HelloZdrowie

„Jestem wdzięczna za ziemniaki, pszenicę, margarynę i cukier”. Psychodietetyczka podkreśla, że to dzięki nim przeżyliśmy po 1989 roku

Małgorzata Akkus: Jestem wdzięczna za ziemniaki, pszenicę, margarynę i cukier. Dzięki nim przeżyliśmy po 89'/ iStock

„Jeszcze całkiem niedawno nosiłam w sobie strach przed węglowodanami i po zjedzeniu kanapki na śniadanie czułam wielką senność. Okazało się, że blokada była we mnie. Dzisiaj jestem wdzięczna za cukier, za margarynę, za pszenicę i za ziemniaki” – podkreśla psychodietetyczka Małgorzata Akkus, która prowadzi profil na Instagramie „Antydieta”. I ostrzega: „strach w żaden sposób nie służy zdrowiu”. 

Czy powinniśmy demonizować ziemniaki, cukier i pszenicę?

Są takie produkty żywieniowe, których za wszelką cenę unikasz? Których wręcz panicznie się boisz? Zdecydowanie powinnaś przeczytać, co na ich temat mówi psychodietetyczka Małgorzata Akkus. Specjalistka też kiedyś miała listę pokarmów, których się bała.

9 lat temu przeczytałam w książce Montignaca, że ziemniaki to jest pokarm dla świń. By je utuczyć. Od tamtego czasu ziemniaki stały się moim wrogiem. O pszenicy (te pamiętne hasła od Tombaka – mąka czy męka?) słyszałam już w IV klasie podstawówki. Tylko jakoś niekoniecznie wierzyłam, no bo jak nie mąka, to co jeść? (…)

Cukier – tu nie ma co zbyt wiele dyskutować. Nie da się zaprzeczyć, że w nadmiarze wywołuje problemy. Nie mogłam nigdy pójść spać po zjedzeniu cukierka bez umytych zębów. Amen. Chociaż przez wieloletnie niedobory żywieniowe zęby i tak się posypały” – opowiada psychodietetyczka Małgorzata Akkus.

Podkreśla, że musiało upłynąć sporo czasu, żeby na te produkty spojrzała inaczej.

Dzięki ziemniakom, pszenicy i cukrowi żyję. Po 1989 roku sytuacja wielu ludzi była ciężka. Pamiętam historię pewnego znajomego. Opowiadał mi, jak ważne w jego życiu są ziemniaki. W dzieciństwie w mieście była tak wielka bieda, że kiedy ojcowi udało się dostać kilka ziemniaków i potem przygotowano je na suchej patelni – to było święto” – relacjonuje Akkus.

„Chleb z dżemem utrzymał nas przy zdrowych zmysłach”

Psychodietetyczka wspomina zimowe wizyty u swojej babci i pieczenie gotowanych ziemniaków na piecu węglowym. Podkreśla, że to było najlepsze jedzenie na świecie. Dzięki tym ziemniakom zimą mieliśmy potas i witaminę C – dodaje.

A co z pszenicą, z której teraz wiele osób rezygnuje, mimo braku nietolerancji? „Chleb z wodą i z cukrem. Chleb z dżemem. To nas utrzymywało przy zdrowych zmysłach” – pisze Akkus.

Podkreśla, że to nie tylko jej historia, ale też wielu ludzi z jej i poprzedniego pokolenia. A i dziś według niej też bywa różnie, co widzi po wiadomościach, które dostaje od obserwatorów jej profilu. Zaznacza, że, kiedy mówimy o zdrowym żywieniu, mamy obowiązek pamiętać zarówno o przywilejach, jak i o tradycjach, które „mimo wszystko dla wielu ludzi są ważne, dają poczucie bezpieczeństwa i przynależności (nawet jeśli nie są zbyt sprzyjające)”.

