia, na czym on polega

Czym są dodatki do żywności i czy mają szkodliwe działanie? /fot. Adobe Stock

Nie tylko benzoesan sodu. Czym są dodatki do żywności i czy mają szkodliwe działanie?

Czym jest resweratrol, gdzie go znaleźć i jak stosować? /fot. Adobe Stock

Czym jest resweratrol, gdzie go znaleźć i jak stosować w diecie i kosmetykach?

Garcinia cambogia – czym jest i kiedy ją stosować? Czy to środek dla każdego?

Quiche – klasyka francuskiej kuchni, która syci i zachwyca smakiem. Przepisy

Berberys – zastosowanie w kuchni, kosmetologii i suplementach diety

Czym jest inozytol i czy jego stosowanie jest bezpieczne? Inozytol a zespół policystycznych jajników

Nie masz pomysłu na niedzielny obiad? Wypróbuj zupę pho w polskiej odmianie, która wzmocni organizm w śnieżnej, zimowej aurze

Rozpieść się smacznym śniadaniem. Bezglutenowy omlet cesarski sprawdzi się idealnie

10 dietetycznych mitów, w które nie warto wierzyć. Wśród nich jest ten o czekoladzie

Czy można mrozić masło? Jak się do tego zabrać?

Zioła na cukrzycę – jakie są naturalne metody wspomagające leczenie cukrzycy?

Zastosowanie i właściwości gumy ksantanowej. Co warto o niej wiedzieć? 

Jak selen i cynk działają na potencję i libido?

×