HelloZdrowie

Nie możesz obejść się bez cukru? Wypróbuj jego zdrowsze zamienniki

Nie możesz obejść się bez cukru? Wypróbuj jego zdrowsze zamienniki Matthew T Rader/Unsplash

Wielu z nas spożywa zbyt duże ilości cukru, często nieświadomie. Nadmiar cukru dodanego w naszej codziennej diecie prowadzi do rozwoju wielu chorób, takich jak otyłość czy cukrzyca. Ze słodyczy nie musimy jednak całkowicie rezygnować, ograniczmy spożycie cukru, wybierając zdrowszą alternatywę.

Cukier może wpływać na działanie hormonów odpowiedzialnych za regulowanie poczucia głodu oraz sytości, co może skutkować tym, że będziemy spożywać więcej kalorii, niż jest to nam wskazane. A co za tym idzie – nasza waga pójdzie w górę. Na szczęście istnieje wiele możliwości dosładzania posiłków bez użycia cukru.

Słodziki naturalne

Osoby, które dbają o zdrowie, często jako zamiennik cukru wybiera naturalne słodziki. Zalicza się do nich między innymi stewię, ksylitol, cukier kokosowy oraz miód. Te naturalne alternatywy dla cukru mogą mieć więcej składników odżywczych, jednak podlegają identycznemu procesowi przemiany materii przez nasz organizm.

Stewia

Stewia, nazywana też ziołem słodowym lub miodowym, znana jest od wieków w Ameryce Południowej jako środek słodzący. Jedna łyżeczka sproszkowanych liści tej rośliny jest odpowiednikiem dla jednej szklanki cukru. Mimo to, nie jest kaloryczna oraz nie powoduje próchnicy. Liście stewii zawierają w sobie wiele wartości odżywczych, nie jest więc zaskakujące, że spożywanie stewii może mieć pozytywny wpływ na nasze zdrowie. Udowodniono, że stewia wykazuje korzystne działanie przy nadciśnieniu oraz cukrzycy.

Mimo swoich właściwości zdrowotnych, dopuszczalne dzienne spożycie stewii wynosi 4 mg. Komisja Europejska uznała, że możliwe jest przedawkowanie stewii. Ryzyko przedawkowania wzrasta wśród osób, które piją dużo napojów słodzonych.

Ksylitol

Ksylitol, zwany również cukrem brzozowym, jest naturalnym słodzikiem, stanowiącym zdrową alternatywę dla cukru. Charakteryzuje się niską wartością energetyczną (jest o 40 proc. mniej kaloryczny niż cukier) oraz nie podnosi poziomu glukozy we krwi. Właśnie te właściwości ksylitolu sprawiają, że jest polecany diabetykom oraz osobom na diecie odchudzającej.

Najczęściej pozyskiwany jest z kory fińskiej brzozy, ale występuje też w niektórych owocach (jagodach, malinach, truskawkach, gruszkach), kolbach kukurydzy i grzybach. Spożywany z umiarem jest generalnie dobrze tolerowany przez ludzi, jednak dla psów może się okazać silnie toksyczny.

Erytrytol

Inną opcją jest erytrytol, który – podobnie, jak ksylitol, jest alkoholem cukrowym. Zawiera o wiele mniej kalorii niż cukier, a przy tym smakuje tak samo – to czyni go dobrą alternatywą. W dodatku nie podnosi poziomu cukru we krwi. Wpływa także na metabolizm, ale brakuje badań, które wskazałyby jednoznacznie, jakie jest to oddziaływanie. Produkcja erytrolu jest kosztowna, w związku z czym nie czyni go to słodzikiem, po który sięgamy w pierwszej kolejności.

Cukier kokosowy

Pozyskiwany z kwiatostanów palmy kokosowej, cukier kokosowy to naturalny słodzik zawierający w sobie kilka wartości odżywczych, tj. żelazo, cynk, wapno, potas oraz antyoksydanty. Jednak są to jedynie niewielkie ilości.

Cukier kokosowy zyskał popularność ze względu na swój niski indeks glikemiczny, polecany jest więc diabetykom. Jednakże, jego kaloryczność (381 kcal na 100g) jest bardzo zbliżona do tej zwykłego cukru białego (405 kcal na 100g). Jest on również bogaty we fruktozę.