Mamy w sobie mnóstwo strachu związanego z jedzeniem. Jesteśmy skołowani. Strach w żaden sposób nie służy zdrowiu. Przyznam ci się do czegoś. Jeszcze całkiem niedawno nosiłam w sobie strach przed węglowodanami i po zjedzeniu kanapki na śniadanie czułam wielką senność. Tłumaczyłam to sobie ładunkiem glikemicznym. Okazało się, że blokada była we mnie (…) Dzisiaj jestem wdzięczna za cukier, za margarynę, za pszenicę i za ziemniaki” – dodaje.

Antydieta

Instagramowy profil „Antydieta” prowadzi psychodietetyczka Małgorzata Akkus. Specjalistka rozprawia się na nim z mitami dietetycznymi – w ten sposób, jak sama deklaruje, chce powiedzieć „STOP wyniszczaniu siebie w imię nierealistycznych ideałów”.

Akkus promuje jedzenie intuicyjne – sposób odżywiania, w którym przestają obowiązywać zasady żywieniowe z zewnątrz; reguły tworzą ciało i sytuacja życiowa. Psychodietetyczka jest twórczynią bloga www.jedzenieintuicyjne.pl – w zamyśle „strefy wolnej od diet”.

Zobacz także

Zainteresują cię również:

Jak poradzić sobie z wodą zatrzymaną w organizmie? Radzi Agnieszka Pocztarska

Wiecznie jesteś głodna? Sprawdź, jak łatwo sobie z tym poradzić

Czy kawa w kapsułkach jest dobra dla nas i dla środowiska? Tłumaczy dietetyk kliniczny

Zdrowsze grzechy żywieniowe. Jak wybrać najzdrowszą wersję czekolady?

Co zrobić, żeby pokonać ochotę na słodycze? Wyjaśnia dietetyczka

„Ciąg może trwać tygodniami lub nawet miesiącami”. Psychodietetyk opisuje mechanizm działania… cukru

Największe mity na temat insulinooporności. Dietetyczka Anna Reguła wyjaśnia, w co absolutnie nie powinnyśmy wierzyć

Cukier trzcinowy zamiast białego – to na pewno dobra zmiana? Odpowiada dietetyczka

„Dziecko ważące 15 kg przekracza dopuszczalną dzienną dawkę E476 (czyli polirycynooleinianu poliglicerolu) już po zjedzeniu 2 kostek czekolady” – mówi Katarzyna Rada, właścicielka serwisu Czytaj Skład

Ograniczasz spożycie cukru? W tych produktach chyba nie spodziewałaś się go znaleźć

Lubisz dietetyczną colę? Może lepiej wymienić ją na inny napój?

Ziemniaki wykiełkowały? Sprawdź, czy możesz je bezpiecznie zjeść

Cukier uzależnia – objawy i sposoby walki z uzależnieniem

7 zaskakujących sygnałów, że jesz za dużo cukru

Ziemniak młody czy wczesny? Jak je odróżnić i który z nich jest zdrowszy? Odpowiada specjalistka ds. żywienia

Cukier – jak wpływa na organizm człowieka?

Zamienniki cukru – sprawdź listę TOP 5 przygotowaną przez dietetyka

Lubisz słodkie napoje? Mają negatywny wpływ na twoje zdrowie

Przez jaki czas ziemniaki są dobre do spożycia? Wszystko zależy od tego, jak zostały przygotowane

Nie możesz obejść się bez cukru? Wypróbuj jego zdrowsze zamienniki

Miód zdrowszy niż cukier? Odpowiedź może cię zaskoczyć

Czy ziemniaki rzeczywiście tuczą? Trener personalny wyjaśnia to na dobrym przykładzie

Kontroluj cukier! Podpowiadamy, jakie produkty ci w tym pomogą

Niekoniecznie Dietetycznie: „Jeśli odrzucasz syrop glukozowo-fruktozowy na rzecz cukru, to niepotrzebnie. Oba są siebie warte”