HelloZdrowie

Jak sobie poradzić z objadaniem? Radzi dietetyczka Martyna Mańka

Jak sobie poradzić z objadaniem? Radzi dietetyczka Martyna Mańka / Pexels.com

Wydaje ci się, że masz skłonności do objadania się? Chcesz wiedzieć, z czego to może wynikać i jak sobie z tym poradzić? Sprawdź, co na ten temat mówi dietetyczka Martyna Mańka.

Co prowadzi do napadów?

Martyna Mańka podkreśla, że przede wszystkim powinno się rozróżnić objadanie od przejadania.

„Przejedzenie się to postrzeganie ilości spożytego pokarmu, jako nadmiernej. Objadaniu się towarzyszy dodatkowo poczucie utraty kontroli, a tempo jedzenia jest zazwyczaj szybkie” – tłumaczy dietetyczka na swoim profilu na Instagramie.

Do objadania się może prowadzić wiele czynników. Według Mańki mogą to być między innymi:

  • stosowanie restrykcyjnych diet, nakładających duże ograniczenia;
  • irracjonalna podaż kalorii;
  • podejście wszystko albo nic i związany z tym perfekcjonizm;
  • karanie siebie za odstępstwa;
  • zakazy i nakazy dotyczące jedzenia;
  • nieumiejętność radzenia sobie z emocjami i trudnymi stanami, takimi jak: napięcie, znudzenie, stres, przygnębienie, samotność, lęk.

Jak uniknąć objadania się?

Czy objadania się można uniknąć? Oczywiście. Tylko jak się za to zabrać? Dietetyczka Marta Mańka podpowiada, że pomocne będzie:

  • praktykowanie odpowiedniego dialogu wewnętrznego;
  • nienakładanie na siebie zbyt wielu restrykcji i zasad;
  • elastyczne podejście;
  • odpowiednia wartość energetyczna diety;
  • znalezienie czasu na odpoczynek;
  • budowanie poczucia własnej wartości.

Jak widzisz, ciężko oddzielić dietę od głowy. Jeżeli masz problem z objadaniem się, warto więc zacząć od zajrzenia właśnie do niej – przyjrzeniu się temu, dlaczego się objadasz, z jakimi emocjami się wiąże. Nie musisz pracować nad wszystkimi punktami powyżej naraz. Metoda małych kroków świetnie się tu sprawdzi. To co? Do dzieła!

Holistycznie zdrowa głowa

Profil @holistyczniezdrowa.glowa prowadzi dietetyczka Martyna Mańka. Jak sama o sobie pisze, jej misją jest trwała zmiana nawyków żywieniowych, ale w sposób przyjemny i swobodny.

„Nie jestem zwolennikiem restrykcyjnych, modnych diet i detoksów. Chcę cię nauczyć, że doświadczanie zdrowego jedzenia, może okazać się nie tylko przepyszne, ale także odżywcze dla ciała i umysłu” – podkreśla.

Zobacz także

Zainteresują cię również:

Guma guar – co to, właściwości, zastosowanie i szkodliwość

Kto powinien jeść jasny, a kto ciemny chleb? Wyjaśniają dietetycy z Czytamy Etykiety

Eko, bio, organic – brzmi chwytliwie, ale co to właściwie oznacza? Tłumaczy eko aktywistka Sylwia Majcher

Czujesz, że tracisz moc? Oto 10 sposobów na zapewnienie sobie energii w ciągu dnia

Najczęściej fałszowana żywność. Sylwia Majcher o pułapkach, które zastawiają na nas producenci

Jedzenie, które udaje zdrowe. Poznaj listę 10 spożywczych kameleonów

Nie tylko pielęgnacja ma znaczenie dla skóry! Poznaj żywność, która pomoże ją oczyścić

Czego nie jeść w trakcie miesiączki, by nie nasilać bólu brzucha? Wyjaśniają dietetyczki

Jedzenie, które leczy. Sprawdź, czego nie wiesz o żywności funkcjonalnej

Zdrowsze grzechy żywieniowe. Jak wybrać najzdrowsze chipsy?

Co zrobić z resztkami po świętach? Znana blogerka zdradza sprawdzone patenty

Zdrowsze grzechy żywieniowe. Jak wybrać najzdrowszą wersję czekolady?

10 patentów na zdrowe święta. Wypróbuj i zapomnij o dodatkowych kilogramach!

Jadalne prezenty. Pyszne propozycje do wyboru

Stres działa jak śmieciowe jedzenie. Dlaczego tak się dzieje?

„Jedzenie jest jak plaster na trudne emocje i jednocześnie jest najczęściej nadużywanym środkiem uspokajającym”

Kontempluj każdy kęs! Jaki ma związek jedzenie z medytacją?

Dodatki E to sama chemia? Dietetyczka wyjaśnia, jak jest naprawdę

Slow food – co to jest? Jak wdrożyć je w życie? Porady

5 dobrych konserwantów. Ich nie musisz unikać

Chleb tostowy – kalorie, skład. Czy chleb tostowy jest zdrowy?

Paluszki – kalorie, węglowodany. Czy paluszki są zdrowe?

Jedzenie, które najczęściej powoduje zatrucia. Lepiej na nie uważaj

Uwielbiasz mięso z kurczaka? Zobacz, jak sprawdzić, czy jest świeże