HelloZdrowie

Tkanka tłuszczowa wisceralna. Farmaceutka Zofia Winczewska o niebezpiecznym tłuszczu otulającym narządy wewnętrzne

Tkanka tłuszczowa wisceralna. Farmaceutka Zofia Winczewska o niebezpiecznym tłuszczu otulającym narządy wewnętrzne / Pexels

Choć jej nadmiar wydaje się problemem jedynie wizualnym, tak naprawdę może mieć poważne negatywne konsekwencje dla zdrowia – zauważa na Instagramie Zofia Winczewska. Farmaceutka wyjaśnia, dlaczego tkanka tłuszczowa wisceralna jest tak bardzo niebezpieczna, podpowiada też, jakie produkty włączyć do diety, by skuteczniej jej się pozbyć.

Tkanka tłuszczowa wisceralna – czym jest?

Tkanka tłuszczowa wisceralna, inaczej trzewna, zlokalizowana jest w obrębie jamy brzusznej oraz pomiędzy narządami wewnętrznymi w najbliższej okolicy, w tym m.in. wątrobą i sercem. Jej nadmiar to problem dotykający często osoby obdarzone szczupłą (lub stosunkowo szczupłą) sylwetką, organy wewnętrzne obrastają niebezpieczną dla zdrowia „otuliną”. Dlaczego niebezpieczną?

To właśnie tłuszcz gromadzący się wokół narządów wewnętrznych odpowiada za większość zagrożeń zdrowotnych przypisywanych otyłości jako takiej. Ma on znacznie bardziej szkodliwy wpływ na organizm niż tkanka tłuszczowa gromadząca się pod skórą, gdyż śle do mózgu sygnały chemiczne prowadzące do insulinooporności i stanów zapalnych w naczyniach krwionośnych, co prowadzi z kolei do dalszych powikłań zdrowotnych.

Tkanka wisceralna jest narządem aktywnym hormonalnie (!) produkującym szereg związków prozapalnych. Nadmiar tkanki trzewnej prowadzi do otyłości wisceralnej i jest zjawiskiem szczególnie niebezpiecznym– zwiększa ryzyko zaburzeń i chorób metabolicznych, tj. insulinooporność, cukrzyca typu II, nadciśnienie czy zaburzenia lipidowe” – zauważa w najnowszym wpisie na swoim profilu na Instagramie farmaceutka Zosia Winczewska.

Poza wymienionymi przez farmaceutkę zaburzeniami, za którymi może stać tłuszcz wisceralny, są również:

  • zespół metaboliczny,
  • choroby trzustki,
  • niealkoholowe stłuszczenie wątroby,
  • stres oksydacyjny grożący rozwojem nowotworów.

Otyłość wisceralna – jak się jej pozbyć?

Nadmiar tkanki tłuszczowej wisceralnej to problem wielu osób prowadzących mało aktywny tryb życia i ignorujących zasady zdrowego odżywiania. Innymi słowy: nie można pozbyć się tłuszczu trzewnego bez odpowiednio zbilansowanej diety oraz regularnej aktywności fizycznej.

„Ale aleee! Jak się okazuje, wzbogacenie naszej diety o pewne surowce roślinne może być wartością dodaną do całego procesu” – zaznacza Zosia Winczewska na Instagramie.

Na swoim blogu specjalistka rozwija wątek, informując, które roślinne produkty warto włączyć do jadłospisu, by wspomóc redukcję wisceralnej tkanki tłuszczowej. Są to m.in.

  • kurkumina – słynąca ze swego działania przeciwzapalnego,
  • zielona herbata – występującym w jej ekstrakcie katechinom,
  • polifenole krótkołańcuchowe (pozyskiwane z owoców liczi i zielonej herbaty).

Te ostatnie to silne antyoksydanty z grupy flawonoidów i kwasów fenolowych o działaniu ochronnym dla komórek, zwłaszcza dla ścian naczyń krwionośnych. Zwiększają zasoby glutationu (wewnętrznego przeciwutleniacza w organizmie) oraz nasilają działanie innych antyoksydantów. Stosowane są w terapii schorzeń układów:

  • krążenia,
  • trawienia,
  • oddechowego,
  • moczowego.

Badania potwierdziły, że pokarmy bogate w polifenole wspierają eliminację tkanki trzewnej wisceralnej. Dieta obfitująca w tego typu produkty w połączeniu z aktywnym trybem życia jest więc podstawą zdrowej redukcji niezdrowego tłuszczu.

Zofia Winczewska

Zofia Winczewska to farmaceutka, która aktywnie działa w mediach społecznościowych. Pisze także bloga zosiawinczewska.pl. Ekspertka na co dzień zajmuje się prowadzeniem szkoleń i wykładów związanych z tematem suplementacji spersonalizowanej. Jej profil na Instagramie jest coraz bardziej popularny.

Zobacz także

Zainteresują cię również:

„Otyłość to choroba, w której przebiegu jesteś wiecznie głodny i nigdy nie jesteś najedzony” – mówi dr. hab. n. med. Mariusz Wyleżoł, chirurg bariatra

„Jedzenie jest jak plaster na trudne emocje i jednocześnie jest najczęściej nadużywanym środkiem uspokajającym”

Rebel Wilson schudła prawie 20 kg. „Najwyraźniej grubych ludzi nie można traktować poważnie” – komentuje influencerka

Gdy szczupła osoba cierpi na otyłość, czyli gorzka prawda o TOFI

Chcesz pozbyć się „oponki” z brzucha? Wprowadź te pięć zmian, a będzie ci łatwiej osiągnąć cel

Chcesz schudnąć? Najpierw zrezygnuj z tych nawyków

Prawie połowa Polaków nie wie, ile powinna ważyć. Porozmawiajmy szczerze o otyłości

Obesogeny, czyli związki otyłości. Czym są i jak przyczyniają się do tycia?

Mięsień piwny – skąd się bierze i jak uniknąć brzucha od piwa

Dlaczego diety nie działają? Oto 5 psychologicznych powodów

Zmagasz się z problemem zatrzymania wody w organizmie? To nie skutek alergii pokarmowej czy spożywania węglowodanów

5 najlepszych zamienników cukru

Zasady zdrowego odżywiania – poznaj je, wciel w życie i ciesz się dobrym samopoczuciem

6 nawyków, które szkodzą twojemu sercu

Przeciętny Polak zjada ponad 40 kg cukru w ciągu roku. Trzech na pięciu ma nadwagę, a co czwarty jest otyły. Dietetyk: „Dane są alarmujące”

„Jestem na diecie bezglutenowej, bo chcę schudnąć”. Czy to jest zdrowe? Odpowiada dietetyczka Paulina Roziewska

Wstydź się za to, że „żresz”. O kontrowersyjnych plakatach na polskich ulicach. Miały edukować, a upokarzają

Nadwaga dziecięca – to jest problem!

Błędne koło przejadania

Niedożywienie – zaskoczy cię jego nowe oblicze!

Jak kontrolować głód?

Cukier zastąp innym cukrem, a po 10 dniach…

Jak BMI kłamie

Kalorie odstaw na bok