Miód

Miód – gęstą, złotą substancję produkowaną przez pszczoły – wszyscy doskonale znamy. Zawiera w sobie śladowe ilości różnych minerałów, witamin oraz mnóstwo antyoksydantów. Kwasy fenolowe zawarte w miodzie pomagają w zapobieganiu chorób serca, cukrzycy oraz nawet raka. Wiele badań potwierdziło pozytywny wpływ miodu na zmniejszenie poziomu glukozy we krwi oraz potwierdzono, że jest użyteczny przy odchudzaniu.

Niestety, mimo swoich korzyści zdrowotnych, miód zawiera fruktozę, która może przyczynić się do wielu problemów zdrowotnych.

Słodziki, których lepiej unikać

Niektóre słodziki, będące alternatywą dla cukru, mogą spowodować więcej szkód niż dobra. Mogą być nawet o wiele bardziej niebezpieczne.  Najbardziej niezdrowym słodzikiem na rynku jest najprawdopodobniej syrop z agawy, reklamowany często jako zdrowy zamiennik cukru. W rzeczywistości, posiada on jeszcze wyższy poziom fruktozy niż zwykły cukier, co sprawia, że powinno się go unikać.

Innym równie niebezpiecznym dla naszego zdrowia słodzikiem jest syrop glukozowo-fruktozowy, który jest często wykorzystywany do słodzenia przetworzonej żywności oraz napojów gazowanych. Jak wskazuje nazwa, jego poziom fruktozy jest wysoki, co zwiększa ryzyko pojawienia się otyłości, cukrzycy oraz innych poważnych chorób.

Spożywanie dużej ilości białego cukru może skutkować pojawieniem się wielu chorób. Po co więc sięgać, jeśli lubimy słodki smak? Dobre alternatywy to stewia, ksylitol i erytrytol. Naturalne słodziki, takie jak miód, są mniej szkodliwe niż cukier, mają też pewne korzyści zdrowotne. Jednak nie powinny być spożywane zbyt często. Jak i w innych sytuacjach, w przypadku słodzików różnego rodzaju, kluczem jest zachowanie umiaru.

 

Źródło: Healthline

Zobacz także

Zainteresują cię również:

Jak poradzić sobie z wodą zatrzymaną w organizmie? Radzi Agnieszka Pocztarska

Wiecznie jesteś głodna? Sprawdź, jak łatwo sobie z tym poradzić

Czy kawa w kapsułkach jest dobra dla nas i dla środowiska? Tłumaczy dietetyk kliniczny

Zdrowsze grzechy żywieniowe. Jak wybrać najzdrowszą wersję czekolady?

Jedz grzyby w święta. „Przekonanie, że są pozbawione wartości odżywczych, to mit” – mówi dietetyczka

Co zrobić, żeby pokonać ochotę na słodycze? Wyjaśnia dietetyczka

„Ciąg może trwać tygodniami lub nawet miesiącami”. Psychodietetyk opisuje mechanizm działania… cukru

Największe mity na temat insulinooporności. Dietetyczka Anna Reguła wyjaśnia, w co absolutnie nie powinnyśmy wierzyć

„Jestem wdzięczna za ziemniaki, pszenicę, margarynę i cukier”. Psychodietetyczka podkreśla, że to dzięki nim przeżyliśmy po 1989 roku

Cukier trzcinowy zamiast białego – to na pewno dobra zmiana? Odpowiada dietetyczka

„Dziecko ważące 15 kg przekracza dopuszczalną dzienną dawkę E476 (czyli polirycynooleinianu poliglicerolu) już po zjedzeniu 2 kostek czekolady” – mówi Katarzyna Rada, właścicielka serwisu Czytaj Skład

Woda z miodem i cytryną – remedium na wiele dolegliwości czy przereklamowany specyfik?

Dieta dla serca? Zobacz, których produktów lepiej unikać

Ograniczasz spożycie cukru? W tych produktach chyba nie spodziewałaś się go znaleźć

Lubisz dietetyczną colę? Może lepiej wymienić ją na inny napój?

Suplementy diety a witaminy i minerały. Czym się różnią?

Lubisz winogrona? Sprawdź, czy możesz je jeść razem z pestkami

Jedzenie, które najczęściej powoduje zatrucia. Lepiej na nie uważaj

Lubisz smoothie? Co się dzieje, gdy pijesz je codziennie?

Uwielbiasz mięso z kurczaka? Zobacz, jak sprawdzić, czy jest świeże

Lubisz cytrusy? To super! Poznaj ich pięć zalet

Zwróć uwagę na te sygnały. Może się okazać, że nie tolerujesz glutenu

Pijesz rozpuszczalną kawę? Sprawdź, czy to najlepsze rozwiązanie

Sezon na grzyby właśnie się rozpoczyna. Można je mrozić?